/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Synkronisering mellem 2 pc'er
Fra : Oldboston
Vist : 670 gange
200 point
Dato : 06-11-15 08:57

Jeg har brug for et godtr råd om synkronisering mellem min stationære og min bærbare PC. Til daglig bruger jeg mest den stationære med ved fravær hjemmefra medbringer jeg den bærbare. På den stationære har jeg installeret Windows 8.1 Classic Shell, men den bærbare er lige blevet udskiftet med en sprit ny opdateret med windows 10, så mit første spørgsmål er, om ikke det er klogest at bruge 10 på begge maskiner.
Det næste handler om synkronisering. Jeg har prøvet meget bøvl med løse USB-stik, rejsetaske mm gennem årene, men mon ikke det er bedst at synkronisere de to maskiner? Her rejser sig imidlertid to spørgsmål. Det ene er, at min stationære indeholder arkiver med tusindvis af dokumenter, som jeg næsten aldrig har brug for. Disse arkivsager ligger desuden som sikkerhedskopier på en ekstern harddisk. Hele denne store kategori af filer er der vel ingen grund til at flytte over på min spritnye bærbare, hvor de vil fylde en stor del af lagerkapaciteten. Hvis jeg har ret i denne antagelse, så er det altså kun en del af filerne - stort set alle dem, jeg har arbejdet med i det sidste års tid - som jeg bør kopiere over på den bærbare og holde opdateret i fremtiden. Lyder der rigtigt?
Men det næste og sidste spm er så, hvordan jeg smartest kan bære mig ad med at synkronisere den del af filerne, som så ligger på begge computere, altså alle de aktuelle filer, som jeg løbende tager frem og arbejde med. Jeg er ikke meget for at købe ny hardware eller specielle programmer, det skal helst være meget meget enkelt, for selv om jeg anskaffede min første pc til 35.000 kr. i 1990 holder jeg mest af det enkle.

Jeg håber nogen af jer selv har nogle erfaringer, I vil øse af, og ser frem til svarene. Venlig hilsen, Oldboston

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 06-11-15 11:14

Brug enten Google Drive, Dropbox eller Onedrive på begge maskiner, og sæt det ens op, så har du altid de samme filer til rådighed på begge maskiner!

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-11-15 20:13

Jeg plejer at bruge Bittotent Sync, så kan jeg synkronisere vilkårlig store foldere med filer imellem mange computere.

Typisk synkroniserer jeg mine foto + film + favorites + dokumenter m.v. med Bittorent Sync på alle min computere. Jeg lader min stationære computer være min "ikke-slette" disk - så jeg kun slette filer fra netop denne computer ved at sidde ved den. Dermed undgår jeg at komme til at slette alle mine data ved et uheld at komme til at slette foto-foldere på f.eks. min tablet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-15 23:24
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-15 23:27

Ps. Ang. mit ovenstående link: Så er der lidt at vælge imellem

Valget er dit Oldboston.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 07-11-15 10:43

Foreløbig tak for jeres svar. Der er noget at se nærmere på, jeg kan godt se nogle fordele ved skyen, men også ulemper i form af at man som bruger bliver afhængig af, at en bestemt server ude i verden virker hver gang. Molokyles link ser meget interessant ud, men jeg skal lige bruge nogle dage til at studere det her, for der er flere sider af det, end jeg troede.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 200 point
Dato : 07-11-15 10:44

Citat
så mit første spørgsmål er, om ikke det er klogest at bruge 10 på begge maskiner.

Op til dig selv, har ingen betydning for synkronisering
Personligt holder jeg mig fra W10 så længe som muligt.

Citat
Det næste handler om synkronisering. Jeg har prøvet meget bøvl med løse USB-stik, rejsetaske mm gennem årene, men mon ikke det er bedst at synkronisere de to maskiner?

Ja alt du hiver ind og ud udgør en risk, og besvær.
Har du begge maskiner tændt tit på samme tid, så er Online Synk bedst. Har du ikke er Synk til/via NAS bedst. USB stik eller USB-Harddisk bør du mest bruge til Backup eller hvis du skal "overføre" til andre du ikke tit udveksler filer med.
Cloud Lagring bør kun bruges til filer du er ligeglad med alle kan få fat i, og nogen bruger indhold til "misbruge".

Citat
Her rejser sig imidlertid to spørgsmål. Det ene er, at min stationære indeholder arkiver med tusindvis af dokumenter, som jeg næsten aldrig har brug for. Disse arkivsager ligger desuden som sikkerhedskopier på en ekstern harddisk. Hele denne store kategori af filer er der vel ingen grund til at flytte over på min spritnye bærbare, hvor de vil fylde en stor del af lagerkapaciteten. Hvis jeg har ret i denne antagelse, så er det altså kun en del af filerne - stort set alle dem, jeg har arbejdet med i det sidste års tid - som jeg bør kopiere over på den bærbare og holde opdateret i fremtiden. Lyder der rigtigt?

øh

Citat
Hvis jeg har ret i denne antagelse, så er det altså kun en del af filerne - stort set alle dem, jeg har arbejdet med i det sidste års tid

Går ud fra du mener alle undtagen Arkiv, så ja hvis du har plads mangel på en maskine skal denne plads jo bruges til det du har behov for. Men det ved du jo bedst selv hvad er.

Citat
Men det næste og sidste spm er så, hvordan jeg smartest kan bære mig ad med at synkronisere den del af filerne, som så ligger på begge computere, altså alle de aktuelle filer, som jeg løbende tager frem og arbejde med. Jeg er ikke meget for at købe ny hardware eller specielle programmer, det skal helst være meget meget enkelt, for selv om jeg anskaffede min første pc til 35.000 kr. i 1990 holder jeg mest af det enkle.

Undgår "specielle programmer" kan du ikke, med mindre du gør det hele manuelt, eller hvis du mener ekstra programmer, ja så er det ikke "meget enkelt", for så skal du bruge XCOPY med en masse parameter og sætte det op i Batch filer. (Hold dig fra Microsoft Offline Folders)

Det første du altid skal tænke på er du skal ha kontrollen over dine filer, så meget som muligt.
Derfor hold dig fra Cloud hvis muligt, lige meget hvad de lover/siger så kan du ikke være sikker.
Det man skal huske, er at hvis de både har lavet programmet du sætte sikkerheden i og har dine data hos sig eller programmet "snakke" med deres Service, ja så har de mulighed for at har adgang til både "Nøgle", "Låse" & "Data".

Personligt bruger jeg NAS, men sådan en har du ikke og vil ikke bruge penge.

Så vil jeg anbefale direkte maskine til maskine synk. Dette kan gøres ved du på din stationære sætter FileShare op, og på den Bærbar bruger et gratis program som ZBACK når du er hjemme (bruger selv ZBACK meget, og er stabilt).
Eller et OpenSource program som SparkleShare (som molokyle også linker til), har dog ikke prøvet dette selv (for har man først NAS går man ikke ned i kvalitet).

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-11-15 23:01

Du skriver ikke om hvor meget der skal ´backes´ up.
Selv har jeg et par kontoer på 4shared, med 10gb data backup - gratis, du kan synkronisere med tlf osv - samt du kan dele mapper både til up/ download.
http://www.4shared.com/

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 14-11-15 23:00

Tak for svaret JegErHer. Dit svar er meget udførligt og grundigt og berettiger derfor både til points og extra stjerner. Men jeg må sige, at jeg også er meget glad for de andre svar, ikke mindst svarene fra molokyle og Thomas Mygind. Desværre kan pointsene ikke fordeles, men tak til jer alle.