/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Brasede kartofler
Fra : o.v.n.
Vist : 787 gange
300 point
Dato : 09-11-15 12:05

Ja hvordan får man den gyldenbrune overflade til at sidde på kartoflerne og ikke i bunden af panden?
Jeg har forsøgt med høj og middel varme og vender kartofler næsten hele tiden, resultatet er den samme: Et tykt lag i bunden af panden i stedet for på kartoflerne
Jeg har muligvis spurgt før men kan ikke lige finde spørgsmålet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-15 12:11

Det lyder nemt men for mig er det ikke nemt
Citat
Skær dem i passende stykker. Det bedste resultat opnåes, hvis kartoflerne har nået at afkøle før du bruger dem. Du kan også sagtens bruge kartofler fra dagen i forvejen.
Brun smøret på panden, og vend kartoflerne i. Drys godt med salt på, og vend dem til de er sprøde og lysebrune.
læst her:
http://min-sovs.dk/opskrift/brasede-kartofler/
fremgangsmåden er næsten den samme i alle opskrifter jeg læser, min søster kan godt brase og jeg har spurgt hende og forsøgt at lure kunsten af, men når jeg selv forsøger så mislykkes brasningen
jeg har en rustfri pande

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 09-11-15 13:07

Når du steger, skal du huske ikke at vende kartoflerne før de er brunet på den ene side ! Og sådan bliver du ved med at vende indtil de er sprøde og gyldenbrune overalt ! I stedt for at vende kartoflerne med værktøjer, så væn dig til at "svinge" kartoflerne ved at hælde panden svagt og løft dem som når man vender pandekager. Det kræver lidt øvelse, men det går stærkt !! Steg ved middelvarme. Sæt dem evt. i en forvarmet ovn ved 180°, hvis de har for meget "bid" ! Eller blot skal holdes varme i kortere tid !
Nu er det snart jul og derfor synes jeg du skal ønske dig en ny pande med tefal-belægning eller lign. De er i dag af væsentlig bedre kvalitet end for få år siden.
Den rustfrie pande kan du så bruge til at fodre fuglene i om vinteren. Om sommeren kan du bruge den som badekar for fuglene.
Hele seancen med at lade emnerne ligge indtil de selv slipper panden, skal også bruges når du steger kød, så "skidtet" ikke hænger i !
Problemet med de rustfrie pander er, at man altid skrubber og skurer for at få alt fedtstof af fra tidligere brug. Tidligere tiders husmødre gjorde ikke panderne rene som i dag, men lod ofte stegefedt størkne, som regel svinefedt fra bacon/let saltet kød sidde og brugte det igen næste gang der skulle steges flæsk eller samlede fedtet i beholdere, som, når der var en passende mængde, blev brugt til krydderfedt ved at tilsætte masser af løg, små æblestykker og lidt timian.
Moderne pander som ovenfor nævnt, kan udmærket vaskes i sæbe og fremstå tørre og rene, for der hjælper belægningen med ikke at få emnerne til at brænde fast. En anden fordel med dem er, at du ikke behøver bruge så meget fedtstof som med traditionelle pander.
God fornøjelse !

ØV4

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-11-15 13:50

Citat
resultatet er den samme: Et tykt lag i bunden af panden i stedet for på kartoflerne [Ked af det]

Jeg har nogle gange oplevet det samme som dig, men oftest bliver de rigtig gode, og lige nu kan jeg ikke huske, om jeg har luret årsagen til at stegeskorpen bliver siddende på panden.

Umiddelbart tænker jeg, om fedtstoffet ikke har været helt varmt nok, eller om det har været når jeg har brugt en støbejernspande.

Jeg plejer at bruge margarine (jeg synes smagen bliver forkert når jeg bruger smør), en god klat margarine på panden, lad det bruse af og blive lysebrunt, kartoflerne på, lad varmen være til den høje side, og vend ofte.

Jeg kommer først salt på efter stegningen, og kun hvis det er kartofler der er kogt uden salt.

