/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Julelamper
Fra : ppk
Vist : 495 gange
300 point
Dato : 02-12-15 22:47

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig hvor man kan købe disse lamper ? se link

https://billedeupload.dk/images/6lhgx.jpg

Hilsen PPK

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-12-15 23:21

Er den ikke hjemmelavet i papir/karton?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-15 01:28

Hvis lampen er hvad jeg tror så er den lavet af en lokal håndværker i Thy, manden er død for mange år siden og du skal være meget mere end heldig for at finde et eksemplar som er til salg, jeg har 2 men de er ikke til salg

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 03-12-15 09:58

mig-selv

De er lavet af metalplade, og har en form for rødt plastic indvendigt !

Har set de findes i flere byer rundt omkring

Her på Lolland bruges de bl.a. i Sakskøbing, men heller ikke her ved nogen hvor de kan købes

Men måske var det så muligt at finde nogle tegninger til dem så kunne man da lave sine egne.

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-12-15 10:53

Citat
Men måske var det så muligt at finde nogle tegninger til dem så kunne man da lave sine egne.

Ikke så ligetil, den gamle smed havde ikke en computerstyret laserskærer og har så enten mejslet eller skåret mønstret med en metalstiksav, bukket, slagloddet osv.

Jeg havde også en gammel mindre lampe der umiskendeligt var lavet af en hobbysmed eller smedelærling.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 300 point
Dato : 03-12-15 22:41

Du kunne spørge ´ovn´ om mål/tegning - bare det er til privat brug og ikke masse fremstilling.

Ellers syntes jeg den ser nem ud at lave = hvis man har værktøjet til det altså, det eneste der kan drille er *graden på udklippet - så alle dele kommer til at ligne en gadelygte (vil skyde på 5-10 *grader max), men det kan du bruge et stykke papir/karton til at finde ud af - det var ellers noget man lærte på ´file-skolen´ i gamle dage, altså at ´mejsle´ det ud - nu kan man bruge en stiksav og et borehul, om den så skal nittes/ombøjes? eller en klat lodning er en anden sag.
Ellers lav den i træ og giv den en gang vandbeskyttelse..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-12-15 22:44

Og ellers

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 04-12-15 15:55

mig-selv

Jeg har fået fat i en Julelampe, og kigget noget på den og skruet hatten af !

Og kan se det ikke bør være det store problem at tegne den, jeg har fået fat i en tidligere kollega som er teknisk tegner, og han vil gerne lave den i 3D. lamperne er i øvrigt produkseret på en lokal maskinfabrik her på Lolland, men de har ikke tegningerne men de gamle smede på stedet husker godt de blev lavet for mange år siden.

I øvrigt er det lykkes mig at få en kontakt til en handelsstads forening her på øen, som skulle have indtil flere liggende i kælder, så nu er det bare med at komme ud af røret

Og ellers har vi i byen et smedeværksted som for et mindre beløb kan plasmaskære dem

Så kan man vel nok som Emeritus Maskinarbejder selv klare resten

Hilsen
PPK

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 15-12-15 22:07

Tak for svaret mig-selv.