/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 10 dual boot med Linux.
Fra : Eyvind
Vist : 724 gange
100 point
Dato : 25-11-15 18:54

Hej
Jeg har forsøgt at lægge ubuntu ved siden af win 10.
Er der en god metode, så det bliver windows 10 selv, som styrer bootvælgeren.

Et par gode erfaringer med win 10 og ubuntu ønskes.

Ps. ubuntu vil hos mig, sige ubuntu mate

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-11-15 19:26

Jeg har i mange år brugt bootvælgeren OSL2000 fra http://www.osloader.com som kun ligger i partitionssporet og derfor kun styres fra sig selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 19:34

Ja menjeg bruger tit, at gemme og senere hente partitioner.
Derfor leder jeg efter en metode til at skifte styresystemerne uafhængig af hverandre - hvis du forstår hvad jeg mener.

Linux partitionen skal fungere til bankbesøg og har jeg prøvet men det går som regel i kludder

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 19:38

Efter at computerne har fået flere kræfter indenfro det sidste par år, har jeg droppet dualboot, og virtualisrer i stedet.
Hvis du har en ikke alt for gammel maskine, og du har Win10 som primært styresystem, så kan du installere f.eks. virtualbox, og så simpelthen oprette de virtuelle maskiner du har brug for, og så installere linux på en eller flere af dem.
På denne måde behøver du ikke have alt besværet med dualboot, partitionering af diske og risikoen for, at du en dag skal rydde det hele, fordi du vil prøve noget andet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 19:42

Hvilken virtualbox er bedst eller er der stadig den jeg prøvede en gang.

skræksenarie..................

En hacker lægger noget ind på min win 10
Er der så adgang fra win 10 til mit virtualle system

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 19:44

Ps. Jeg har win 10 kørende på min labtop (Zepto fra 2008)

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 19:44

nå ja ... og så er det jo meget sjovt at f.eks kunne installere en gammel WinXP eller en Win98 hvis man i et øjebliks svaghed skulle få lyst til at mindes gamle dage med et spil der ikke kan køre på Win10 ... dem er der sikkert nogle stykke af.
Så opretter man bare en maskine, spiller det man vil, og når man kommer til fornuft igen, er det kun den virtuelle maskine der skal slettes - man kan jo også vælge at gemme den til næste gang, hvis man har diskplads nok.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 19:50

Jeg kender ikke din labtop, men det er min erfaring, at det er en fordel med en cpu med flere kerner.
RAM kan du kun få for lidt af, med mindre du har mere end de fleste maskiner fra 2008.
Virtualboks er ændret ganske voldsomt det seneste års tid. Du kan bl.a køre i fuld skærm med samme opløsning som din skærm kan klare også selv om du breder din skærm ud over flere skærme, du kan integrere mus og tastatur mellem værtsmaskine og den virtuelle osv.
Men prøv at installere det, og brug lidt tid på det - det har intet med fortidens virtualboks at gøre. Kan kun anbefales, hvis din maskine kan trække det - prøv. det er gratis

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 19:51

Min maskine kan tilfældigvis køre XP Vista win7- 8- 10 og gør det på hver sin udskiftelige harddisk.
Men det er lidt besværligt, så det kunne da være jeg igen skulle prøve med virtulbox

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 19:53

Din virtuelle maskine kører kun, hvis den er startet, men hvis han har de rigtige programmer kan han muligvis læse harddiskfilen - men har han "boller" til det, så kan han uden tvivl også læse de partitioner du vil lægge andre styresystemer på i en dualboot

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 19:55

Læste lige din kommentar om de udskiftelige harddiske - den kom mens jeg skrev.
Han kan selvfølgeligt ikke læse noget der ikke sidder i maskinen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 19:57

Det må så være denne udgave 5 du bruger

https://www.virtualbox.org/

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 19:58

Den stærste fordel ved at virtualisere er muligheden for at køre f.eks linux og Win10 samtidigt på den samme maskine, og afvikle programmer til de forskellige styresystemer samtidigt og uden at skulle genstarte fra ny partition osv.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 20:03

