/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gummislange opvaskemaskine tære indefra?
Fra : mostmighty
Vist : 520 gange
50 point
Dato : 25-11-15 21:55

Jeg skal have installeret en ny opvaskemaskine. Montør mener at min eksisterende slange fra opvaskemaskine til afløb er for risikabel at montere maskinen på, da han mener, at gummiet kan tære indefra og give stor vandskaden. Derfor vil han sælge plastikslange til mig for nogle hundrede kroner, som han mener jeg bør bruge i stedet for. Men er hans bekymring reel eller vil han bare tjene lidt flere håndører?

Min slange ser ud som nedenstående:

http://www.spic.dk/index.php?view=3651448484085

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-11-15 22:51

Den tærer ikke, men bliver mør og hård, og bør skiftes. Din ligner en vandslange ?
Afløbsslange følger jo normalt med en ny maskine ?
Ellers kan købes utallige steder.
VH Palle

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-11-15 23:10

Hvis du får en vandskade der skyldes opvaskemaskinen, kan du få problemer med forsikringen, da det ikke er en original afløbsslange

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 26-11-15 07:19

Jeg ved ikke meget om slange-typer, så var først da montør snakkede om det, at jeg har hørt om det.

Mit problem er, at dem der byggede huset i sin tid (tidligere ejer) har denne slange til at løbe gennem meget smalt hul ved køkkenelement ved opvaskeren og så ind under soklen på køkkenet og nedenunder to køkkenskabe og op igennem et smalt hul ved afløb/vask. Samtidig med at hvis man rykker lidt i den fra den ene side, så bevæger den sig ikke rigtig. Så Ericsson om den sidder fast om et eller andet et sted under køkkenelementerne/i soklen til køkkenet. Så den er ikke lige til at udskifte. Umiddelbart vil det nok kræve at man saver hul i indtil flere køkkenelementer.

Ville I gøre det?

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 26-11-15 07:21

"Så Ericsson om" i beskeden her ovenover skal læses som "så er som om"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-15 10:37

Hvis der en afløbs-slange, tror jeg ikke på at den bliver ´ædt´ af affaldsvand - men den bliver stiv, så sæt et nyt stykke haveslange på engang om året.
Bruger selv haveslange til afløbet af min vaskemaskine og den har holdt i knap 10 år, men stiv som bare - indtil den får varmt vand.

Jeg ville være mere bange for at DIN slange hoppede af studsen som den er monteret på/ på med et spændebånd..

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 26-11-15 14:29

Det er en alvorlig fejl at der ikke er spændebånd på. Der er risiko for at den hopper af i utide.

Selve slangen på billedet er ikke gummi men en armeret PVC slange. Den slags er uhyre holdbare, bare de ikke ligger i sollys, eller bliver for varme. Temperatur op til 70° skulle den dog sagtens kunne holde til. Den kan blive lidt stivere med alderen fordi noget af blødgøreren forsvinder. Men det betyder ikkee noget, når først den er på plads. De holder bedre end de gængse billige gummity
per. Der findes dog syntetisk gummi til slange , som også har en god holdbarhed.
Hvis den er i klemme et sted, kan den med tiden blive helt flad der. Det vil vise sig ved at maskinen ikke kan tømme sig selv ordsentligt på den givne tid.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 21-12-15 21:26

Tak for svaret transor.