/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Drummer Bliktromme
Fra : svendgiversen
Vist : 606 gange
140 point
Dato : 16-12-15 16:49

Min yndlings julesang er stadig Drummer Boy,
men så her i dag hørte jeg en version på dansk med en aldrende dansk sangerinde.

Hvor gammel er Drummer Boy egentlig og hvor stammer den oprindeligt fra?
Her op til jul må I gerne komme med link til de bedste versioner af den...

Og så kom jeg til at tænke på dens modstykke: Bliktrommen.
Hvor gammel er denne film og hvor stammer den fra??

Hvad er ældst og er der nogen forbindelse mellem de to udover Tromme???

Kommentar
Fra : werter

Dato : 16-12-15 17:15

Jeg mener, at den stammer fra Tjekoslovakiet (eller et andet østland) og derfra blev hentet til USA og dër ameriakniseret og derfra udbredt til hele den vestlige verden i midten af 1900-tallet. Det er forresten også min julefavorit! - og jeg er skker på, at den er ældre end Bliktrommen!
God Jul! L

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-12-15 17:19

Nu er du vist ´doven´:
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=bliktromme

Tvivler på nogen som helst forskel..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-15 18:06

Ja, jeg var doven, men med bagtanke, kunne selv have fundet det meste.

Men jeg synes at I kloge kandu brugere her op til Jul, skulle konfronteres
med den åbenlyse modstrid mellem de to trommer.

1978 med bliktrommen, da boede allerede her i Sønderjylland,
med et dansk og tre tyske TV programmer, måske derfor jeg husker bliktrommen?

Jeg husker at jeg undrede mig over at der var flere tyske endelser
der stred mod min gamle lærdom i den stråtækte, en af dem var Der Alte,
jeg havde lært at alle tyske navne ord, der endte på e, var hunkøn?

Og om Drummer Boy
>Jeg mener, at den stammer fra Tjekoslovakiet

Det er jo delt nu, jeg har været begge steder og foretrækker helt klart Tjekkiet,
men kender også et par steder i Slovakiet, jeg kan anbefale.

Mon ikke Drummer boy stammer fra den mere vestlige del med Prag? Hvornår??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-12-15 18:48

Går ud fra du mener denne sang - US 1941
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Little_Drummer_Boy

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-12-15 19:23

Det spurgte du også om sidste jul, hvor du fik dette svar fra Urias
http://www.kandu.dk/Spg172608.aspx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-15 20:02

Godt husket, men nu er det udbygget med Bliktrommen,
og om oprindelsen, nok Tjekkiet, men evt. Slovakiet?

Der er utallige links på det første med Østeuropas Paris: Prag, hvor vi har været flere gange.

Men om Slovakiet har jeg tre gode og to dårlige råd, nok fra før det blev vestlig??

Her ligger Hohe Tatra, et bjergområde, kun højt så højt som alperne,
men også kun halvt så dyrt.

Et område jeg varmt kan anbefale, også med gode hoteller,
et jeg særlig husker ligger lidt vestpå, anbefalet af tidligere kollegaer
men det de især anbefalede var en fantastisk borg længere østpå,
ikke her i Vesteuropa har vi ser noget lignende??

Men når du kører der, må du passe på, lige efter en øde vej drejer det,
og så står der pludselig under 50 km pr time.
Her holder politiet og har du ikke lokal valuta, anviser de gerne hvor du kan veksle.

Heller ikke hovedstaden er der noget at prale af,
jeg passede hunden, mens min familie så på den...

Hvad med en lille gang Drummer Boy, med hvem?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 140 point
Dato : 16-12-15 21:00
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-12-15 21:56

Jeg holder også rigtig meget af "the little drummerboy", bl.a. med David Bowie, men min julefavorit er "Mary's boychild", meget gerne med Boney M.
http://www.azlyrics.com/lyrics/boneym/marysboychildohmylord.html

Da jeg gik i skole havde jeg en super dygtig engelsk-lærer, han havde ry for ikke, at kunne glemme, at lærerne engang måtte slå eleverne, men han havde også god humor.
Han påtog sig hvert år den opgave, at oversætte en engelsk julemelodi til engelsk, som så skulle synges når skolerne var i kirke til juleafslutningen.
Den opgave blev så en del af vores engelsk-undervisning, og jeg husker tydeligt, at vi var med til, at over sætte "Mary's boychild".

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-12-15 23:28

Citat
Han påtog sig hvert år den opgave, at oversætte en engelsk julemelodi til engelsk, som så skulle synges når skolerne var i kirke til juleafslutningen.

Inter-aktiv lærer? min.. bad eleverne om samme (tysk/engelsk), og klassens ´kæledægge´ rendte altid med gevinsten.

Men ALTID hygge i Juletiden, trods trusler om tæsk og andet godtér = til næste år.
Den minder mig konstant om Lærer Andersen + Lektor Blomme:

https://www.youtube.com/watch?v=aqk0wGgI9h8

Gad vide hvad der sker nu omdage ? - lærer børn koranen eller.
Så for år tilbage i TV, at de ikke måtte sætte trolde (ikke trolle) op på Kirken område.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-12-15 00:07

Citat
Men ALTID hygge i Juletiden, trods trusler om tæsk og andet godtér = til næste år.
Den minder mig konstant om Lærer Andersen + Lektor Blomme:

Så slem var min engelsk-lærer ikke. Heldigvis.

Jeg oplevede aldrig selv, at han slog en elev, men når sådan noget sker, så løber det jo som en steppebrand gennem hele skolen, at "en lærer har slået en elev".

Han var ikke en "slap" lærer, der var disciplin og han forventede, at man havde orden i sine ting, og når disse ting var på plads, så havde han faktisk en god humor, og så var han altså knald-god til engelsk, og til lokal-historie, han kunne fortælle så man blev fanget af det.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-15 10:09

Tak for svaret mig-selv.