/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Er vi dekadente?
Fra : ThorDin
Vist : 526 gange
104 point
Dato : 28-11-15 21:03

Hvad er det vi laver her på jorden i de dekadente vestlige lande og hvad er vores mål?
Er det at have det sjovt i øjeblikke? Er det at opnå det store TV?
Er det at være lykkelig konstant?
Jeg elsker min kæreste og min familie, men helt ærligt, så virker det lidt overfladisk at jeg skal arbejde hver uge, resten af mit liv, for at opretholde denne såkaldte livsstil med at forbruge og rage til sig af fuldkommen ligegyldige ting.
Jeg savner lidt et mål med livet. Vi lever i en overfladisk "plastik tid". Jeg misunder dem der levede før os der i det mindste havde et formål med livet, netop at overleve.
Jeg ser mig selv på en mark med et sværd og et skjold, klar til at løbe direkte i døden for at beskytte mit område fra en fjendtlig hær. Jeg egner mig bedre som kanonføde end som fuldtidsansat i en profitvirksomhed hvor jeg skal sidde og lade som om livet skal tages alvorligt.

Det er lige før jeg misunder religiøse mennesker, de skal i det mindste ikke tage stilling til noget i livet. Det er jo bare at følge en elsker anden såkaldt hellig bog, også skrevet med profit og kontrol i tankerne.

Eller også er jeg bare negativ over at jeg ikke blev den store succes i livet som jeg troede jeg ville.

Kommentar
Fra : ThorDin

Dato : 28-11-15 21:08

Elsker=eller (mobil ordbog)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-11-15 21:34

Du kunne jo starte med at lade mobilen blive hjemme, eller smide den i havnen. Det var da altid en start! til et andet og bedre liv!
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-11-15 22:11

Dekadence i den gammeldags form hvor de rigeste holdt sig på kilometers afstand af selv middelklassen og brugte 90% af deres formue på sig selv er nok udryddet, de der har pengene har benene mere på jorden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-11-15 22:23

Citat
lade mobilen blive hjemme, eller smide den i havnen.

Eller smide kandu samme sted hen - spil af tid og.. gode entensioner.
OG BARE EN TANKE:
Meld dig ind i en ´aktivist´ forening og spørg dig selv om du er rede til at ofre dit liv for andre = som ikke værdsætter andres liv eller livstil - men gerne vil til DIT land som ? flygtning eller andet bare for at brokke sig over at de ? måske skal være flere mennesker i ? samme BY - med SVIN og HUNDE + vantro mennesker

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 104 point
Dato : 29-11-15 07:45

Prøv lige at læse det her udsnit fra Wiki:
Eksistentialisme er en filosofisk retning, som sætter individet og dets eksistens i centrum. Som eksistentialist tror man på, at eksistensen går forud for essensen. Det omvendte af eksistentialisme er essentialisme. Her tror man på, at essensen går forud for eksistensen. Man tror altså, at der er en mening med livet, før man lever det. Ofte bestemt af en Gud. Tanken om at eksistensen går forud sætter derimod individet i centrum. Kort fortalt er eksistentialismen troen på, at mennesket skaber sin egen tilværelse, altså sin egen eksistens og identitet, igennem valg og handling. Eksistentialisterne betragter mennesker som subjekter i et ligegyldigt, dobbelttydigt og absurd univers, hvor ingen mening er givet.

Så ja, jeg enig. I Europa har vi længe haft det alt for godt - høj velstand - ikke rigtigt nogle vigtige fælles mål at kæmpe for - ikke nogen kritiske problemer. Vi lever det gode liv hvor ingen mangler noget vigtigt, der er tryghed, stabilitet. (Det er ikke mærkeligt i at folk gerne vil til Europa og strømmer hertil i stride strømme).

Jeg tror at løsningen for individet er at finde sin egen meningen - at finde noget at gå op i med liv og sjæl. Hvad det er er ligegyldigt - om det er arbejde, computerspil, dyrke særlige arter af basilikum, rejse til Kreta eller hvad det nu er. Det vigtigste er at stirre sig blind i et lille hjørne af virkeligheden og gøre det fuldt ud - do it your way !!

Nogen gange ville jeg ønske at jeg bare var dum og lykkelig og uden alle denne slags dekadente livsovervejelser.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-11-15 12:53

Thordin -> Du skriver bl.a.:
Citat
..forbruge og rage til sig af fuldkommen ligegyldige ting.

