/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
God jul
Fra : Troldepige
Vist : 598 gange
200 point
Dato : 24-12-15 15:36

Lidt sent måske.

Så er der vist ved at være styr på julemaden.

Jeg håber i allesammen får en rigtig god jul, også selvom der vist er lange udsigter til sne.

Et spørgsmål hmmm........

Hvordan laver i ris á la mande?

Jeg kogte risengrød i går, og eftersom mine poder ikke bryder sig om risengrød, så den "kun" skal bruges til desserten juleaften, så kogte jeg en vanillestang med.
I dag har jeg rørt den blød med lidt mælk, blandet sukker og hakkede mandler i, og så selvfølgelig flødeskum.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-12-15 15:57

I lige måde, Troldepige. Du er også een, af de markandte og meget vidende damer,som er en fornøjelse at følge, her på Kandu.
Citat
Hvordan laver i ris á la mande?

.... kan jeg desværre ikke svare på. Det ordner konen, og hun har travlt nu. Så jeg tør ikke forstyrre hende.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-12-15 16:05

Også God Jul her fra de sønder jyske.

Min kone kogte også risengrøden i går, men uden vanilje,
den tilsætter hun først i dag, sammen med mandler og fløde...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-12-15 17:07

Citat
I lige måde, Troldepige. Du er også een, af de markandte og meget vidende damer,som er en fornøjelse at følge, her på Kandu.

Mange tak.

Citat
Så jeg tør ikke forstyrre hende. [Blink]

Meget fornuftigt.

Citat
Min kone kogte også risengrøden i går, men uden vanilje,
den tilsætter hun først i dag, sammen med mandler og fløde...

Jeg har heller ikke altid brugt, at koge en vanillestang med, men siden jeg læste det et eller andet sted, så har jeg gjort hvis jeg har haft en vanillestang hjemme.
Jeg køber oftest vanillestænger når Netto har dem som spotvare, så jeg har til is-fremstilling.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-12-15 18:13

Jeg har købt den for 9 kr i kiwi. Og en kirsebærsovs..mm.. Og ekstra hakkede mandler på. Og i.
Men jeg kom til at spise noget af den allerede til frokost....

Pyt med det... Der alligevel ikke så stor appetit efter flæskesteg og rødkål og sukkerkartofler og alt sånnået..

Det er rigtignok lææænge siden, jeg har fået rigtig julemad juleaften!

Rigtig glædelig jul til alle!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-12-15 18:29

Vores Ris á la mande er uden vanilje, kun risengrød (selvfølgelig kogt uden vand, ris, mælk og lidt salt) flødeskum og masser af hakkede mandler, den laves i god tid så smagen af mandler kan trække ud i fløde risengrød blandingen.
En rigtig god jul ønskes til alle fra mig

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-12-15 22:18

Umiddelbart lyder det jo som om, at mange af os laver ris á la mande efter nogenlunde samme opskrift.

For en del år siden fik jeg ellers indtryk af, at der var mange måder at lave det på. Hmmm..........

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-15 22:55
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-15 23:01

Ps. På Ama'r spiser vi rissengrød:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=7222&sognavn=rissengr%F8d

JULE-GUF ..og forøvrigt; resten af året også !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-15 10:34

Citat
Ps. På Ama'r spiser vi rissengrød:

Til dessert juleaften?

Den vedhæftede opskrift er lidt anderledes end den jeg plejer at bruge.

De senere år har jeg ofte lavet risengrøden i microbølge-ovnen, men opskriften er:
1 l mælk
125 gr. grødris
1-2 tsk. salt

Mælk og ris bringes i kog, og koger ved lavt blus i ca. 1 time, saltet tilsættes til sidst, mens grøden stadig koger, saltet får grøden til at tykne.
Hvis grøden "kun" skal bruges til dessert lader jeg en vanillestang koge med, hvis jeg har en.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 25-12-15 19:28

Hvis du vil undgå at risen brænder på,så brug Pama minutris,den smager lige så godt som alm.ris.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-15 09:25

I er da ikke rigtigt velforvarede. I ødelægger en kulturel institution ved IKKE at servere risengrød men i stedet ris ala mande. Det allerværste er dog at I ødelægger traditionen og dens historiske plads ved at I spiser det som DESSERT. Aldrig har jeg hørt noget så tåbeligt. Lyt og lær....

Årsagen til at der serveres risengrød jule aften har denne forklaring:

Når karle og piger skulle affodres ved aftenmåltidet var sulten stor og udgiften til dyre råvarer (kød først og fremmest) kunne derfor blive urentabel for gårdejeren eller forpagteren . Først skulle sulten dæmpes, så man serveres f.eks. bygrød eller vælling til forret. Så kunne selv de mest sultne godtfolk bagefter fylde vommen op med suppe og steg ..uden fare for ruin for Bonden.

