/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
3. December - Ændret holdning ?
Fra : ElvenaR
Vist : 568 gange
50 point
Dato : 01-12-15 18:23

Har I ændret holdning, angående afstemningen 3. December 2015 ...?

Har politikere, aviser, TV, radio, plakater, andet - fået jer til at stemme Ja i stedet for Nej, eller Nej i stedet for Ja, her på torsdag ?

Har informationerne flyttet holdninger ?

Eller stemmer I, som I plejer, når EU er på tapetet ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-15 18:35

Nu har jeg tilfældigvis et spørgsmål om der samme emne her på kandu,
og du må gerne bidrage til mit,
ligesom jeg, hvis mit spørgsmål kører helt af sporet, vil bidrage til dit...

Mit er lidt mere til debat, stillet under small talk...

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 01-12-15 19:03

T*A*K svendgivversen ....

Ja, jeg kan godt se, at det er samme emne EU ...

Dit "Forældede forbehold" er interessant ...

Jeg lægger her op til, om nogen har ændret mening - På grund af debatten i aviser, TV, radio og politikernes råd.

IKKE om det skal være Ja eller Nej.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-12-15 19:34

Uanset hvor meget TV2 og DRTV har forsøgt at ændre NEJ-sigernes holdning, har de ikke formået at ændre min. Den er stadig NEJ.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-15 20:03

Og vi har heller ikke skiftet holdning, min kone og i øvrigt hele hedes familie stemmer Nej,
selv jeg lidt mere åben for et Ja, og afventer nu den sidste TV debat...

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 01-12-15 20:27

Citat
om nogen har ændret mening - På grund af debatten i aviser, TV, radio og politikernes råd

ja jeg har i den grad skiftet holdning - hver dag såmænd fra side 2 til side 3 i dagens avis, og det har stået på jo mere jeg læser om for og imod.

Min grundholdning er at give fingeren til eurokraterne, hvorend de befinder sig: København, Bruxelles eller på vej til Strasbourg.

Politikerne er ikke dem, der har formet mine holdningsskift men nok så meget indspark fra mine medvælgere, og her gik gårsdagens helsidesannonce fra en tilsyneladende alm. vælger med ikke helt alm. midler til rådighed rent ind.

Så summa summarum bliver jeg ved fornemmelsen inderst inde: NEJ.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-12-15 06:16

lgs har nok meget ret i, at det ikke er politikerne, men medvælgerne, der påvirker meningsdannelsen. Jeg har også læst stort set alt hvad jeg er kommet i nærheden af af artikler, debatindlæg, kronikker m. v., og her har det netop ikke været politikere, men både "almindelige mennesker" og eksperter, der har understøttet den skepsis, jeg i forvejen har haf. F. eks. kronkken i Kristeligt Dagblad d. 1. december af professor emiritus Søren Kjeldsen Kragh, der stærkt advarer mod suverænitetsafgivelse.
Det har også påvirket (styrket) mit nej, at Lars Løkke Rasmussen har stået i spiden for ja-siden. Ham ville jeg ikke købe en brugt bil af. Og jeg synes hans og ja sidens argumenter "taler ned" til befolkningen, når de kun fremhæver politisamarbejdet og skøjter hen over hele den generelle afgivelse af selvbestemmelse eller suverænitet.
Så, Elvenar, bevidst eller ubevidst, er jeg nok blevet påvirket af debatten og oplysningsarbejdet. Det vigtigste argument for et nej - har jeg også skrevet om under svendgiversens spørgsmål under smalltalk. Det er netop selvbnestemmelsen. Jeg har mere tilliod til at danskerne bevarer retten til at kræve folkeafstemning, når politikerne vil afgive vores selvbestemmelse. Det er meningen med grundlovens " 20, og det skal vi holde fast ved. Derfor et nej.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 02-12-15 07:43

Nej,nej, og atter nej, som altid når det gælder EU.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-15 07:57

Jeg har ikke skiftet holdning. Jeg stemmer nej og det på trods af, at jeg i det store hele er politisk uenig med Kaptajn-Tommy i praktisk taget alt.

Det er sgu et sundhedstegn for demokratiet, når befolkningen uanset partifarve viser politikerne at borgerne faktisk har medbestemmelse og en holdning til hvorledes landet skal regeres uden om EU ved forhåbentlig, modsat flertallet i folketinget, at stemme nej.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 02-12-15 08:28

T*A*K for jeres svar ...