Vi lever i en overfladisk "plastik tid".

Det er værdier og udsagn om medmennesker jeg slet ikke kan genkende.
Hvilken planet kommer du fra?
Det kan næppe være jorden?

Muligvis findes der mennesker i eliten, som måler sig selv og deres nærmeste og deres succes i livet, som mennesker; ...på betalingsevne? ..og materielle goder?

Jeg gør ikke !!!

Til gengæld kan jeg oplyse dig om, at det til enhver tid er vigtigt at have tag over hovedet, en seng at sove i, varme og mad i munden til hverdag, som er målet for menneskelig 'lykke' = Læs:

Eksistens.

Resten er bragesnak.
Citat
..jeg ikke blev den store succes i livet som jeg troede jeg ville.

Jeg kunne godt tænke mig at vide: Hvad VAR det ..du troede?

..som vi andre ikke vidste i forvejen var blålys?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-11-15 15:43

Måske vil jeg gerne være dekadent- men jeg kan ikke finde ud af, hvad det betyder.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-11-15 18:50

Oprindelig brugte man begrebet dekadent for kultunormer, som gik i forfald. F. Eks de gamle Romere, som levede i sus og dus , hvorefter det gik stærkt ned ad bakke.
Personlig anser jeg især nyrige, som er kommet til deres rigdom på anden vis end ved hårdt arbejde gå i den dekadente grøft. F. Eks den mand, som enten bedrog vores skattevæsen for milliarder og nu fyrer dem af i Dubai. Når Beckham familien hyrer en page juleaften til at pakke gaver op, er det et tegn på at de totalt har mistet jordforbindelsen og er faldet i de dekadentes grav.
I grunden er det det samme som en social derute med modsat fortegn.
Når spørgeren mener at have forfejlet sit liv, har han måske glemt at tage hænderne op af lommerne eller slet ikke været interesseret i eget livs målsætning. Halløjsa!
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-15 09:45

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-11-15 18:29

>>Det er lige før jeg misunder religiøse mennesker...

Det skal du ikke gøre, bare tænk på Fiskerne, og andre religiøse,
der ikke er gode ved deres nærmeste, selv om det fremhæves i deres tro.

>Jeg savner lidt et mål med livet...

Den samme følelse har jeg også haft, men ikke mere,
nu efter megen sygdom, skal vi ikke bare hygge os, så længe vi kan og har det godt.

Og lad så de mere hovne boltre sig,
eksempelvis var jeg en af de første til at kritisere en meget, dekadent, kortvarig minister.

Noget af det der bekymrer mig mest er, at netop vore, dekadente, politikere,
får for mange uvidende til at stemme nej på torsdag?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-11-15 19:31

Citat
Hvad er det vi laver her på jorden i de dekadente vestlige lande
Tjaaae....vi lever vel livet og prøver på at følge de opfindelser der gøres - og er gjort. Feks. Det elektriske lys, telefonen, bilen, radio og tv, pc, internet, osv osv osv...

Citat
Jeg elsker min kæreste og min familie, men helt ærligt, så virker det lidt overfladisk at jeg skal arbejde hver uge, resten af mit liv, for at opretholde denne såkaldte livsstil med at forbruge og rage til sig af fuldkommen ligegyldige ting.
Jeg synes også det er overfladisk at arbejde og tjene penge. Men et og andet siger mig, at det er nødvendigt, hvis man vil ha' brød på bordet, tøj på kroppen, osv osv osv...

Citat
Jeg ser mig selv på en mark med et sværd og et skjold, klar til at løbe direkte i døden for at beskytte mit område fra en fjendtlig hær.
Sværd og skjold.......?!? Aner jeg en nostalgiker i dig..?

Citat
Jeg egner mig bedre som kanonføde end som fuldtidsansat i en profitvirksomhed hvor jeg skal sidde og lade som om livet skal tages alvorligt.
Du mener, at livet først kan tages alvorligt når det er brugt som kanonføde..?

Citat
Det er lige før jeg misunder religiøse mennesker, de skal i det mindste ikke tage stilling til noget i livet.
Aarrrrh, det var en billig omgang. Religiøse mennesker har meget at tage stilling til. Tag f.eks. en muslim. Muslimen skal skygge sin datter og finder muslimen noget æreskrænkende i datterens opførsel skal muslimen tage stilling til, hvordan datteren skal aflives, så muslimen derved kan få æresoprejsning.