Og så er der noget med, at når man bruger pander af rustfri stål, så skal panden være varm før fedtstoffet kommes på, har jeg ladet mig fortælle.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-11-15 15:07

Citat
Jeg plejer at bruge margarine (jeg synes smagen bliver forkert når jeg bruger smør

Smør får også lettere en branket smag, derfor kan man bruge et skvæt olie for at dæmpe temperaturen
En fejl som jeg også gør er at brase kartoflerne i stegeskyen fra karbonader eller koteletter.........men man vil jo spare.

Jeg er den glade ejer af en Copco støbejernspande og en stegegryde, de er perfekte og skal blot skylles samt tørres af. Jeg har også et par rustfri gryder i mellemkvalitet, men de duer altså ikke til stegning.
Ved sgu ikke hvordan det nye keramiske grej er, men mit vil holde min levetid ud

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-15 00:07

Skrot den pande og køb en anden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-15 02:24

Citat
Skrot den pande og køb en anden
det er der flere som mener kan jeg læse det er ellers en fin pande som er skinnende blank efter hver gang jeg har brugt og rengjort den, den bliver smurt ind i olie når den er tør og står med oliefilmen til næste gang

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-11-15 07:35

Citat
det er der flere som mener kan jeg læse [Ked af det] det er ellers en fin pande som er skinnende blank efter hver gang jeg har brugt og rengjort den, den bliver smurt ind i olie når den er tør og står med oliefilmen til næste gang

Jeg kender et par stykker, som er rigtig glade for deres stegepande af rustfri stål, så jeg synes ikke du skal skrotte den.

Det er min fornemmelse, at når stegeskorpen bliver hængende på panden, så kan det hænge sammen med, at panden på et tidspunkt ikke har været varm nok.

Jeg har glaskeramiske kogeplader, og de justerer jo selv op og ned på varmen mens man bruger dem, og dér hvor jeg boede før var de længe om at komme op i temperatur igen, så ofte stod jeg med frikadeller der blev kogt inden de så blev stegt , derfor endte jeg med konsekvent, at bruge mine støbejernspander (de holder bedre/længere på varmen).

Her hvor jeg bor nu fungerer det bedre, så nu kan jeg godt bruge en billig tynd pande med slip-let-belægning.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-11-15 16:53

Jeg syntes at min gamle jernpande er suveræn til brasede kartofler, til gengæld bruger jeg gåsefedt og der er knald på varmen og jeg forlader ikke panden i den tid det tager, husk at ryste panden og med gåsefedt virker det som en mini friture. Lige pludselig går det stærkt og så er det man skal være der! Min ynglings kartoffel er aspargeskartoflen også som brasede kartofler!
Jerngryder er svære at holde rene så de skal ofte koges af med salt!
Således er her hos mig!
MV2

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-11-15 01:36

Konklusion: Der skal en anden pande til, så er der en ting mere til juleønskesedlen

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-11-15 01:37

Tak for svaret Øjenvidnet4. jeg troede at det var mig som det var galt med og så er det en forkert pande

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-11-15 07:10

Jeg håber du så fortæller os hvordan det går med den nye pande.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-11-15 08:00

Mange tak for point o.v.n.

Held og lykke med projektet - inden vi får set os om, er det jo jul og så har du forhåbentlig fået en anden pande, tefal/keramik belagt - den vil du blive glad for ! Men bed så mindeligt evt. gavegivere om, at du gerne vil bidrage med et mindre beløb til indkøbet, da en god kvalitet er halvdyr og her må du ikke gå på kompromis ! Skal ligeledes have varmestandige håndtag, således du kan putte den i ovnen, hvor den skal kunne tåle min. 250° !!!!

Held og lykke og en rigtig glædelig jul

ØV4

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-11-15 12:39

Citat
Jeg håber du så fortæller os hvordan det går med den nye pande
ellers kan du huske mig på det, jeg har en lille pande aluminium med keramik belægning og der brænder der ikke noget på, så det bliver noget i den retning jeg sætter på ønskesedlen:
https://www.obhnordica.dk/produkter/til-kokkenet/pander-kasseroller-og-gryder/frying-pan-eco-kitchen-20-cm

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-11-15 12:45

Det ser fornuftigt ud.

Jeg tvivler bare på, at det handler om stegepanden, bl.a. fordi mine brasekartofler bliver lige så gode på en støbejernspande.