/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
understøtning af kældervæk
Fra : lhg1
Vist : 346 gange
200 point
Dato : 20-12-15 14:01

Hej

Hvis man skal have udgravet kælderen og understøttet væggene, hvor dybe skal væggen så være.

Lige nu er væggene ikke længere nede end gulvet, og står på et lag grus/sand.

Så hvis man nu graver 40cm ned for at lave plads til 300mm isolering og 10 cm gulv, vil understøttelsen af væggene så skulle længere ned end gulvet(selvom det ikke er i dag)

Og skal der ligges murpap under væggene, for at stoppe fugt opstigning?

Mvh
lhg

Ps. ja jeg skal skal have en håndværker, men vil gerne have styr på hvordan det laves.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 20-12-15 14:05

Citat
Ps. ja jeg skal have en håndværker, men vil gerne have styr på hvordan det laves.

Så tal du da med ham om hvordan det skal laves... Det er da det mest nærliggende.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-15 14:31

Det er absolut farligt at grave under bægunderstøttelsen. Uanset hvor hårdt man tror at jorden under bankes sammen vil den bagefter synke.

I princippet kan man undergrave på en kort strækning og støbe nyt net til uberørt underlag. Men det kan kun gå galt ved at lægge isolering ind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-15 16:35

En betonstøbning presser nedad på ler/grus men undergrunden vil gerne bevæge sig til siden hvis den kan komme til det.

Læg en 4-5 mursten oven på hinanden og stil dem på grus eller sand - grav så ned langs underlaget og se hvad der sker........................gruset skrider ud mod den åbning du lige har lavet.

En garvet "betonmand" ved hvordan det skal laves. Evt. skal der også bruges en statisk beregner, til dit projekt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-15 16:44

Min svigerfar forsøgte at udgrave en ekstra viktualie og vinkælder,
og selv om han holdt sig over en meter inden for ydermuren, måtte han pludselig stoppe.

Så lad være med at forsøge at underminere ydervægge uden sagkyndig assistance.

En anden mulighed, hvis du har brug for lidt ekstra plads?

En kollega udgravede en ekstra kælder i sin garage med mindre murvægt,
eneste problem var, at etiketterne på vinflaskerne mørnede af fugt,
så det var hver gang lidt af et lotterispil,
hvilken årgangsvin, eller den lidt billigere, han fik trukket op...

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 20-12-15 17:16

Hej

Lige for at give lidt mere info.
Ingen tvivl om at man ikke skal grave under sokkeldybde, og at udgravning at kælder kræver understøttelse af alle vægge.

Den bedste artikkel jeg har fundet pt er denne.
https://www.bolius.dk/udgravning-af-eksisterende-kaelder-18286/
Og den beskriver hvor lidt man må pr. gang 1m 1-2 stedder

Jeg har 2 spørgsmål, som jeg ikke kan finde i artiklen
- Skal understøttelsen være xx cm under isoleringslaget.
- Skal man lægge murpap under væggene, for at undgå fugtopstigning i væggene.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-12-15 18:47

Det ser ud som om du burde have købt dig et andet hus.
Hvis du bor et sted, hvor du kan komme ned og hvile på grundfjeld eller tilsvarende (fnis bare, men på Stevns Klint, på Ålborgegnen og på Bornholm - og visse steder i Københavnsområdet - er der ret kort ned til stabil granit/sandsten/kalksten) kunne man jo bore eller grave derned til og støbe betonpiller, som man så kunne stille resten af huset på med passende armerede syldbjælker.