/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
LED julelys lysdæmpning.
Fra : kai-d
Vist : 381 gange
300 point
Dato : 16-11-15 23:34

Jeg har en kæde på 100 LED jule-lys 230v/31v/50Hz/3,6W.
Kan de dæmpes, på forhånd tak.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 17-11-15 00:22

der er denne her
http://www.outlight.dk/shop/led-controllere-29s1.html
han er også på fjæsbog
https://www.facebook.com/groups/happystationdk/
Kan sige at jeg bruger den til akvariet og den funker perfect

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-11-15 10:22

Selve lysdioderne kan dæmpes uden besvær. De er endda bedre egnet end glødelamper.
Men færdigkøbte LED lamper har altid en art strømforsyning og strømbegrænser. disse sidste kan være lavet forskelligt og enten være en løs enhed på ledningen, eller indbygget i lampearmaturet.

Det er de færreste af den slags strømforsyninger , som fungerer med eller tåler at få sat en almindelig lysdæmper foran.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-11-15 10:27

Hvis det er sådan en kineserting med en tung trafo i stikkontakten, bliver den overhedes med en almindelig lysdæmper.

Men du kan lodde en almindelig modstand ind i ledningen mellem trafoen og lyskæden. 50 Ohm 1 W vil nok være passende . Den skal i serie, dvs. kun i den ene leder.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 300 point
Dato : 17-11-15 12:32
Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-11-15 21:03

Den dæmper som mig selv henviser til er til 12 V jævnspænding, medens dine data på lyskæden er 36 V vekselspænding.
Det er en ommer for mig selv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-11-15 21:05

230v/31v/50Hz/3,6W
Glem mit link (max 24v).. men ellers billigt nok - de par dage om året..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-11-15 21:17

NB, det andet link klarer også kun 24v:
http://www.outlight.dk/shop/led-controllere-29s1.html

Og Fjæsbogen´s linket er åbenbart kun for medlemmer

Citat
Det er en ommer for mig selv.

OK ? men hvor fremstår der, at det er vekselstrøm??? og kan LED lys køre på/med veksel-strøm/ samt det må være specielle Led´s der kan klare 31v - da dem jeg ser på/bruger - kun kan klare 12v og større V (sikkert forkert benævnelse) ved kort belastning

Jeg er ingen ØRN i EL og den slags = stadig - men alligevel...

Og så griner jeg trods alt af mig selv?? engang imellem

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 17-11-15 22:59

Tak for svaret mig-selv.
Læser med stor interesse dine indlæg, det er ikke noget man lige gør.
Også tak for øvrige svar tak.
Mvh.
Kai.