/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalk indendørs?
Fra : marialouise
Vist : 2144 gange
100 point
Dato : 22-06-03 17:59

Hejsa!
Vi er næsten færdige med vores dejlige badeværelse, som vi har lavet i græsk stil, med mosaik op i 2 meters højde. Vi har lavet en bue i hobbyplader i loftet ved indgangen til brusekabinen.
Den sidste meter til loftet, over mosaikken, kunne vi godt tænke os at lave lidt råt, evt. kalke det hvidt, hvis det kan lade sig gøre indendørs? -for at holde stilen med det græske look?
Vi tænkte på at pudse det op med lidt groft mørtel og så kalke udenpå? Er det mon helt umuligt, og er der i så fald så ikke nogen der har et godt forslag til hvad man ellers kunne gøre?
Venlig hilsen
Maria

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 22-06-03 18:07

det kan du godt gøre, bare du sørge for at mørtlen er helt tørret igennem inden du begynder at kalke..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-06-03 18:46

Med hensyn til bue op mod loftet, hvor sender i dampen fra brusebadet hen ?. Jeg er netop ved at lave brusekabine og ville gerne lave bue over indgangen, men der var straks nogen som sagde dampen ville blive lukket inde, så det gør jeg ikke.
Emesen.

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 22-06-03 18:54

Vi har udsugning derude. Før var der bare en alm. rumdeler, så vi har bare gjort den lidt kønnere.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-06-03 19:00

Ja for vi er også lidt bidt af buerne i Grækenland, som iflg. en arkitekt ikke er Græske men Romerske, men kønne er de. Vi har lavet en bue ud til køkkenet. Held og lykke med kalkningen.
Emesen.

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 22-06-03 19:06

*griner* -ja, men så romersk da. Jo tak, håber det går.

Maria

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 22-06-03 21:06

Hej.
Mit råd er:..
Bland 1 juramørtel til 4 lip.
Træk et tyndt lag ca.2milimeter, lad tørre
finslib med Håndsmergelsten, derefter brug jurakalk, som filtses
på overfladen.
Da der ikke bruges cement, kan kalken ånde, selv i et vådrum
vh.
steen

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 23-06-03 12:55

Hej Steen!
Nu har vi jo muret op med sådan noget cementholdigt mørtel ved vores bue vi har bygget. Kan vi godt bruge det juramørtel derpå eller hvordan?

vh
Maria

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 24-06-03 18:55

HEj Maria.
Er det alm. mørtel blandet med cement, i har brugt?.
Hvis det er det, skal man nok ikke bruge jurakalk.
Mit råd var: På den rå hobbyplade (finer gibs træ etc.)
Skal der trækkes et tyndt lag på, (Juramørtel blandet med lip)
Det er et meget fint at bruge som underlag til al form for slutpudsning/filtsning.
Men det nok for sent at bruge jurakalk nu.
ps.
Lip bruger man også som fliseblæber.
Held og med badeværelset.
Steen.

Hov...
Jurakalk (kulekalk) brugte man som cement i gamle dage,
og så kan murværket "ånde"

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 25-06-03 11:01

Hej Steen!
Det er sådan noget funktionsmørtel vi har brugt. Vi har måtte samle buen af flere hobbyplader nemlig, og den måtte jævnes godt ud.
I silvan fik jeg anbefalet vådmørtel, som vidst har et større indhold af kalk, men jeg havde ikke helt tiltro til han vidste hvad han snakkede om. Kender du ikke fornemmelsen af nogen bare vil sælge dig noget? Men det kan godt være vi prøver det, og så bare maler med sådan en murmaling han også fortalte om.. Det er svært, når man bare har en idé om hvad der ville se lækkert ud, men slet ikke ved om er muligt eller hvordan.
Holder lige spørgsmålet åbent lidt længere, og vil ellers give dig points for alle de gode råd.

Venlig hilsen Maria

Kommentar
Fra : wayne

Dato : 27-06-03 11:23

Det lyder voldsomt med mørtel m.v. indendørs og kalk, den vil da blive skyldet ud. Jeg ville i stedet overstryge med kredering som påføres med rå skumgummirulle, og efterfølgende: Enten male hvidt, eller overstryge med cempexo.

/ mmm