Jeg har så, heller ikke, ændret holdning ...

Har, virkelig prøvet, at se positive og fornuftige argumenter for et Ja.

Men det bliver Nej, igen - Som sædvanligt ...

Nu må vi så se i morgen. Bliver det Ja, så har jeg i hvert fald ingen andel i det, hvis et Ja viser sig at være et dårligt valg, på længere sigt.

Accepteret svar
Fra : boyelauritzen

Modtaget 50 point
Dato : 02-12-15 09:27

Belært af historien, at mange politikere - op til valget om fælles valuta 1992 - prøvede at sælge EURO'en på overfladiske argumenter (nemmere grænsehandel, ingen vekselgebyr, ...) uden at have skabt en politisk overbygning til EURO'en, så en fælles valuta kunne styres.
I dag prøver mange politikere, at sælge ophævelsen af et (1) - eller alle fire (4) NB Forbehold - med argumenter om mere effektivt politi samarbejde ... og trusler om at samarbejde nægtes fremover, hvis ikke ...
Politikerne prøver at fjerne fokus fra hvorfor EU samarbejde blev valgt 1993 med forbehold.

Fordelene ved et fuldgyldigt medlemskab af EU - er meget små ting i forhold til, at vi - i al fremtid - fralægger os retten til selv at bestemmelse over egne forhold - og indre anliggender i Danmark.

Og uden tillid til at EU politikere vil samarbejde med Danmark efter et ”NEJ”, hvordan kan vi så have tillid til at give EU politikerne et ”Carte blanche” til Danmark?
Baggrund:
Forbehold til ”Maastricht-traktat af juni 1992” gør, at vi ikke er bundet af EU-lovgivning på områderne:
1. Indvandrings- og asylområdet,
2. Det civil-, familieretlige
3. Handelsretlige område
4. Politimæssige- og strafferetlige område.”

Er min risiko vurdering, og på grundlag af George Orwell bog 1984: (“Big brother is watching you”), og Bjørn Poulsen bog fra 1960: ”Ideernes krise i åndslivet og politik”, hvor Bjørn Poulsen tydeligt forudser, det samfund vi har i dag, på begrundet af mangel på gode samtaler mellem politikerne og åndslivet.

Hvis vi stemmer ”NEJ” (beholdes de fire forbehold), eksisterende samarbejder standses og Danmark skal genforhandle nye samarbejde på områderne - såkaldt ”parallelaftale” – ”uden garanti for om de opnås".

Men har vi ikke tillid til, at kunne opnå rimelige ”parallelaftaler”, hvordan kan vi så have tillid til, at EU-lovgivning vil behandle ”Det ordentlige menneske” i Danmark rimeligt, og efter danske lovlige forhold?

Hvis vi stemmer ”Ja” og forsætter kurs med større og større afstand mellem politikere og åndsliv.

Allerede Bjørn Poulsen 1960 fik uhyggelig meget ret i hans forudsigelser om ”de uheldige konsekvenser”, når Politik er adskilt fra åndslivet.

At fjerne forbeholdene - øge afstanden ydereligere - vil kun accelerer den forkerte kurs og mod rædselssamfund som beskrevet af George Orwell i bogen ”1984”?

Demokratierne i EU er under voldsomt pres fra Islamisk Stat, finansverdenen, finanskrisen, begyndende folkevandring og klima forandringer, … og dermed er risikoen for sammenbrud - af vores demokratier – hastigt voksende, og vores kurs bør derfor være at vælge stabilitet, frem for kortsigtet, tvivlsomme gevinster som f.eks.: ”Eksperimentet med om yderligere centralisering af politi samarbejde, kan mindske den internationale kriminalitet.

Suverænitets overdragelsen - flertallet af MF’erne (uden jordforbindelse til borgerne, ”åndslivet”) – ønsker d. 3. dec. 2015 - er at spille hasard med borgernes frihed - vores demokrati.