Version 5 - lige præcis.
Prøv det ... mit liv med maskinen er i alt fald blevet lettere. Og skal man så lige se en ny udgave af Linux, så opretter man bare en maskine mere, som så slettes igen, hvis det ikke rigtigt var noget - det er harddisken der sætter grænsen. Så længe man har plads kan man bare boltre sig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 20:03

Jeg har også en anden Zepto med win 8 og dual boot til en anden win 8
Der bruger jeg den der hedder bootus, men den er lidt trickey når jeg vil lægge en ny backup ind.

Ps. Det er ikke fordi jeg har ret mange penge - men nærmest for princippets skyld.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 20:14

Ok den hentes og prøves på en test harddisk.

Ja det gør det så også nemmere at prøve de nye Linux af.
En af de første jeg stadig har er REDHAT 5.2 fra forlaget Globe.

Jeg er ved at installere.
Hvad er bedst at markere af dette:
http://peecee.dk/upload/view/455017/full

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-11-15 20:29

Citat
Hvis du har en ikke alt for gammel maskine, og du har Win10 som primært styresystem, så kan du installere f.eks. virtualbox, og så simpelthen oprette de virtuelle maskiner du har brug for, og så installere linux på en eller flere af dem.

Jeg har selv prøvet virtualbox, men jeg synes at alt foregår alt for langsomt på den. Det bedste man kan sige om den er at den er gratis. Jeg bruger selv købeprogrammet VMware som er langt bedre til mine virtuelle diske.

Jeg bruger dualboot og virtuelle diske til forskellige formål. Med virtuelle diske kan man (i hvert fald med VMware) have flere styresystemer åbne samtidigt og lave "cut and paste" imellem dem. Så har man tilstrækkeligt med RAM og diskplads så er det en rigtig god løsning, naturligvis afhængigt af hvad man skal bruge det til.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 20:36

VMware kan også fås i en gratis version, men jeg kan ikke lige huske, hvad den hedder.
Jeg har prøvet dem begge, og synes egentligt ikke den ene er bedre end den anden, så prøv dig frem.
Virtualisering kører langsomt, hvis din maskine er langsom. Har du noget hardware der har lidt at sparke fra sig med, så kører det faktisk ok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 20:38

Jeg er ved at installere.
Hvad er bedst at markere af dette:
http://peecee.dk/upload/view/455017/full

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 20:39

Jeg syntes også det var lidt sløvt dengang jeg afprøvede det virtualbox program men nu vil jeg prøve den nye udgave..................trods alt er det kun til lidt bankbesøg.

Jeg venter lige til F Elsborg evt melder om installationen.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 20:41

Jeg forstår ikke helt di spørgsmål omkring , hvad du skal markere ... dit link fører mig til et skærmdump. Hvad spørger du om?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 20:44

Nå ja det er bare hvilke valg ter skal tages i det billede jeg viser.
Det ses under installationen, som jeg er i gang med.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-11-15 20:52

JEG KOMMER LIGE I TANKE OM NOGET VIGTIGT!

Når man skal arbejde med virtuelle maskiner så bør man lige gå ind i BIOS og lede efter noget som hedder noget i stil med "Virtualization technology" og sørge for at den er enabled. Det gør at de virtuelle maskiner kan gøre brug at nogle faciliteter i CPU'en som netop har med den slags at gøre. Denne indstilling har ingen indflydelse på andre ting.

