/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hastighed på hjemmenetværket
Fra : o.v.n.
Vist : 530 gange
200 point
Dato : 05-12-15 01:02

Som overskriften viser så vil jeg gerne vidde hvilke hastigheder man kan regne med på hjemmenetværket?
Når jeg kopiere et bundt filer fra den ene computer til en anden computer, begge med Windows 10 den ene med kabel til routeren og den anden trådløs forbindelse, det lille vindue som er åben mens der kopieres viser hastigheder på 2,8 MB/s - 3,1 MB/s, når der kopieres fra eller til Ubuntu computeren føles det langsommere men jeg har ikke undersøgt hastigheden.
Er det en normal hastighed?
Routeren er den her: http://www.tp-link.com/en/products/details/cat-9_TL-WR1043ND.html
Er det netkortet på computeren mere end routeren som bestemmer hastigheden?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-12-15 01:46

Mit netværk = kabel/Wifi, er hastigheden den samme som internet forbindelsen 10mb/s (download hasigheden), og det kan der ikke ændres på, har du flere ting på samme linie får du endnu lavere hastighed - om det er routeren der har grænser ved jeg ikke.
Har prøvet med en ekstra Router uden det hjalp, og er selv skuffet over overførelses hastigheden mellem Nas/PC og min ´spillemaskine´.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-12-15 01:49

NB, kopi hastigheden kan du se med dette program, som får ry for at gøre det lidt hurtige at kopiere filer:
http://www.codesector.com/teracopy

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-12-15 01:53

Citat
som internet forbindelsen 10mb/s (download hasigheden),

Og det passer forresten ikke, min max download hastighed er 16mb/s, så det må være Routeren der har en grænse på 10mb/s

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-12-15 11:53

Nu ved jeg ikke hvordan du tester så her er lige et par nyttige metoder.

Nummer 1 er naturligvis gode gamle Iperf.
På den ene computer starter du Iperf -s (server)
På den anden starter du Iperf -c <ippåserver>

Nummer to er tamosoft throughputtest http://www.tamos.com/products/throughput-test/

Når du tester er det jo altid rart at vide hvor begrænsningerne ligger så det er en god ide at tage de to computere du vil teste med og forbinde dem direkte med et lankabel.
Altså ikke nogen router eller andet imellem men direkte fra den ene til den anden.
Kør en test.

Så ved du hvad hastighed du skal i nærheden af.

Citat
2,8 MB/s - 3,1 MB/s

Trådløs G net måske ? Teoretisk 54 Mb/s men i praksis det halve, det passer jo meget godt med den hastighed du har.

@mig-selv:
Citat
Og det passer forresten ikke, min max download hastighed er 16mb/s, så det må være Routeren der har en grænse på 10mb/s

Tvivler, 802.11b er 11 Mb/s men i praksis det halve, næste trin på wifi stigen er 802.11A og G som er 54 Mb/s (i praksis det halve) så du har da et seriøst problem hvis du kun kører 10 Mb/s igennem hos dig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-15 11:56

Tak for oplysninger, der må være flere af jer som vil deltage med flere forklaringer

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-12-15 12:01

nåe ja, skulle måske lige pointere at jeg godt er klar over at din router var en N router men hvis nu netkortet i din computer kun er et G netkort.... du ved, laveste fællesnævner og alt det der.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-15 12:03

Alle netkort til kabel har ikke samme hastigheder.
Da download fra ruteren som regel er hurtigere end opload vil forskellen vise sig alt efter hvilken vej der flyttes filer. Det samme gælder den trådløse transport.
Den hurtigste måde at flytte filer er direkte fra computer til computer - men her er det også netkortet som begrænser.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 200 point
Dato : 05-12-15 12:38

Det lyder langsomt.
Kablet netværk har normalt en teoretisk øvre hastighed på 100Mb/s (megabit pr. sekund), hvilket svarer til ca 12,5MB/s (megabyte pr. sekund). Hvis routere/switcen supporterer gigabit bliver tallene henh.v. 1000Mb/s og 125MB/s.

Men da der er trådløst med i billedet kommer det også an på hvor hurtigt denne kan køre, og især, hvor meget der forstyrre på den radiokanal den anvender.

