/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Nye høreapparater hvert 4. år
Fra : ingelein
Vist : 497 gange
20 point
Dato : 09-11-15 14:26

Loven siger at man er berettiget til nye høreapparater hvert 4. år. Der udløber garantien for alle apparater, uanset om man har fået dem via en Høreklinik i Sundhedsvæsnet eller i en privat høreklinik, hvor man får et tilskud.
Jeg bruger mine høreapparater - har haft dem i mere end 15 år på grund af en udbrændt Meniere (Krystaller på balancenerven). Sygdommen er brændt ud, tilbage er en Tinnitus og høretab. Hver gang jeg har fået nye høreapparater - og det bliver så 4. gang, bliver mine ører også MR scannede. Derfor kan jeg ikke bare få høreapparater i privat regi.
Mine høreapparaters garanti udløb den 7. november. Jeg har straks bestilt ny tid og fået en tid den 16. september 2016.
Så det passer jo ikke med at man kan få nye apparater hvert 4. år. Der går jo faktisk næsten 5 år, for mellem den 16. september går der yderligere 6-8 uger før jeg får nye apparater.
Det lyder helt hen i vejret!
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-11-15 17:11

Det er helt hen i vejret. Min gamle far måtte vente i 98 uger. Gudske lov og tak for, han havde råd til at betale dem selv.
Dansk sundhedsvæsen er et bombet lokum efterhånden, hvor syge og ældre mennesker betaler prisen. De helt syge må betale med deres liv.

Privatiserer lortet!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-15 18:06

Citat
nye høreapparater hvert 4. år. Der udløber garantien for alle apparater,

Virker de så ikke mere?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-15 18:13

Man kan ikke få dem repareret, heller ikke hvis man betaler selv, for det er kommunens ejendom!
Efter 4 år skal de jo i det mindste justeres og det gør man ikke, når de er så gamle
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-11-15 00:44

Jamen - så er der jo noget galt - behandlingstid? eller hvad man kalder den slags - kan du så ikke bare bestille ny tid 4 år får garantien udløber???.
Men hvorfor er det kun det ? offentlige der hænger med næbbet, kan man ikke få det samme Privat eller er det bare ? almindelige apperater der ikke skal justeres - kender intet til den slags ´høre-muffer´ bruge et par til 50.- fra Ebay? hvis jeg skal høre noget lyd uden at genere andre, men tvivler på at det er det samme..

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-15 08:55

Ak nej, sådanne høreapparater får man efter at have gennemgået en længerevarende høreprøve. Nogle af de private firmaer kører endda ud til folk. Det tvivler jeg på vil være ok for mig. Mine øregange er så smalle at man selv på Høreklinikken i Vejle har svært ved at finde måleudstyr i voksenafdelingen. Man kan ikke bare købe " forstærkere til øret" på Ebay - ikke i min situation.
Jeg har faktisk arvet nogle helt nye apparater med den nyeste teknolog, købt i privat regi til 29.000 kr ,men de skal justeres så de passer til mig. Det gør høreklinikkerne efter en høreprøve, hvor man slutter apparaterne til stort indvklet edb system og indstiller på masser af knapper. Såååååå nemt er det altså ikke.
Det mærkelige er, at hvis hunden ( som vi ikke har) , havde ædt dem, havde jeg straks fået nye!
Ingelein

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 20 point
Dato : 10-11-15 12:12

Hej ingelein.

Jeg kører selv med mine tredje sæt høreapparater. Jeg har fravalgt det offentlige, og dermed selv betalt min andel - efter statens nedsatte tilskud.

Udviklingen har dog medført, at de forrige apparater med selvbetaling efter fire år var gratis via kommunen. De er med bl.a. med bluetooth mm. som jeg ikke kan undvære, til telfon, TV, bilkørsel mm.

Det er som om, at udviklingen går i retning af, at de apparater jeg købte sidste gang, er gratis næste gang - fire år efter.