NB1: Mit uafklarede spørgsmål: ”Er det ikke alle Forbehold - der er på valg d. 3. dec?” - og i betragtning af at:
- Det var en samlet pakke med fire (4) forbehold til Maastricht-traktaten der blev vedtaget ved folkeafstemning 1993, så hvis et (1) af de fire (4) forbeholdene ophæves ved valg den d. 3. dec. 2015, er valg af de tre (3) øvrige forbehold uklare, og alle forbehold er dermed ophævet, hvis et flertal i Folketing også vil det – som jeg forstår jura.
- Er Retsforbeholdet først fjernet, kan EU domstol - med Jura – enkelt omgå alle øvrige forbehold.
- Uden Retsforbeholdet og uden et ”Nærheds Princip” der respekteres, stemmer vi om en nedlæggelse af Danmark.
Måske er det rigtige - at ophæve Danmarks suverænitet, ved at ophæve alle forbehold … men så lad os samtale åbent, ærligt og med visdom - om det, og som vores danske demokrati foreskriver det.
I dag fremlægger politikerne det som om det kun er Retsforbeholdet vi stemmer om d. 3. dec. 2015, og at de tre (3) øvrige forbehold vil være uberørt”!
Så enkelt er det ikke, som jeg ser det.
Der tales ikke åbent og ærligt om de mulige konsekvenser af et ”JA”, der er langt mere omfattende end det der fremgår af debatten.
Spørgsmålet på Valg d. 3. dec. 2015 er et paradoks spørgsmål fordi domstole - der evt. kunne afklare, hvad spørgsmålet måtte indebære – selv er ”parter i sagen”, og dermed ”ikke egnede” til at dømme.
Det giver ingen mening - det er noget makværk - når Folketinget sender et så uklart spørgsmål til folkeafstemning - og uden en åben, ærlig samtale ført med visdom - om fordele, ulemper og risici, ved evt. at ophæve forbehold.
Den danske afstemning 1993 om de øvrige tre (3) forbehold til Maastricht-traktaten NB2, vil måske blive erklæret ugyldig ved EU domstol, - hvis et af de fire - Retsforbeholdet fjernes, og/eller betydning - af de øvrige forbehold – vil gradvist blive udhulet - gennem EU retssager.
F.eks. Hvis EU godkender genmanipulerede Organismer - på et overstatslige niveau – vil Danmark kun med et Retsforbehold - kunne nægte salg og produktion af GMO varer i Danmark, uden at risikere sagsanlæg fra producent - der er blevet holdt ude af det danske marked.
Lad mig blive klogere.
NB2: MFérnes tilvalgsordning af rets forbehold, giver ingen mening, da folketinget ikke er repræsentativ i forhold til befolkningssammensætningen.

NB3: Folketingets sammensætning er ikke repræsentativ, også fordi arbejdsforholdene i Folketinget er så ringe, at folketingsarbejde er forbeholdt de få (ofte DJØF'ere) der kan og vil byde sig selv og deres familie - Folketinget som arbejdsplads.

Indtryk jeg har opnået ved at følge direkte TV transmissioner af møder, samråd og høringer i Folketinget (Strukture reformen, offentlighedsloven, Bank pakkerne, DONG salget, skolereformen, …) og ser at vores demokratiets højborg fungere meget dårligt, på den måde at kun få MF’ere svarer ærligt og redeligt - på selv meget enkle -, og klart formulerede faktuelle spørgsmål.

Folketinget har mistet evnen og/eller viljen til at ville lære af sine fejl, blive klogere.

Folketinget har vedtaget lov om, at der skal foreligge en skriftlig Arbejds-Pladse-Vudering på samtlige danske arbejdspladser - Lov gælder alle på nær for Folketinget MF'erne selv.

NB4: http://www.faktalink.dk/titelliste/eufi/eufifire

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-12-15 12:49

boyelauritzen. En skam, der ikke er en "like" knap der kan trykkes på.
Men et "Like" skal du alligevel ha' - og tak for et godt indlæg.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-15 13:51

..også herfra = LIKE = http://d.ibtimes.co.uk/en/full/223663/facebooks-like-logo.jpg

..og så :
Citat
Folketinget har vedtaget lov om, at der skal foreligge en skriftlig Arbejds-Pladse-Vudering på samtlige danske arbejdspladser - Lov gælder alle på nær for Folketinget MF'erne selv.

Hmmm... jeg kan nu nævne adskillig flere 'privilegier'! Her er nogle få:

1.) Pensionsalder 60 år.
2.) Tvungen aktivering ved arbejdsløshed, registrering, sagsbehandling og fremmøde i Jobcenter i de 2 første år som ledig ..bortfalder.
3.) Hel eller delvis dækning af rejse udgifter ifbm. arbejde ...herunder daglig transport med offentlige transportmidler.
Listen er MEGET længere
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 03-12-15 08:03

Tak for svaret boyelauritzen.

+ T*A*K til alle i tråden ....