/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kvalitetstøj - lorte nakkemærker
Fra : ingelein
Vist : 878 gange
100 point
Dato : 06-11-15 13:41

Hej
Der må være andre end mig, som er overfølsom overfor de der nakkemærker, som er knivskarpe, fordi de ikke som i gamle dage er vævede og har vævede kanter. I dag er de fremstillet kilometervis af syntetisk materiale, som bliver skåret til med en varmekniv. Det svejser kanterne - som så bliver knivskarpe.
Jeg har på et tidspunkt glemt at fjerne nakkemærket med det samme og måtte tage sweateren af og låne en saks i en forretning. Ikke engang der, hvor jeg havde købt sweateren.

Selvfølgelig fjerner jeg alle disse nakkemærker straks når jeg er sikker på at varen ikke skal byttes. Der er altid en risiko for at beskadige stoffet eller strikvaren.

Men det er så lille en ting at spare på, og nakkemærkerne sidder der jo også for reklamens skyld.
Det burde være forbudt at sælge tøj med disse knivskarpe labels/nakkemærker.
Jeg kan ikke være den eneste, der er træt af dem!!!
Ingelein

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-11-15 13:53

Jeg oplever mest problemet en god halv meter neden for nakken med mine underbenklæder. Selv om jeg klipper mærkerne af, kan de være meget svære at fjerne helt, uden at ødelægge stoffet. Andre gange har jeg oplevet at trøjer der har været vasket mange gange, går i stykker omkring mærket.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-15 13:56

Selv kan jeg ikke tåle uld og kunststof direkte mod huden,
men jeg mindes ikke at have problemer med nakkemærker,
måske er det mest i dametøj, men du er ikke den eneste:

http://politiken.dk/oekonomi/ECE39750/billige-nakkemaerker-kradser/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-15 14:19

fun2, hvis du som jeg også går med undertrøje og holder det underste af den
inden i underbukserne, har du ingen problemer med nakkemærker der.

Og netop undertøj må da være kreeret til at blive holdt tæt til kroppen?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-15 14:35

Mærker i tøj er noget fanden har skabt.
Både dem i nakken og buksekanter, for ikke at tale om dem der anbringes i siden af trøjer og bluser

Jeg tror ikke jeg har tal på, hvor mange gange jeg er kommet til at lave hul i tøjet i forsøget på at fjerne de forbandede mærker, der som regel er syet betydeligt bedre end kvaltiteten af syningerne i selve tøjet.

Der er kun en ting der er værre end nakkemærker i tøjet. Det er nakkemærker der er syet fast med Nylontråd. Hvis man overser en lille ussel stump at det tråd, for ind i H******* hvor det stikker. klør og kradser.

Kendt fra TV, Trine Gregorius hader dem også. For år tilbage overvejede hun at starte en "Forening imod nakkemærker i tøjet"

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-11-15 14:55

Jeg kan kun erklære mig helt enig.

Samtidig kan jeg fortælle, at nakke-mærkerne var ganske gavnlige da mine børn var små, min datter omdøbte dem til "flag", og hun lærte hurtigt, at "flaget" skal sidde i nakken.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-15 14:56

Min kone bekræfter, at hun altid klipper mærkerne af tøjet, med en spids saks uden at ødelægge,
noget jeg aldrig har gjort. Jeg tåler ikke uld, polyester og slet ikke nylon.

I øvrigt sidder logoet på det undertøj jeg nu foretrækker: Schiesser, uden på tøjet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-11-15 14:59

Citat
Der må være andre end mig, som er overfølsom overfor de der nakkemærker
Ditto her. Jeg hader dem af et godt hjerte og fatter ikke, djævleskabet skal sys fast lige netop i nakken

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 06-11-15 16:05

Jeg bryder mig heller ikke om dem, de er meget irriterende((

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-11-15 22:58

Ingelein vi er helt enige, min hud bliver også irriteret af de forbandede mærker. Så de bliver fjernet og jeg bruger et barberblad. Der kan man se hvor man skærer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-15 23:35
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-15 00:15