Jeg ved ikke om indstillingen findes på alle maskiner, men den findes på min stationære HP med CoreI7-processor.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 20:53

Jeg kunne ikke lige huske, hvad jeg markerede, så jeg måtte lige selv lave en installation.
Jeg vælger ikke noget specielt, men lader bare default instillingerne være. Det der er vigtigt er, at du får installeret ekstensionspack-en bagefter. Det er der du får de vigtigste drivere med til skærm, usb osv

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-11-15 20:57

Så vidt jeg kan se af billedet så er alt valgt.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 21:01

Hej Søren - det tror jeg også det er default. det er også vigtigt som du skriver, at få enablet de ressourcer ens CPU har i bios, men de skal også slåes til i indstillingerne på den virtuelle maskine, men nu skal eivind lige have skidtet op at køre først

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-15 21:10

Den gratis udgave af VMware jeg prøvede hedder VMware-player-12.0.0-2985596.
Det er noget tid siden, så det er muligt den er blevet udviklet yderligere også

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 21:15

Ok tak så prøver jeg.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-11-15 23:13

Citat
Hej Søren - det tror jeg også det er default. det er også vigtigt som du skriver, at få enablet de ressourcer ens CPU har i bios

Grunden til at jeg skriver det på den måde er at det var SLÅET FRA som default i min maskine.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-15 00:02

Så er den inde...................................endelig.
Den kappede netforbindelsen, som den også skrev................den kom selv igen et øjeblik efter.
Men det skal nok ikke være en tung udgave som ubuntu mate men en letvægter som Lubuntu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-11-15 02:49

Jeg foretrækker styresystemerne på hver deres partion, EasyBCD kan bruges til at vælge Windows Boot loader i stedet for Grub som Ubuntu lægger ind, EasyBCD er et Windows program og indstillingen foregår efter at Ubuntu er lagt ind på en partion ved siden af Windows, husk at oprette en swap partion og gerne en home partion så du ikke behøver at tage sikkerhedskopier hver gang du skifter Ubuntu til en nyere distro:
https://neosmart.net/EasyBCD/
programmet er gratis for private

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-15 09:29

Tja så blev den nye Vitualbox afprøvet.....................og sendt ud i cyberspace.
Det er samme problem, som sidst jeg afprøvede - højde/bredde passer ikke på mit gamle hakkebrædt, og den er temmelig sløv.

Nu er jeg på vej til at afprøve denne: http://www.osloader.com
Som blev anbefalet af Soren_Steen_Nielsen
Det ser ud til at den kigger på mulige bootvalg under opstart "på vej ind"
(selv A-drevet som jeg dog ikke har )
A-drevet kunne åbenbart ellers bruges til afinstallation.
Jeg vil så afprøve om jeg bare kan udskifte partitionerne med styresystemer.

Ubuntu opstartlæser skal nok bare lægges på ubuntupartitionen.

Nu jeg er igang med testkørsel vil jeg også lige afprøve den som OVN henviser til.
Det bliver uden home patition for alt lægges på USB sticks / harddiske.......hvis jeg husker det.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-11-15 09:41

Afinstallationsdisketten til OSL2000 er kun nødvendig hvis man har en disk som kræver nogle specielle drivere i partitionssporet, det er vist mange år siden at jeg har set sådan noget. Så ingen panik der.

Kig også under "Support" på deres hjemmeside, der er mange tips der.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-11-15 09:45

Jeg vil foresten stærkt anbefale at du sætter et flueben i "Autohide partition" i F3 menuen!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-15 10:11

Den er kørende, men jeg vil kigge på det autohide.......det er vel så partitionerne ikke ka snakke sammen.
Lige nu lægges der en ubuntu ind i egen partition (incl opstartlæser)
Så valget bliver win10 / ubuntu
Bliver jeg tilfreds kommer det hele over på en større HD

Der står noget om registrering / køb - er det et must

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-11-15 13:23

Ja og nej. Når man har brugt OSL2000 en (kortere) tid så kommer der en rød skærm inden styresystemet startes op som minder en om at det er en uregistreret udgave som man så kan trykke væk efter nogle sekunder. Men det er så også det eneste. Resten virker min kone har kørt på denne måde i flere år. Men det kan være irriterende hvis man for eksempel vil bruge timerfunktionen hvor det sidst valægte styresystem ellers starter automatisk efter få sekunder uden at man skal trykke på noget.

