/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Medicin tilskud
Fra : svendgiversen
Vist : 660 gange
100 point
Dato : 24-11-15 19:30

Jeg husker stadig da min meget syge kone fik gratis medicin og jeg måtte betale for småting.
Dengang tænkte jeg ikke så meget over det, men nu, hvor jeg selv får blodfortynder.

I dag kom jeg af med næsten 500 kr. og så fortalte de på apoteket,
at der herudover var over 1700 kr. i tilskud.

Godt for mig, men hvem er det så der betaler?
Og hvem er det der tjener tykt på disse tilskud??

Min mening er, at de der går i det kongelige teater selv må betale prisen.

Og det skal jeg/vi også med eksempelvis medicin,
inden for rimelige grænser, som jeg tilfældigvis har råd til.

Hvem har indført denne nedtrapning af medicin betaling, hvornår og hvorfor?
Og er det ikke helt klart de medicin udbydende firmaer, der tjener urimeligt på dette??

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 110 point
Dato : 24-11-15 20:13

Hej Svendgiversen
Min gemal får også for ca. 8.000 kr forskellig medicin om året - og betaler heller ikke det hele selv.
Men det hedder jo "Sygesikring". Selvom man kunne have råd til at betale det hele selv, så har vi den indstilling at vi i 60 år har betalt vores skat - så det får vi ikke kvababbelse over.
Iøvrigt ligger vi ikke samfundet til byrde på andre måder og har også formeret os med nye store bidragydere til stat, amt og kommune.
Så længe folk i spidsen for vores demokrati kan svine med vores penge som de gør, tager jeg gerne imod medicintilskuddet! Og synes at det er velfortjent!
Men du har da ret i at det er medicinalfirmaerne der scorer kassen. Men..........politikerne gør da hvad de kan når loven siger at apotekerne altid skal udlevere den billigste medicin, når det virksomme stof er det samme. ...............Min gemal fik udleveret noget medicin, hvor apoteket havde sat en seddel på posen om at der var udleveret andet end lægen havde ordineret........Der var derved sparet ..........14 øre!
Siden den dag har vi bedt lægen om skrive at der kun må udleveres den medicin han ordinerer.
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-11-15 21:48

Med virkning fra den 1. januar 2016 indføres et fast årligt egenbetalingsloft på udgifter til tilskudsberettiget medicin opgjort i tilskudspriser. Egenbetalingsloftet udgør 3.830 kr. årligt (2015-tal).

Det betyder, at alle borgere automatisk får 100 % tilskud til tilskudsprisen på tilskudsberettiget medicin, når borgeren har haft en årlig egenbetaling til tilskudsberettiget medicin (opgjort i tilskudspriser) på over 3.830 kr. (2015-tal).

Borgere, hvis tilskudsperiode udløber i 2016, og som den 1. januar 2016 har haft egenudgifter til tilskudsberettiget medicin (opgjort i tilskudspriser) på over 3.830 kr., vil automatisk få udbetalt (udlignet) differencen ved første receptekspedition på apoteket efter den 1. januar 2016.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-15 22:23

Tak Tommy, på min næst sidste kvittering står der også: egenbetalingsloft 3830 kr.
Og ingelein, er det nu helt retfærdigt, er der ikke nogen der udnytter dette vort tilskud?

Det sundeste er stadig, at den der nyder godt af varen, selv betaler, naturligvis efter evne,
og vi undgår et stigende... Glem det, noget med at rige medicin firmaer udnytter...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-15 22:39

Måske meget godt med den nye udligningsordning.
Syge på kontanthjælp stod jo ind imellem og græd på apoteket i starten af en opsparingsperiode da de ikke havde råd til deres medicin som først faldt i pris efter 3-4 måneder.

Jeg kan huske at Danmark var tæt på oprør dengang man bestemte at folk selv skulle betale de første 250 kr af årsforbruget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-15 23:07

SG - er det en speciel blodfortynder du får, og bruger du mange.
Jeg og mange andre bruger Maravan og de er da ikke så dyre.
Du bliver vel også INR testen jævnligt.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 24-11-15 23:22

Citat
Og er det ikke helt klart de medicin udbydende firmaer, der tjener urimeligt på dette??

dette bringer mig til at lufte en undren, jeg lææænge har haft:

hver gang vi i tv ser indslag fra hopitalsafdelinger med sygeplejersker, der disponerer medicin, oftest piller, så ser vi dem tage disse medikamenter fra samme størrelse pakninger, som vi andre får på apoteket.

Mange af disse farmaka er, formoder jeg, standardvarer som man kunne købe populært sagt i mælkejunger med en pris derefter? Eller hur?
Her medicinalindustriens lukreren på nødvendighedsvarer ufortalt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-15 23:31

Du lyder som endnu en der er blevet fuppet af blå blok!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-15 23:33

Min bror og min nabo bruger også Maravan, men jeg får noget meget dyrere,
Xarelto, et nyt produkt specielt udviklet til mit tilfælde,
en blodprop i benet, der bredte sig til lungerne.

