/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Partikkelfilter
Fra : futze
Vist : 463 gange
100 point
Dato : 14-11-15 08:46

Er der et nogle kommentar til hvorfor rensning af partikelfilteret når man køre, ikke bliver
oplyst med evt. en lampe eller på bilens display.
Når nu det er så vigtigt at rense filteret særligt hvis bilen har en del korte ture.
Jeg køre en MB B180 CDI men tror nu ikke andre mærker indikerer noget.
mvh

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-11-15 09:29
Kommentar
Fra : futze

Dato : 14-11-15 10:02

hej
Det er fint at Audi,en har en lampe der fortæller at det er tid til en langtur
med rpm over 3000.
Men min MB fortæller ikke noget og det er ringe, når det er så vigtigt.
vh

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 14-11-15 11:26

Alt efter hvordan bilen er styret vil den berømte/berygtede "Check Engine Light" nok fortælle, at der er noget galt, men måske først når det er for sent.
Hvis bilen kører korte ture bør du gøre det til en regel, at køre en længere tur en gang om ugen eller to, ligesom du formodentlig kigger efter olie med faste intervaller?
Sværere er det vel heller ikke?

INGEN biler har godt af korte ture. Det slider uforholdsmæssigt meget på en kold motor og ISÆR på en diesel, da den er noget højere komprimeret.
Personligt kan jeg ikke fatte, at folk med et lille kørselsbehov anskaffer en dieselbil. Det giver ikke mening i min verden.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 14-11-15 11:42

Du skriver
Personligt kan jeg ikke fatte, at folk med et lille kørselsbehov anskaffer en dieselbil. Det giver ikke mening i min verden.

Nu er det sådan at jeg ikke mere køre så mange km mere om året, så derfor problemet.
Men i denne teknologiske verden burde der være en talværdi i bilens display for forholdet imellem ind og ud blæsningen af filteret.
Så kunne man tage sig en langtur når værdi er høj.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 15-11-15 10:05

Jeg kører også nu kun kortere ture.Jeg blev anbefalet,at bruge et tilsætningsmiddel,der hedder "City",efter en kort tid kunne jeg mærke en forskel i trækkræften,og har brugt det siden.Man køber jo heller ikke en anden bil,fordi man ikke kører så langt mere !!!

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 15-11-15 12:22

Som tidligere anført har ingen biler/motorer godt af at køre korte ture. Det slider på kort tid mere end en længere distance med gennemvarm motor.
Dieselmotorer (selvtændere) har en meget høj kompression. Derfor øges sliddet på lejer m.m. også voldsomt, hvilket indirekte kan ses hvis man sammenligner plejlstænger fra benzin og dieselbiler.
Det giver en indikation af de kræfter der er på spil inde i motoren.

Man har alle dage skulle køre et vist antal kilometer årligt før det kunne betale sig at investere i dieselbil. Der var ganske vist en periode hvor forhandlerne gjorde deres yderste for at sælge diesel til ethvert behov, men efterfølgende fandt man også ud af, at dieselmotorer ikke kan holde til de korte ture med start-stop og start-stop.
Det kom der nogle kostbare reparationer ud af. Nogle på garanti men mange for kundernes regning og erfaring. Man havde "glemt" at fortælle om, at dieselmotorer skal køre lange ture.

Prøv at søge lidt hos diverse forbrugerorganisationer, FDM med flere, så vil I se, at der er noget om snakken.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 15-11-15 15:11

Tak for info

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 15-11-15 15:12

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-11-15 22:50

Selv tak