/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tætningslister vinduer
Fra : mostmighty
Vist : 422 gange
50 point
Dato : 21-12-15 21:35

Jeg har nogle vinduer hvor det trækker fra. Og hvis man laver "papir-testen" og lægger et stykke papir i vinduesåbningen og lukker vinduet, så hænger papiret ikke fast. Man kan med lidt kraft sagtens trække papiret til sig.

Så har læst lidt om tætnings lister. Lyder til silikone anbefales. Letteste metode virker til at være selvklæbende.

Men er det bare hele vejen rundt i vindueskarmen, der hvor vinduet lukker til, at man sætter disse tætningslister på?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-15 23:33

Det hurtige svar er JA!
Du skal som ved al anden klæbnig sørgfe for, at fladen, der skal klæbes på, er ren tør og støvfri - og klæbeværdig. Desuden skal du sikre, at bevægelsen på tætningslisten, når vinduet åbnes og lukkes, er på tværs af limfladen. det vil sige, at i vinduesrammens hængselside er limfladen vinkelret på væggen. De tre andre limstrenge er parallelle med væggen.
God jul
pbp

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 21-12-15 23:51

Kan du uddybe det med vinkelret i hængselssiden?
Mine vinduer er udformet sådan at håndtag er nederst på vinduet og ikke i en af siderne

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-12-15 23:57

Det er HÆNGSELSSIDEN du skal kigge efter!!!!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-12-15 09:47

Den side, hvor hængslerne sidder - overside, underside, højre, venstre. Den som har øjne, han se! Det skal være sådan, at tætningslisten bliver trykket sammen ved lukning, ikke krænget sidelæns. Både jeg og tætningslisten er i øvrigt henrivende ligeglade med placering af håndtagene; hængslerne er langt vigtigere.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 22-12-15 11:27

Her
https://www.bolius.dk/spar-paa-varmen-tjek-husets-taetningslister-18019/
er beskret ganske godt hvodan man monterer tætningslister
/Janus

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-12-15 12:25

Tætningslister, er ikke bare tætningslister. Alt har sin tid, og de billige selvklæbende lister har en kort levetid. En tætningsliste skal passe til det konkrete vindue. Du kan se mange eksempler Her:

http://www.centrum-beslag.dk/index.asp?page_id=6

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-12-15 20:06

Det kommer rigtig meget an på, om det er tophængte eller sidehængte vinduer.
Eller måske er det vippevinduer.
Og er det træ eller plasticvinduer.
Nogle tætningslister kan skiftes uden de store problemer og nogle vinduer kan justeres så det løser problemet.
Prøv at smide et par billeder så vi kan se hvad problemet er.