/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Net afhængighed
Fra : svendgiversen
Vist : 407 gange
100 point
Dato : 08-12-15 15:14

Vi havde mange gæster her i weekenden og lørdag eftermiddag tændte min kone begge ovne
og så også kaffemaskinen, hvorefter sikringen slog fra.
Så, uden at slukke noget, prøvede hun at slå fejlstrømsrelæet til igen, og det slog igen fra.

Herefter, efter at kyndige gæster havde slukket det meste, fik vi igen strøm,
men min Home Box til vort trådløse netværk var stået af.
Måske er den ved første afbrydelse begyndt at loade igen og er så blevet afbrudt midt i dette?

Vi har nu først her i dag fået en helt ny box fra TDC,
og selv jeg har følt mig helt afskåret fra omverdenen,
småting i forhold til vore teenager gæster,
nogle lykkedes det at koble sig på marinaens netværk her i nærheden, er det lovligt??

Og er vi i dag blevet så afhængige af netværksforbindelser, at vi ikke kan leve uden???

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 08-12-15 15:42

Ja, det er lovligt at koble sig på et offentligt åbent netværk. Hvis de har måtte 'hacke' sig ind ved at gætte password? Så er det næppe lovligt.

Næeh... jeg føler mig ikke afhængig. Jeg har her for ikke længe siden prøvet at være uden net en lille uges tid, men du har ret: Går der mere end 14 dage, så er man på skideren.

Godt at man så har smart-mobilos som erstatnings surfbræt. Har man også en bærbar med indbygget Wi-Fi, så benytter man blot smart-mobilos som Hot-Spot og kobler sig på ad den vej.
Det kræver selvfølgelig at ens mobilabonnement har tilstrækkelig med Down/Up trafik til rådighed. Selv har jeg 5 GB. om måneden og det er rigeligt til det meste, men kan selvfølgelig ikke downloade spillefilm hver dag.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-12-15 16:40

Citat
Og er vi i dag blevet så afhængige af netværksforbindelser, at vi ikke kan leve uden???

Jow, det er tæt på. I forbindelse med mine sygdomme, får jeg et hav af PDF filer i e-boks. Og samme sted masser af fakturaer. Efterhånden har jeg tilmeldt alt elektronisk. Det er jo også den vej det hele kører, med det offentlige. Så har man ikke en pc, og lidt indsigt i den, er man efterhånden ude på Per tyndskids........ Jeg laver masser af mapper, tager skærmprint, og putter tingene ind til redigering. Så jeg kan finde tingene igen. Meget mere overskuelig, end hvis man roder rundt med diverse kuverter og papirer.

Så har jeg også stadigvæk en svaghed for spaghetti westerns, som jeg ser på pc`en. Stopper filmen med mellemrum, ta`r en skærmprint af en interessant person, eller situation. Bagefter skal de redigeres, med navn og årstal. Og så skal de gemmes på USB-stik. Har efterhånden et bibliotek, med ca. 5000 billeder fra Spaghetti Westerns.

Så jo, jeg er ikke bare netafhængig, men i alvorlig grad komputer afhængig.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-15 17:28

Ja, det er ikke kun afhængighed, vi får stadig flere offentlige digitale meddelelser,
og der er også noget der skal bekræftes, eksempelvis nye digitale aftaler fra vor bank.

Men det er nu rart at vi igen kan se digitalt TV, og min PC, ipad og digitale radio virker igen.
Med nye, 3 dages forsinkede aftaler, om julefrokoster mm. og så alle de kære kandu indlæg.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-12-15 17:54

Citat
eksempelvis nye digitale aftaler fra vor bank.

Ja, eller til vor bank. Har lige lagt to nye GF-forsikringer ind på betalingsservice. Har ellers hørt at betalingsservice er for dyrt. Ved godt det koster 10 til 15 kr. pr. post. Men så fik jeg denne fra GF:
Citat
Hvis du ændrer opkrævningsmetoden til Betalingsservice, så ændres opkrævningsgebyret fra 30,00 kr. til 10,00 kr.

Så hvad skal man tro??? Er nok for doven, med at gå i dyben med, hvad der er billigst.
Har dog konstateret, at vi ikke betaler ret meget til Danske Bank, for "servicen".

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-15 19:06

Forleden skulle min netforbindelse repareres - det tog nogle timer.

Så jeg tog min tablet med hen til naboen, men det er altså koldt at stå udenfor i over 3 timer for at komme på nettet.

Afhængig - næ det tror jeg ikke.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-12-15 22:54

Vi holdt min gemals fødselsdag på Strandparkens fiskerestaurant i Skærbæk i lørdags - den dag det blæste så voldsomt, at jeg ikke kunne komme ud af bilen på passagersiden, fordi vinden stod lige på døren. Heldigvis kan jeg da kravle endnu, men: Det der imponerede mig var at der kun var en enkelt kvinde, der havde mobilen oppe for at se om Broerne over Lille- og Storebælt var lukkede. Godt gået af en flok meget mobilafhængige - eller også er mobilinteressen for dalende.
Personlig bruger jeg ikke mobilen til andet end "nødstilfælde", men min Ipad derimod er jeg ikke så god til at undvære i længere tid. Til gengæld har PC' en så længere downtid.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-15 07:57

Mit uafhængige forbrug forløber ca. således i ledighedsperioder som nu:

Morgen:
Kl. 06.00 Tænd PC
Kl. 06.15 Politikken.dk & DMI.dk til morgenkaffen.
Kl. 06.45 - 9.00 E-mail & Kandu.dk
Kl. 9.00 Version2.dk og andre Tech. nyheder.
Kl. 10.00 Sluk PC

Aften:
Kl. 18.00 Tænd PC
Kl. 18.15 - ? E-mail & Kandu.dk
Kl. ? - ?? Nyheder og div. udsendelser fra Dr.dk/tv-oversigt/
Kl. ?? -??? Youtube.com klip og div. Film (..fra DVD og HD)
Kl. ??? - 11.00 Sluk PC

Een gang om ugen: Opdateringer, oprydning og scanninger.

Mobil? Altid tændt. Kun til at besvare opkald og SMS'er (højst en 5-6 stykker om ugen), samt enkelte Google.com søgninger og WIKI opslag (..når der diskuteres/væddes). Ca. en gang om ugen Musikvideoer fra Youtube.com i en times tid med lyden over Bluetooth højttaler.
Tiderne ovenfor kan ændre sig en smule, men beskrivelsen er nu meget dækkende alligevel
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-15 13:55

Tak for svaret molokyle.