Hundrede piller a 20 mg koster ca. 2200 kr. fra Bayer, så nok tysk?
Jeg kan slet ikke tænke på kilo prisen.
Og vort danske sygevæsen sender så mange medicin penge sydpå...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-15 23:59

Hvis det kun er udviklet til dit tilfælde så er det jo faktisk billigt, nej jeg taler om det der kunne hjælpe millioner!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 00:04

Blodprop i benet og senere i Lungen.....................netop hvad jeg har haft.
Jeg bliver testet hver 14. dag og er udsvinget ud over 2 - 3 kontrol hver uge.
Jeg fik også en prop på selve hospitalet, og lynhurtigt efterfølgende en "trombolyse" behandling.

Måske du også kunne bruge Maravan.

Jeg harogså fået tilbudt en ny medicin hvor det ikke er nødvendigt med så mange test.
Jeg takkede dog nej.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-11-15 00:11

Citat
Og ingelein, er det nu helt retfærdigt, er der ikke nogen der udnytter dette vort tilskud?

Jeg beklager, men forstår ikke, hvad du mener. .?..
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-11-15 07:26

Citat
på min næst sidste kvittering står der også: egenbetalingsloft 3830 kr.

Hmmm, på den jeg fik igår stod der det sædvanlige om ctr. saldo og tilskuds-procenter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-11-15 08:00

Citat
Tak Tommy, på min næst sidste kvittering står der også: egenbetalingsloft 3830 kr.
Og ingelein, er det nu helt retfærdigt, er der ikke nogen der udnytter dette vort tilskud?

Det sundeste er stadig, at den der nyder godt af varen, selv betaler, naturligvis efter evne,
og vi undgår et stigende... Glem det, noget med at rige medicin firmaer udnytter...

Det bliver/blev udnyttet både af industrien, patienterne og lægerne, sidstnævnte har jo fået præmier for at udskrive fra bestemte firmaer, det har man vistnok fået stoppet her i landet.
Norges sundhedsvæsen satte fornylig stolen for døren hos industrien, sæt prisen ned eller der bliver konsekvenser.
I den anden ende er det især psykmedicin hvor folk der ikke havde så meget brug for det mere stadig fedtede for deres læge og så solgte de skidtet på det sorte marked.

Og så er der det nyeste kræftmedicin hvor et enkelt præparat kan koste en million for at behandle en enkelt patient, jeg er helt klar over at det er en skrækkelig etisk diskussion og vil derfor ikke holde den her...........men et eller andet sted burde medicinmastodonterne etisk holde prisen nede og så forhøje prisen en anelse på de tusinder af andre varenumre de producerer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-15 08:37

svendgiversen læs her

https://sundhedsstyrelsen.dk/da/medicin/tilskud

og her

Citat
Hvis lægen skriver ”ej S” på recepten, skal apoteket udlevere præcis det lægemiddel, der står på recepten. Patienten skal så selv betale hele prisforskellen mellem det billigste lægemiddel, og det ordinerede lægemiddel.

https://sundhedsstyrelsen.dk/da/medicin/salg/apoteker/substitution

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-15 08:41
Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-15 08:53

Nu er der mange forhold, som gør medicinen så dyr. Et af dem er helt vanvittige krav til hygiejnen under fremstillingen. der er vel ingen grund til at en tablet skal være steril, når den spises og kommer ned sammen med maden, som lang fra er steril.
Hvis der var samme godkendelseskrav til levepostejen, brødet og kødet, kunne en gang dyrlægens natmad nemt løbe op i adskillige tusinde kroner.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-11-15 09:11

Citat
Automatisk kronikertilskud til berettigede borgere fra 1. januar 2016

Fra den 1. januar 2016 bliver kronikertilskud givet automatisk til berettigede borgere – læger skal derfor ikke længere søge om det.
taget herfra https://sundhedsstyrelsen.dk/da/medicin/tilskud/individuelle-tilskud/kronikertilskud

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-11-15 09:13

ans, jeg havde lige præcist det med kroniker-tilskuddet i tankerne da jeg læste dette fra Tommy:

Citat
Med virkning fra den 1. januar 2016 indføres et fast årligt egenbetalingsloft på udgifter til tilskudsberettiget medicin opgjort i tilskudspriser. Egenbetalingsloftet udgør 3.830 kr. årligt (2015-tal).

Men kroniker-tilskud skal man jo søge om.

@Tommy, har du et link til det du skrev i dit første indlæg?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-11-15 10:11

Nu kan jeg se, at bentjuul har besvaret mit spørgsmål, vi skrev vist samtidig. Tak.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-15 11:19

Tak for mange oplysninger om tilskud, jeg behøver så ikke at have dårlig samvittighed.
Det var nu også den formodede store indtjening til medicinal firmaer, der fik mig til at spørge.