Vaskeanvisningerne sidder normalt i den indvendige sidesøm og for nogle mærkers vedkommende er der 3-4 lange lapper med anvisning på mange sprog. Jeg fjerner dem og hæfter dem ind i et hefte, hvis jeg ikke umiddelbart tror at kunne huske hvad materialet er.
De mærker jeg skriver om er selve "brandet". F. Eks. MICHA og en lille trailer-lap med størrelsen.
Jeg vidste ikke at Trine Gregorius allerede har kæmpet forgæves. Jeg har selv mine egne navnemærker til mit eget design, og de er vævede. Jeg kan ikke tænke mig at det fordyrer tøjet mere end et par håndører at sætte vævede mærker i tøjet.
Hvad har MICHA ud af at jeg fjerner mærket og er irriteret på flere måder. Det er da bedre reklame at sætte ordentlige mærker i tøjet, som man lader blive siddende.
Hvis man ikke kan finde ud af det, må man sy dem på, så de kan tages af med et snuptag. Jeg kan anbefale kædesting!
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-15 00:24

@o.v.n
Den sidste label er enten morsom eller fræk og diskriminerende. Men mænd kan måske ikke finde ud af at betjene en vaskemaskine. Jeg tror ikke at sådan en label var "tilladt" i DK. Måske ville det være mere passende at tilføje et lille "if". Altså " if it is her job"
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-11-15 01:07

Det er ment som et morsomt indslag i et smalltalk spørgsmål
mærkerne generer ikke mig så jeg lader dem sidde i tøjet, jo jeg kan godt betjene en vaskemaskine

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-15 10:08

@o.v.n
Jeg er slet ikke i tvivl om at du kan betjene en vaskemaskine. Du viser så ofte din praktiske sans i dine svar!
Og det mener jeg!
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-15 19:09

Det er nok de færreste, der læser vaskeanvisningerne, men jeg spærrede øjnene op, da buksefabrikanten af ANNA MONTANA bukserne havde følgende danske vaskeanvisning i sine jeans:

Fra venstre saeskilt med delikat
Uden optiske lysere vask
Produkt med skrubning
Fra venstre stryge.

På tysk er teksten:

Von links separat mit Feinwaschmittel ohne optischen Aufheller
Ware kann auswaschen. Von links bügeln.
Nicht bleichen. Bügeln mit niedriger Temperatur.
Nicht chemisch reinigen. Nicht in den Trockner.

En korrekt dansk vaskeanvisning burde hedde:

Vask på vrangsiden med finvaskemiddel uden optisk blegemiddel.
Varen kan smitte af.
Stryges på vrangen ved lav temperatur
Ingen kemisk rensning. Ingen tørring i tumbler.

Hm............ jeg har selvfølgelig brokket mig til firmaet, som lovede bod og bedring. Gad vide om det er blevet ændret i mellemtiden.

Hvis folk behandler bukserne som angivet i vaskeanvisningen, bliver bukserne ødelagte. Især kender andre sprog ikke til at højre/venstre bliver til ret/vrang i visse situationer. Jeg kan slet ikke stryge med venstre, jeg er højrehåndet

Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-11-15 22:53

Kan i ikke bare sy/lime et stykke stof uden om mærkatet.
Har ikke så sart nakkeskind som andre? åbenbart, men at køre på MC og mærke vinden blæse i nakke nummeret/ andet løst tøj - så får man altså rød hud sidst på dagen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-15 00:07

Det er jo fabrikanterne der skal ændre det, ikke forbrugeren!
Svineriog dumt at spare et par håndører på noget, som kunne være en reklame i stedet for irritationsmoment. Jeg ved ikke lige hvordan sådan en lap skulle se ud i mit pæne tøj. Iøvrigt ser man også ofte folk gå rundt med et nakkemærke strittende op over kanten.
Ingelein

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 08-11-15 23:22

Da det ser ud som om denne enquete udi møgirriterende tøjmærker (som også jeg forsigtigt fjerner med et barberblad) kunne nærme sig enden og da beklædningsspørgsmål er ret sjældne - eller jeg ellers ikke har interesseret mig for dem - vil jeg søge løsning på et for mig - og mange andre er jeg sikker på - problem med lynlåse i f.eks. overtøj - f.eks. foran i en parka hvor jeg kan bakse i flere minutter med at få højre og venstre del af lynlåsen til at glide ind i hinanden.
Har man selv prøvet besværet og fundet en fiks måde at overvinde det på, så modtages svar med tak.
Undskyld ingelein for at bevæge mig lidt uden for dit spm!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-11-15 02:30
Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-15 11:31

Tak for svaret dova.
Jeg tror at jeg vil kontakte Trine Gregorius
Ingelein