/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hylle frit høreapparat med 3 mikrofoner
Fra : boyelauritzen
Vist : 442 gange
150 point
Dato : 02-12-15 15:16

Kender nogen til designet af et høreapparat med 3 mikrofon, der sammen med et par briller - der måler øjet fokus punkt, kan signal behandle lyd?

Med et sådan apparat, vil man efter digital signalbehandling kunne forstærke den - og kun den - lyd der er ved øjets fokuspunkt.

NB: Mit første bud er at hyllen fra høreapparat, burde være elimineret med foreslåede design, da øjet kun kan fokuserer +10 cm foran øjet højtaleren).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-15 15:58

Nej, og jeg misforstod spørgsmålet, der er vistnok kun et l i hyle?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-12-15 16:12

Forstår dén heller ikke, men tror du er ovre i noget som Jager piloter bruger til Missil styring..

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-12-15 16:32

Næ, men problemet med hylen fra apparatet skyldes tilbagekobling. Tilbagekoblingen skyldes et eller andet som er placeret for tæt ved apparatets mikrofon/er. feks. hånd, hat, hue...osv... Eller, at øreproppen ikke slutter tæt nok i øret (for lille i forhold til øregangen)

Apparater uden tilbagekoblings problematikken er vist ikke opfundet endnu....desværre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-15 17:22

Citat
Apparater uden tilbagekoblings problematikken er vist ikke opfundet endnu....desværre.

Jo de er, og de sidder i de fleste mobiltelefoner.
Meeeeeeeeen de er bare indrettet, så de afbryder når der er tendens til hyl - det lyder adh... til for meget af snakken udebliver

Tror jeg nok.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-12-15 21:52

Citat
Jo de er, og de sidder i de fleste mobiltelefoner.
Meeeeeeeeen de er bare indrettet, så de afbryder når der er tendens til hyl - det lyder adh... til for meget af snakken udebliver

Kunne vel minde om Squelch i gamle dage
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=walkie%20talkie%20squelch

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-12-15 22:27
Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-12-15 11:52

Tak for tidligere svar og link til "DTU vil fjerne hyl i høreapparater", som er noget andet.

Det jeg spørger ind til er, at når man kan benytte samme teknologi der anvendes ved GPS - og hvor den finder sin position ud fra relative afstand til tre satellitter.

Tilsvarende kan man med tre mikrofoner, en lydgiver og med digital signalbehandling (over tid) bestemme lyskildens nøjagtige position.

Og jeg ønsker et høreapparat, der kun forstærker den lyd, der kommer fra hvor jeg har mit øjets fokuspunkt.

Jeg er potentiel køber til høreapparatet, hvis det eksistere - når det kommer.

Hvis det eksistere, når det kommer?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-12-15 14:54

Jeg gætter på, at du kan få det bedste svar det bedste svar ved at kontakte Widex eller Oticon!

For over 40 år siden, da jeg købte mit første stereoanlæg, var min kat fremragende at justere lydstyrke/højtalerplacering efter, hvert lille klik i testprogrammet fik katten til at flytte hovedet langt mere præcist end jeg kunne.

Jeg tror 2 mikrofoner, en ved hvert høreapparat, er rigeligt til at bestemme lydkildens placering. Typisk vil man dreje hovedet efter lyden, hvis man altså kan høre den.

Min ældste søn, der er døv uden et cochlear implant, drejer altid hovedet efter lyden, det giver et yderligere input i form af mundaflæsning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-15 15:02

Øh du ved godt, at der findes en retningsbestemt dims til at have i en snor om halsen.
Jeg mener bl.a. Oticon har sådan en.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-12-15 15:36

- Jeg har været på virksomhedsbesøg "Hør bedre!" d. 12-03-2013, kl. 17:00 -> kl. 19:30 - rejst 300 km for at deltag i Virksomhedsbesøg - på Oticon A/S, Kongebakken 9, 2765 Smørum og alene med det formål, at få lejlighed til at stille spørgsmål.

