/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Holmegaard Etude ophæng samt fatning
Fra : mlvj
Vist : 3443 gange
100 point
Dato : 25-11-15 21:49

Hej jeg har en Holmegaard Etude 40 cm hvor jeg mangler ophæng og fatning til
Men kan ikke rigtig finde noget da de er udgået,
Nogen der ved hvor sådan noget kan erhverves henne ??

Mikael

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-11-15 07:02

Tjaeh.....
Find en installatør med et udvalg af lamper som måske kan tilpasse et andet ophæng fra eget reservedelslager, eller en genbrugsbutik som sælger en beskadiget lampe billigt der kan rippes, eller vær kreativ selv.

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 26-11-15 10:08

Ja det er jeg også selv kommet frem til
Men kunne jeg få en original ville det være perfekt.

Mikael

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-15 11:09
Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 26-11-15 11:58

ja den så jeg godt men de har ikke til ETUDE desværre
http://www.dphtrading.dk/varer/belysning/belysnings-tilbehoer/holmegaard-tilbehoer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-11-15 12:22

@mig-selv

Der er flere designs i de lamper.

Fatning og det fatningen sidder i skal passe perfekt til halsen i lampetoppen, er der noget skævt så der kommer hårdt tryk på et lille punkt i stedet for fordelt knækker glasset som ingenting

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-15 13:08

Godt man ikke har sådan en besværlig lampe.

Men som du er inde på, kan man vel lave et eller andet selv - til man finder det rigtige.
Og hvis? man havde det gamle ophæng, kunne man vel rimeligt nemt lave en kopi.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-11-15 13:18

Citat
Og hvis? man havde det gamle ophæng, kunne man vel rimeligt nemt lave en kopi.

Ikke så let, en af fatningstyperne har 3 lange fjedre der tilpasser sig.
Ældre PH lamper har en bærende fiberskive der godt kan blive mør ved god varme gennem flere, det er dog elimineret når man skifter pære til LED

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 26-11-15 15:26

Den gamle er desværre blevet væk
Hmm jeg prøver nok at fremstille en selv men det er ikke helt nemt og den er fuldstændig intakt så vil helst ikke ødelægge den

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-15 17:12

Den ser også mærkelig ud, så der skal helt sikkert noget der passer til, ellers ryger ´skidtet´sikkert på gulvet, og helt billig er den heller ikke - til at lege med.

Men ellers kunne du give den en klat Silikone osv...

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 27-11-15 06:49

Bare du ikke ser mærkelig ud
Nej indtil videre må jeg se om ikke jeg kan finde en for for lille konisk støtte trugt der kan sidde indvendig, hmm ikke nemt

Mikael

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-15 15:21

Hvad med en motherfucker gummiprop af den type der bruges til vinballoner, den har vistnok også et hul der kan stikkes et glasrør igennem, så køber du et 10 cm langt nippelrør + en aflastning og et par møtrikker i byggemarkedet,
Byggemarkedet har muligvis en stor dørstopper i grå gummi som jeg kan huske fra min engrostid, den er 40 mm tyk og 50-60 mm lang.

Det foreslåede lange nippelrør skal jo samtidig bruges til at få pæren ned i midten af lampen som optindeligt, inden da kan prop med nippelrør spændes i en boremaskine og ved kørsel raspes i form af en grov fil, ikke kniv.
Jeg har gjort det før med gummipropper til anden anvendelse.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-11-15 16:05
Godkendelse af svar
Fra : mlvj

Dato : 30-11-15 10:47

Tak for svaret LuffeA.
Ja ja jeg har nu fået den op og hænge med en konisk fiberklods med hul I
under fiberklods er der så en laflastning som spændes på ledning under fiberklods.

Ja nu er lampen oppe og hænge.

Mikael