Citat
Eller også er jeg bare negativ over at jeg ikke blev den store succes i livet som jeg troede jeg ville.
Succes er ikke at tjene masser af penge, køre i store biler, leve i store villaer. Succes er, at hvile i - og med sig selv, og sine.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-15 21:07

Citat
Succes er ikke at tjene masser af penge, køre i store biler, leve i store villaer. Succes er, at hvile i - og med sig selv, og sine.

...og i - at være uenig med Tommy i næsten et og alt

Hvorfor tale om succes? https://da.wikipedia.org/wiki/Succes

Det er jo et subjektivt begreb. Succes min bare..
Næeh.. Den ypperste tilstand et menneske kan opnå her i livet hedder...
THAAAA-DAAAA ... tilfredshed.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-12-15 17:43

Ja undskyld, men jeg kan ikke lade være med at more mig over en flok statsledere....altså statsledere af navn - ikke af gavn. Statsledere, der i øjeblikket er samlet i Paris for at foregive at de kan kan redde verden fra en såkaldt miljøkatastrofe som angiveligt skulle skyldes, at verdens befolkning forbruger for meget af alting og derved udleder en for stor mængde Co2.

Tv'et viser billeder af div. "hinanden krammende statsledere," og jeg forventer hvert øjeblik, at samtlige "skuespillere" bliver forløst i en kæmpe orgasme.

"Vi skal bekæmpe forureningen fra fossilt brændstof" lyder parolen, alt i mens den ene såkaldte statsleder kommer kørende i en kæmpe øse af en bil ledsaget af 16 -17 følgebiler + foruden samtlige deltagere er kommet flyvende i hver deres jetfly.
Disse såkaldte statsledere, bodyguard m.m. + div. Sjovnalister, udleder mere Co2 pr. dag mens mødet står på, end en middelstor dansk provinsby gør på en uge når julehandlen er på sit højeste.

Skåltalerne og den mængde intet sigende varmluft hver især rabler af, samt det vrøvl Sjovnalisterne kan rable af til de sagesløse seere, der gider at høre på det, er til at brække sig af.

Jeg har lyst til skrige det direkte ind i fjernsynet: SÅ GØR DOG FOR HELVEDE NOGET VED BEFOLKNINGSTILVÆKSTEN, DET ER JO DER, PROBLEMET LIGGER, FOR SATAN DA!!!

For fakta er: Såfremt fertiliteten ikke falder, men holder sig på det nuværende niveau, vil verdens befolkning nå 28 milliarder i år 2100, dvs. en stigning på 300 % i forhold til nu eller tre yderligere mennesker for hvert nulevende menneske.

Indtil nu er 54 % af den årlige befolkningstilvækst sket i Asien og 33 % i Afrika. Det vil ændre sig og i 2050 vil mere end 80% af den årlige tilvækst ske i Afrika og kun 12% i Asien.

På det tidspunkt vil befolkningstallet i Afrika vokse mere end 6 gange så hurtigt som i Latin- Amerika og Caribien, medens Europa vil opleve et befolkningsfald efter 2020.

Kort sagt; Lad være med at samle penge ind til mad f.eks. til Afrika, men stil krav om, at der ikke fødes så mange børn - gerne kinesernes 1 barn pr. familie politik.
Kun på denne måde kan verden reddes fra sit eget skidt og møg.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-15 14:12

ØV...
NU er vi enige igen Kapitain-Tommy
For pokker: Du skulle have været proletar !!!

Altså:
Citat
SÅ GØR DOG FOR HELVEDE NOGET VED BEFOLKNINGSTILVÆKSTEN, DET ER JO DER, PROBLEMET LIGGER, FOR SATAN DA!!!

Må jeg i al ydmyghed foreslå at vi forsøgsvis begynder med at ÆDE 'De Rige'
Så er der også til børnene ...og børnebørnene.
'De Rige' bidrager med INTET ..udover besiddelse!
Alle må deles om ..ALLE ressourcer.

Det skal så siges; at jeg som bekendt ligger en smule til venstre for KAP\ML :

http://www.leksikon.org/art.php?n=2822

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-12-15 14:49

Citat
Må jeg i al ydmyghed foreslå at vi forsøgsvis begynder med at ÆDE 'De Rige' Djævel
Så er der også til børnene ...og børnebørnene.
'De Rige' bidrager med INTET ..udover besiddelse! Aii, er det rigtigt?
Alle må deles om ..ALLE ressourcer.
Det må du da gerne foreslå - men du kan da ikke komme uden om, at verdens befolkning vil nå 28 milliarder i år 2100, dvs. en stigning på 300 % i forhold til nu - eller tre yderligere mennesker for hvert nulevende menneske.
Det er da et problem der ikke kan siddes overhørigt. Tilvæksten, hvis ikke der gøres noget, vil blive værre og værre dag for dag.