Da jeg får det nyudviklede Xarelto, skal jeg kun til kontrol, hvert halve år,
måske er det også et alternativ for andre?

Men da jeg forleden rev mig, var mit blod længe om at størkne,
så jeg vil prøve at få reduceret min daglige dosis fra 20 til 15 mg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 12:00

Ja netop SG - det er faren ved ikke at skulle til kontrol så tit ...................især hvis du begynder, med selv at styre doseringen.
Hele ideen med blodfortynding (anti koagolation) er jo netop, at det ikke skal størkne for hurtigt.
Smid din dovenskab væk og få lægen til at ordinere Maravan og dermed tiere kontrol.

Uden ar vide det med sikkerhed, tror jeg den nye AK medicin fører en agresiv handelspolitik.
Så har jeg ikke sagt for meget.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-15 14:52

Nu var det jo ment lige modsat Eyvind, ikke at jeg skulle skifte til gamle Maravan,
men at du og andre i vor situation, skulle skifte til Xarelto, et nyere og sikkert bedre produkt.

Og nej, jeg doserer ikke selv, alt hvad jeg får er på recept, fra enten sygehus eller egen læge.

Begge er tilfældigvis tyskere, men det er nok ikke derfor, at vort danske sygehusvæsen
nu hvert år må sende mange tusinde kroner til Bayer i Tyskland.

Og så er der jo 17 gange så mange tyskere som danskere,
forhåbentligt køber de mere hos vore danske medicinal firmaer?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-11-15 17:00

Hej
Sikke noget vås! Hvis SG ikke skal have Maravan, er det fordi hans læge skønner at netop det præparat ikke er godt for ham. Hvad ved jeg? Måske har SG en sart mave? Mavesårstendens? Og i det tilfælde er Maravan ikke godt. Måske modvirker Maravan noget andet medicin han får?

Min gemal får Ezetrol i stedet for et billigere præparat, som han ikke havde det godt med. Det er dyrt, men hvad gør det?
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 17:10

Nyt og moderne er ikke ensbetydende, med noget der er godt.
Høj pris borger heller ikke for kalitet, men er måske bare lig med større fortjeneste.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 17:23

Det er ikke noget vås, fordi mln ferieafløsede læge foreslog netop den nye smarte fortynder, uden på nogen måde at vide hvad mit behov var. Det var udelukkende et forslag til min bekvemmelighed, at bruge den ye medicin. Jeg har brugt samme præperat i over 10 år. Så hvorfor skifte.
Læger lader sig ogå påvirke af diverse firma-lobbyister. (Læs sælgere).
Jeg har arbejdet på et stort hospital som tekniker, og se en del i de 25 år.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-15 17:43

Ja, og hvorfor skulle en meget dygtig tysk overlæge på Sønderborg sygehus ordinere Xarelto?
Måske fordi det er bedre i mit tilfælde med en blodprop i benet, der har bredt sig til lungerne.

Ifølge beskrivelsen er det netop det Xarelto er specielt udviklet til...

Og jeg får ikke megen anden medicin, ud over lidt prostata Alfuzosin,
noget mange mænd på min alder, 72 snart 73 år, får ordineret.

Desuden spiser jeg dagligt avosol, mod slidgigt, og jeg har aldrig arbejdet, kun simuleret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-15 18:31

I medierne er der mere end en gang skrevet, at læger tjener på den medicin, som de udskriver til deres patienter.
Derfor tvivler jeg på, at en type medicin er bedre end en anden, når det er den samme sygdom, som behandles.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 18:48

Ok - tro flytter stadig bjerge. Og det vil jeg da ikke ødelægge..............................Og jeg har da nok også misforstået "spørgsmålet" eller snakken her i smalsnak (smalltalk), for jeg så ikke, at det bare var en proklamation, om alle de penge man får ved at være syg, selvom der er råd til selv at betale.

Hopper af igen.

Ps. Mit råd om at skifte medicin, var kun tænkt som en hjælp.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-11-15 19:25

Citat
@Tommy, har du et link til det du skrev i dit første indlæg?
Ja da.

https://sundhedsstyrelsen.dk/da/medicin/tilskud/individuelle-tilskud

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-11-15 20:22

Tak Tommy, men dette var hvad jeg fik ud af dit link:

Citat
Webstedets identifikation kunne ikke bekræftes

Men det er ikke længere relevant, bentjuul lagde et relevant link, kl. 9:11.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-11-15 21:19

Citat
Webstedets identifikation kunne ikke bekræftes
Ja, jeg ved det godt. Sundhedsstyrelsens hjemmeside kan sommetider være en tung dansepartner.
Men ikke desto mindre, er det fra Sundhedsstyrelsen jeg har mine oplysninger.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-15 09:34

Tak for svaret ingelein.