/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Instal opvaskemaskine ingen stikkontakt
Fra : mostmighty
Vist : 385 gange
50 point
Dato : 20-11-15 09:37

Jeg skal have monteret en ny opvaskemaskine.

Men jeg kan nu se, at den eksisterende maskine ikke er tilsluttet via en decideret stikkontakt, men bare er tilsluttet direkte til ledninger, som "går ud af væggen" og er samlet i en lille plastik-boks.

Er dette lovligt?

Og vil en montør kræve en regulær stikkontakt indbygget, før de vil montere maskinen ved mig?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-11-15 10:19

Nej, det er både ulovligt og farligt. Vores opvasker er endda tilsluttet 380 v. Men installationen er også fra 1970
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-11-15 10:21

Når du stiller spørgsmålet, er det fordi du sikkert med dig selv ved at det ikke kan være ok .... Eller lovligt.
Ingelein

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 20-11-15 10:28

Installationen ser ud således:

http://www.spic.dk/index.php?view=1211448011575

Hvad kaldes sådan en installation?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-11-15 10:56

Citat
Hvad kaldes sådan en installation?

Klamp !!

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 20-11-15 10:58

Der mangler en aflastning på ledningen som går til vaskemaskinen.
Det er ikke den måde, de fleste laver det på.

Da man til tider skal have maskinen ud, ville jeg montere et "hunstik" (med jord) og have den hængende lige ud af den samleboks.

Lovligheden kan jeg ikke svare for.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-11-15 11:14

Citat
Der mangler en aflastning på ledningen som går til vaskemaskinen.
Det er ikke den måde, de fleste laver det på.

Og sådan et sted skal der også være gummimuffer i hullerne.

Never mind, det skal skiftes helt ud alligevel, muligvis vil installatøren tjekke også der hvor kablet starter.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-11-15 12:30

Er der overhovedet jord i den installation?
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 21-12-15 21:24

Tak for svaret Eyvind.