Så kom risen til Danmark (..i starten/midten af det 18 århundrede). Det var en dyr spise. Grød serveredes jo som forret, så skulle der kræses om de tyende til jul? Så fik de denne ene dag RISENGRØD i stedet for havregrød, byggrød, vælling eller hvad der nu var mest almindeligt på egnen.

Da folk flyttede til byerne tog de deres madvaner med sig. DERFOR spiser vi idag risengrød juleaften: For at lægge bunden under julemaden, så der kan spares på suppen og stegen.

Nu var incitamentet til at spise grøden ikke den samme i de 'nye' omgivelser, men så fandt man på et smart fif. Man lagde en mandel i grøden og udloddede en fin (mandel-)gave til den heldige finder. Derved sikrede man sig, at der i hvert fald blev spist godt til af grøden ..indtil mandlen dukkede op.

Jamen dog; er I da fuldkommen historieløse? Risengrød? Dessert? Nej nu har jeg aldrig. Til dessert spiser man da henkogt frugt med is! (..hvis der stadig skulle være nogen tilbage med appetitten i behold.)

Ris ala mande spiser man som dessert ....resten af året. Den hører ingen steder hjemme juleaften.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-12-15 09:54

molokyle, jeg kendte godt historien bag risengrød/ris á la mande, jeg troede bare ikke, at det stadig blev brugt, at spise risengrød juleaften, hverken som forret eller dessert.

Min far påstod, at han ikke kunne tåle ris (det samme gjorde sig vist gældende for hans egen far), så da jeg var barn fik vi sjældent risengrød medmindre min far ikke var hjemme.
Juleaften blev oftest holdt hos mine far-forældre, og min farmor tog jo hensyn til sine sønner (af hensyn til en farbror kom der heller ikke løg i frikadellerne til julefrokosten), så "selvfølgelig" blev der ikke serveret ris, i nogen som helst afskygninger, juleaften.
Derimod bestod desserten hvert eneste år af en is-roulade.

Da jeg gik i skole hørte jeg af og til de andre snakke om ris á la mande, og jeg anede ikke hvad det var.

Først da min storebror mødte sin kone, og de holdt julefrokost for os allesammen, smagte jeg ris á la mande.

Så med al den ris á la mande jeg er blevet snydt for i min barndom ser jeg mig i min gode ret til, at smæske i ris á la mande juleaften, både til dessert og natmad.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 26-12-15 10:20

Desserten er også 'opfundet' af samme grund: For at spare på hovedretten.

Man havde ved årets frugthøst altid en del som ikke levede op til kvalitetskravet på grønttorvet. Derfor henkogte/syltede man overskudsfrugten og kom den på glas, således at man havde frugt ud over høst sæsonen.

Skulle der efter grøden og hovedmåltidet stadig være munde at mætte? Så kunne de få syltet frugt. Ved højtider gjorde man det en smule festligere at spise op ved at servere is til frugten. Selvfølgelig gik den kun hvis det var frost, da man frøs isen udenfor i en beholder som man tilsaltede, for at få temperaturen langt nok ned. Sådan gjorde min farmor. En jul var ikke så heldig. Beholderen havde ikke været lukket ordentligt. Det var sådan en man ellers lavede budding i og så kan det nok være at isen havde fået en besynderlig bismag!

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 27-12-15 21:04

Tak for svaret molokyle.

Tak for historie-undervisningen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-15 09:35

Ps. Selv-Takker

Hvad gjorde man hvis det ikke var frost ved juletid og man derfor ikke kunne lave flødeis til frugten?

Tjoehh... et af tre:

1.) Man lavede råcreme i stedet: Piskede æggeblommer med sukker og blandede disse i flødeskum med vanillie.

2.) ..eller lavede fløderand: http://www.arla.dk/opskrifter/floderand/

3.) Sprang frugten over og serverede div. hjemmebag i stedet.

Ps.
Citat
far påstod, at han ikke kunne tåle ris (det samme gjorde sig vist gældende for hans egen far)

..ris á la mande jeg er blevet snydt for i min barndom

..mine poder ikke bryder sig om risengrød,

Ser jeg et mønster her?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-12-15 11:07

Citat
Ser jeg et mønster her? [Blink]

Det kunne se så'n ud.

Da mine børn var mindre kunne de godt lide risengrød, men efterhånden som de voksede til kunne de ikke lide det. De første år forklarede jeg, at man jo ikke kunne få ris á la mande hvis man ikke havde spist risengrød, men efterhånden opgav jeg kampen.

(Jeg har først lige set din seneste besked, får ikke mails fra kandu pt)