Når befolkningstallet i Afrika vokser mere end 6 gange så hurtigt som i Latin- Amerika og Caribien hjælper det jo ikke meget bare sende mad, mad, mad og atter mad til Afrika - det hjælper kun vores samvittighed - ikke problemet.
Vi er nødt til at anerkende, at jorden har nået absolut toppunktet for antallet af mennesker.
Sammen med "mad" forlanges der et børnebegrængsnings-krav på min. 1 barn pr familie.
Det er på den måde miljø/forureningen af jorden løses på.

I øvrigt er det fuldstændig -og uforståeligt, at familier der knapt nok kan brødeføde sig selv (far og mor) oveni hatten, avler så mange børn. Jeg forstår det simpelthen ikke !

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-12-15 23:21

Har lige opdaget en fatal fejl i mit indlæg:
Citat
Sammen med "mad" forlanges der et børnebegrængsnings-krav på min. 1 barn pr familie.
Der skal naturligvis stå: Sammen med "mad" forlanges der et børnebegrængsnings-krav på maks. 1 barn pr familie.

Ja sådan går det, når man ikke gider at læse korrektur før man trykker på "Send knappen"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-15 08:00

Man må tage højde for den store børnedødelighed i samfund hvor 6-8 børn er normalen.

Derfor ville jeg, hvis det var mig som bestemte, give tilladelse til 2 børn. Efter barn nr. 2 obligatorisk sterilisation. Antal børn følger personen selv, således der ikke bare kan skiftes partner eller henvises til flerkoneri.

Ja, der skal nok være de som synes det lyder 'ondt'? Jeg har dog svært ved at se der skulle være andre bæredygtige løsninger. Man kan jo selvfølgelig håbe at naturen selv tager affære med en pandemi, for så skulle den sag være ude af verden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-12-15 19:27

Nøøøøiiiiihhhhjjjjjjjjjjjj Molo, vi 99% enige.
Vi må passe på, det ikke går hen og bliver en vane.

Nå hen til fjerneren for at følge med i, om nejet er kommet i hus.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-12-15 13:12

Tommy -> *LOL*

Bare rolig: Det er masser af ting vi kan være uenige om alligevel

..og TILLYKKE med nej'et

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-12-15 10:38

Er det ikke et spørgsmål om religion, før man kan begynde at lave børnebegrænsning? Min mening er nu også at max 2 børn må være vejen frem i Afrika. Denæst kommer vel politikken, sundhedsvæsnet, som hjælper forældrene med at klare et liv uden at have mange børn til at forsørge sig i alderdommen. Sundhedsvæsnet skal sørge for at de max 2 børn overlever. De skal ikke være afhængige af vores hjælp på sigt.
"Hullu bu lu, hvor er vi henne?"
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-12-15 10:47

ingelein ->

Citat
max 2 børn må være vejen frem i Afrika

Næeh du; det er ikke kun i Afrika. Det er i VERDEN !

Der må kunne laves en FN resolution som alle lande forpligter til sig at følge (= Utopi).
Ellers er det jo racisme.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-12-15 17:35

Dekadence er når folketingets medlemmer består af mennesker der aldrig har prøvet at kæmpe for tilværelsen og haft et fysisk arbejde ude i den pulserende verden, vi regeres af "tosser" der ikke ved hvad der sker her i det lille Danmark, det er jo ikke dem der har besværet og det praktiske arbejde med at redde hele Mellemøstens befolkninger og det er heller ikke dem der skal betale det er de ældre og skolebørnene - de syge og dem der ikke kan få jobs (da disse er givet til flygtninge/indvandrere) og så mister de samtidigt dagpengene!
Jo se dette er dekadence hvis noget er!
Husk at nu må hospitalerne ikke mere pynte op med kristne tegn her til jul man må ikke genere muslimerne - og lige for én ordens skyld - i Danmark fejre vi Jesus fødsel i julen og den er kristen!
MV2

Godkendelse af svar
Fra : ThorDin

Dato : 24-01-16 12:30

Tak for svaret Thomas_Mygind.