Prøv at sætte et kabel direkte fra routeren til den maskine som kører trådløst og se hvor stor en forskel det gør.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-12-15 12:47

Citat
Tvivler, 802.11b er 11 Mb/s men i praksis det halve

Min Router er altså også en gammel tingest, men hastigheden lokalt er omkring 9-10mb/s.

Og min ´lokale´ hastighed falder drastisk, hvis jeg har gang i både det ene og andet - men én ting af gangen og det virker efter hensigten - tror jeg nok.

Har du prøvet med en eksterne disk VIA USB porten - bare for at se hastigheden der

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-12-15 12:48

Citat
Har du prøvet med en eksterne disk VIA USB porten

På Routeren altså

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-12-15 13:04

Citat
Alle netkort til kabel har ikke samme hastigheder.
Da download fra ruteren som regel er hurtigere end opload vil forskellen vise sig alt efter hvilken vej

Alle netkort til kabel har idag en hastighed på enten 100Mb/s eller 1000Mb/s - BEGGE veje. Det er kabelmodem og ADSL forbindelserne som har forskellige hastighede på up-og download.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-12-15 21:16

1 et internt netværk er kun begrænset af eget udstyr dvs. Netværkskortet begrænsninger og kabler (wifi er begrænset af mure mm) og har absolut intet med internetforbindelsens hastighed at gøre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-15 23:48

Citat
Nu ved jeg ikke hvordan du tester
jeg kan godt se her bagefter at jeg fik det skrevet lidt vrøvlet
Citat
det lille vindue som er åben mens der kopieres
jeg bruger ikke noget program eller andet udstyr, det er et lille vindue jeg sidder og ser på og som lukkes automatisk når kopieringen er færdig, der går jo lidt tid med at kopiere 1 eller 2 GB
Citat
Det lyder langsomt.
også min fornemmelse men det sikkert netkortene som begrænser, den der med laveste fællesnævner
Citat
1 et internt netværk er kun begrænset af eget udstyr dvs. Netværkskortet begrænsninger og kabler (wifi er begrænset af mure mm) og har absolut intet med internetforbindelsens hastighed at gøre
nemlig lad os holde internettet udenfor i dette spørgsmål, det vil være bøvlet at slæbe den bærbare ind i en anden stue og sætte kabel i før jeg kopierer billeder og andet mellem mine computere, så hellere vente på de cirka 3 MB/s eller sætte kaffen over indtil overførslen er overstået, der er sikkert ikke andre løsninger end at skifte netkort i computerne så jeg vælger ventetiden, det er i alle tilfælde netkort som er indbygget i bundkortet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-15 09:33

En lille sidebemærkning.
Til filflytning bruger jeg bare en USB stick...............som bæres over til den anden comp.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-12-15 12:40

Citat
nemlig lad os holde internettet udenfor i dette spørgsmål, det vil være bøvlet at slæbe den bærbare ind i en anden stue og sætte kabel i før jeg kopierer billeder og andet mellem mine computere, så hellere vente på de cirka 3 MB/s eller sætte kaffen over indtil overførslen er overstået

Jeg er helt enig. Men det kunne sikkert være rart at vide om der var et eller andet med udstyret, derfor mit råd om at PRØVE at sætte et kabel i den bærbare (som jeg formoder at det er). Sandsynligvis skyldes den langsomme hastighed enten en langsom accespoint (3MB/s svarer til 24Mb/s), forstyrrelse fra naboernes udstyr, mure, o.s.v..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-15 17:13
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-12-15 17:25

Citat
Er der ikke noget med at man kan indstille netkortet til "ad hoc"
fra computer til computer trådløst.

Så vidt jeg har forstået så er hans problem ikke at overføre filer fra den ene maskine til den anden, han synes bare at det går for langsomt. Og her er det vist ikke metoden men udstyret som sætter grænsen. Desuden så taler de om domæner i det link som du leverer, og netværksdomæner kræver en server som jeg ikke tror at o.v.n. har.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-15 18:43

Installere et computer-til-computer-netværk (ad hoc) er overskriften
trådløst netkort <> til trådløst netkort,
men selvfølgelig er laveste fællenævner i hastighed den gældende.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-12-15 21:39

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. jeg prøver måske en kablet forbindelse ved lejlighed, noget kan tyde på at det er det trådløse netkort som sætter max. hastighed

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-12-15 09:11

Velbekomme, altid glad for at kunne hjælpe. Mange ældre trådløse netkort har en max hastighed på 56Mb/s, eller 7MB/s