- Og blev ydmyget med svaret "Af konkurrencehensyn, kunne de ikke svar på spørgsmål om kommende produkter ...."

Ja, Oticon giver hit på "retningsbestemt høreapparat":
http://www.oticonmedical.com/~asset/cache.ashx?id=34845&type=14&format=web

Reference søges på, hvem der måtte ville give mig svar på mine enkle tekniske spørgsmål?

NB: Producent: Oticon Medical AB, Ekonomivägen 2, SE-436 33 Askim, Sverige
Telefon: +46 31 748 61 00 E-mail: info@oticonmedical.com

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-12-15 17:54

Surt med

Citat
- Og blev ydmyget med svaret "Af konkurrencehensyn, kunne de ikke svar på spørgsmål om kommende produkter ...."

Aktieselskaber er MEGET regulerede, hvis de begynder at slippe nyheder ud, inden de har givet det som officiel fondsbørsmeddelelse, er fanden løs.

Kan du ikke gå på en høreklinik, offentlig eller privat, og afprøve Oticons (eller andres) retningsbestemte høreapparater?

"The testing of the pudding is in the eating."

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-15 18:52

Jeg har set dimsen i brug hos en af mine venners bekendte.
Jeg er teknisk nysgerrig og spurgte hvad det var for en smart dims.
Han sagde, at ved selskaber kunne han snakke tværs over bordet og når dimsen blev rettet mod en person, var det kun vedkommende han hørte.

Til gengæld har jeg oplevet en af mine venner som havde en almindelig dims fra Oticon, som de ikke kunne justere ude i testlokalet (Smørum) men da de kom hjem til ham kunne den styres på plads.
En af fejlene er måske at de prøver at samkøre højre og venstre. Som ikke altid er ens.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-12-15 21:21

Tak for svar.

Men ser frem til bedre svar.

Jeg er ikke så desperat, at jeg ønsker at gentage ydmygelsen fra Oticon side, det er som at - lade sig narre til - at spise budding - for at høre om det skulle hjælpe.

Jeg agter ikke at blive prøvekanin - bruge min tid og penge på at afprøve et Oticon produkt, når Oticon ikke ærligt og redeligt er oplysninger om, hvad deres produkt kan - og med hvilken teknikker.

Og her tænker jeg på tekniske specifikationer - på de områder - jeg kunne ønske mig det, og ikke det salgs-gejl som jeg læser på http://www.oticonmedical.com/~asset/cache.ashx?id=34845&type=14&format=web

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-02-16 11:06

Jeg har haft høreapparater i efterhånden mange år nu. Hyletonen i høreapparatet er alene et spørgsmål om justering.

det eneste tidspunkt JEG oplever hylende høreapparater på er når jeg fx lukker høreapparatet ind i hånden, tager en hue på -kort hyl - værk med det samme.

Jeg ved, at flere ældre har høreapparaterne liggende i skuffen, fordi de ikke kan bruge dem. det skyldes som oftest, at brugeren ikke kan definere over for audiologen , hvordan lyden er, eller at audiologen ikke forstår at indstille apparaterne.

Jeg har selv oplevet hos to forskellige firmaer, at audiologen ville bestemme, hvordan mine apparater skulle indstilles i forhold til mit lydbillede, samt bestemme hvilke type "kopper" jeg skulle have i ørene - og ikke mindst hvilke apparater jeg skulle have = købe!!!

Den audiolog jeg bruger i dag er total lydhør over for mit behov og proff. til indstilling af begge apparater.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-03-16 07:30

Interessant

Citat
Hvis det eksistere, når det kommer?

Hvordan skulle det komme frem hvis det ikke eksisterer?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-03-16 09:08

Hej Marken84

Udvikling af høreapparater foregår i dybeste hemmelighed.

Det retningsbestemte høreapparat er muligt med kendt teknologi.
Kunne programmeres på almindelig pc - tilsluttet 3 mikrofoner - og med signalanalyse program.

Jeg ønsker links, hvis det retningsbestemte høreapparat - allerede er på markedet?