Men prøv det selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-15 16:56

Ok - og hvis jeg kan lide det, må jeg vel så betale lidt.
Umiddelbart virker det solidt.
Så nu skal det bare prøves af, med udskiftning af styresystemer, og måske kan det fordeles til flere harddiske, efter købet.

Hvor ligger systemet og kan det kopieres over på en anden harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-15 17:21

...........OVN

Det ser ud som, at den bootloader ligger i sin egen lille partition.
Hvad siger den hvis du fjerner et af styresystemerne.
Har du prøvet, at kopiere / flytte den lille partition.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-11-15 18:08

OSL2000 ligger udelukkende i boot-partitions-sporet. Jeg vil anbefale at du installere den igen når du har lagt alle styresystemerne over på den større harddisk.

Et tip: Hvis du for eksempel bruger Hiren's Boot CD så kan du både installere og afinstallere OSL2000 indefra Mini Windows XP.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-15 18:56

Ok Søren - jeg vil prøve din opskrift.
Det bliver backup med aomei og indsætte på ny harddisk.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-11-15 19:13

Hej

lyder som om freenas kunne være din mulighed, den vil helst køre på en disk for sig selv.

http://www.freenas.org/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-15 19:24

Den freenas ser lidt omfattende ud.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-11-15 00:51

Citat
Det ser ud som, at den bootloader ligger i sin egen lille partition.
Hvad siger den hvis du fjerner et af styresystemerne.
Har du prøvet, at kopiere / flytte den lille partition.
nu spørger du om mere end jeg kan svare på, jeg har ikke oplevet EasyBCD som en bootloader men som et værktøj hvor jeg kan tilføje andre styresystemer til Windows bootloader, det er det eneste jeg har brugt EasyBCD til og jeg har ikke oplevet at der kommer en ekstra lille partion

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-11-15 00:55

Man kan blive lidt klogere ved at læse hvad BCD står for:
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_startup_process#Boot_Configuration_Data

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-11-15 09:28

Den lille partition kan godt fjernes, men ikke uden vidre. Jeg har flere gange haft stort held med at fjerne den efter denne opskrift:

https://www.terabyteunlimited.com/kb/article.php?id=409

At fjerne eller flytte et styresystem er ikke noget problem i OSL2000. Men har man givet et given partition et bestemt navn skal man selv ind og ændre navnet.

Derimod kan det godt være at Windows brokker sig over at blive flyttet over på en anden partition. Medmindre den kommer over på en anden disk hvor den får samme position.

Jeg har selv prøvet alt dette flere gange.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-15 09:52

Test

Aomei backup af win10 partion (i starten af HD) men uden system påtegnig
Indsætte win 10 i starten af en harddisk med Aomei
Installere osl2000 via Hirens xp fra en memorystick
Det virker
Hvis autohide er benyttet og partitionen flyttes ved hjælp af eks. Aomei, vil den være hidden og skal unhides med eks. Gparted

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-11-15 10:33

OSL2000 hider/unhider selv.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-11-15 10:34

OSL2000 setter og fjerner også systempåtegning (Active) afhængig af hvilken partition man vælger at boote fra.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-11-15 22:42

Jeg har et tip til OL2000 som jeg ikke har fået med i farten. Autohide funktionen gælder kun primærpartitioner. Man kan derfor med fordel oprette en extended partition som en ren datapartition som så vil være fælles for de styreystemer man har i primærpartitionerne. Det fungere ret godt, og man kan på den måde udveksle filer mellem styresystemerne via denne datapartition.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-15 22:46

Ok tak
Lige nu prøver jeg med win10 win8 winXP og en extended til linux og data.
Men ukker om lidt

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-11-15 10:06

HUSK! Det er vigtigt at du har autohide slået til når du har flere forskellige Windows i maskinen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-11-15 09:45

Tja - I min vildskab fablede jeg lige om at køre win10 og win8 og win7 og winXP og linux.
XP kan åbenbart ikke køre i extended/logisk drev, men det kunne win8 som dog lavede noget rod.