Jeg vil dog gerne have apparater, hvor jeg selv kan ændre på diverse indstillinger, så derfor har jeg selv medvirket til delbetaling.

Høreprøve om mandagen og levering om fredagen. Forinden har audiologen sendt ansøgning til kommunen om tilskud.

Da jeg fik mine første apparater var det ørelægen der henviste til denne løsning. Ved mit andet sæt, skulle de også kunne fungere sammen med telefon (pga. mit arbejde). Var til undersøgelse i Århus- ventetid 12 dage - for om eksempelvis bluetooth var muligheden - hvilket det var.

Jeg har således aldrig haft problemer med ventetid. Var endda for fem år siden til undersøgelse på høreklinikken på sygehuset. Ventetid 3 uger for undersøgelse af balancenerverne.

.... men det er da godt nok træls for dig, med de ventetider.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-15 13:47

Hej
Tak for et udførligt svar. Jeg fik mine første apparater omkring år 2000, mens jeg var i abejde, hvor jeg havde stor glæde af dem i forbindelse med møder og egne foredrag. Dengang havde jeg på fornemmelsen at der var større service, fordi jeg var på arbejdsmarkedet, bedre apparater og fjernbetjening fra et armbåndsur.
Jeg har dog også med de senere apparater fået en god service fra det offentlige, teleslynge i stuen. I et andet rum har jeg selv investeret i en SENNHEISER teleslynge. Det er jeg vældig glad for.
Jeg har problemer med vore fastnet telefoner (Beocom 6000). Jeg ved ikke om jeg kan få udstyr til det, eller om nyere høreapparater er forberedt til det. Jeg har PHONAK bag øret apparater, som jeg har været godt tilfreds med rent teknisk.
Jeg har arvet nogle "bag øret" høreapparater, måske skulle jeg prøve at få dem justeret med egen betaling. Jeg vil gerne betale, men vil ikke undvære den lægefaglige kompetance som jeg får på Vejle Høreklinik. MR scanning hvert 4. år sammen med nye høretelefoner.
Vil du være sød at fortælle mig hvad Blue Tooth systemet går ud på i forbindelse med høreapparater? Jeg prøver lige at google.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-15 10:10

Tak for svaret alka. jeg kan få de nuværende justeret. kan så håbe på at de ikke kan justeres til mit behov, så der må nye til.
Ingelein

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-12-15 10:51

Selv tak ingelein.

Blue Tooth systemet går ud på trådløs overførsel fra fx telefon, tv. mm direkte til dine høreapparater. mens jeg arbejdede, købte virksomheden en mobiltelefon med Blue Tooth i specielt til mine høreapparater til udlån. Kommunen købte sådan en:

https://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.phonak.com/com/b2c/en/products/wireless-accessories/phone-calls.html&prev=search

Det skal bemærkes, at den viste, er den nye model, jeg har den gamle. Den gang kostede min model 2200 kr. for private, kommunen skulle kun betale 1200 kr. Den virker på den måde, at telefonen ringer, du trykke på den store firkantede knap og tale/hør fra modparten gå lige i høreapparaterne. det er som en total oplevelse. Da den var 4 år gl. da jeg holdt med at arbejde, fik jeg lov til at beholde den. Alle tiders til bilkørsel.
Den skal lot hænges om halsen. Ledningen omkring halsen, er antennen. Holder en hel arbejdsdag på strøm og oplades på under 1 time.

Da vi have fastnet telefon, havde jeg købt en telefon der kunne sende Blue Tooth. Jeg prøvede at sælge den, men den endte sine dag i "genbrugsen". En telefon til 1200 kr.

Der hvor jeg har købt de sidste to sæt apparater, er de vældig flinke. De går ikke i små sko. De yder også service ud over de fire år. PHONAK har strammet op på deres omkostninger. Før hen kunne man bare ringe/skrive, og du fik stumperne tilsendt i løbet af få dag. Nu skal de have cprnr og serienr. på høreapparaterne, men skidt, det klarer min "høredame".

Jeg har prøver andre apparater, men holder mig til PHONAK's