Så nu lægger jeg win10 og win8 og winXP og noget Linux på et logisk drev sammen med en fælles mappe.

Banken kommer nok på en extern harddisk.

Soren_Steen_Nielsen - det er nu et meget godt lille styreprogram, som det dog ikke lykkedes mig, at clone over på en anden harddisk. (købe og dele ud, så de sidste fordele kan komme med).

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-11-15 15:05

Jeg har selv Win7 og WindowsXP på hver sin primærpartition på min bærbare og Win7-home og Win7-Ultimate på hver sin primærpartition på min stationære.

Hvis der skete kludder hænger det sikkert sammen med at Windowserne har kunnet "se" hinanden. Det har jeg selv oplevet. Microsoft har lavet et eller andet mærkelig som gør at flere Windowsinstallationer bliver blandet sammen hvis de er "synlige" for hinanden.

Det du skal gøre er at du skal sørge for at den eller de allerede installerede Windowspartitioner er blevet "hided", evt. d hjælp af Gparted, INDEN du installere den næste. Først til allersidst installere du OSL2000 og sætter flueben i "Autohide" INDEN(!) du starter nogen af windowserne med den.

Det er mange år siden at jeg har eksperimenteret med at lægge en Windows på et logisk drev. Jeg kan huse at det lykkedes mig med stort held med en Windows 95, siden har jeg ikke eksperimenteret med det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-11-15 15:36

Ok - men jeg bruger en lidt anden metode, hvor jeg eks kan lægge 2 win10 ved siden af hinanden og os1200 kan vælge. De installeres ikke men lægges bare ind som image ved hjælp af programmet Aomei backupper

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-11-15 15:38

De ligger nu på hver sin harddisk, lige til, at backup og sætte indhvor som helst.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-11-15 15:49

OK, men autohide er stadig vigtig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-11-15 15:52

Jow - det skal jeg nok.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-11-15 15:58

Foresten, windowserne på både min bærbare og min stationære ligger på kun på én hardisk på hver af disse. Men de blev også nyinstalleret på disse. Det samme gælder windowserne på min kones maskine.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-11-15 17:10

Ok - alle mine styresystemer har basis XP og Vista og er opgraderede til win 7 > 8 > 8.1 > 10
Mine 3 uens bærbare Zepto er købt uden styresystemer, men med driver-cd til XP og Vista. De fleste af de drivere bruges også til win 10. Alle styresystemerne ligger gemt som image. De ligger også på hver sin harddisk og kan skiftes på ca. 20-30 sek. Ved hjælp af image kan jeg køre kopier samtidig på flere maskiner.
Win 10 kan ikke køre alle mine programmer, hvor et program er til mit sms styrede alarmsystem.

Og så er det rart, at kunne skifte styresystem i op- eller gen- start.

Stort legebarn ................yes.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 30-11-15 23:31

Citat
Stort legebarn ................yes.

Det er du bestemt ikke ene om. Her i vintermånederne har jeg plander om at lege en del med en Raspberry PI 2 computer som jeg vil prøve at programmere til en række forskellige ting, herunder styring af en række kontakter fra min bærbare udefra via VPN.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-15 19:58

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Så må jeg hellere lige lukke tråden, og takker for et godt programforslag.
Jeg kører nu med win 10 win 8 win XP og Linux i et logisk drev................samme harddisk.
Det er en dejlig opstartmetode fordi den ikke er afhængig af en bestemt partition eller lægger beslag på en styrepartition.
Den smule der skal ventes efter bootvalg er ikke nogen ulempe.

Her styres udendørslys og alarm med 2 vejs SMS og trådløse sendere.
Der er ca. 7 indgange og fire udgange, og alarm SMS kan uden videre flyttes over til en nabo.