/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
redigeringsprogram ?
Fra : jensalexander
Vist : 600 gange
200 point
Dato : 05-11-15 21:42

Jeg er lidt af en amatør som har lyst at købe et program for redigering af mine fotos.
jeg har gamle jpeg. filer og nye i raw.
hvad vil i anbefale Elemements, photoshop eller lightroom.
og hvad er forskellen på dem.
på forhånd tak

Kommentar
Fra : susss

Dato : 05-11-15 21:56

Photoshop element 13 eller 14 er en god mulighed ...eller måske bare et gratis program Photo filtre hvis det skulle have interesse ..det er nemt at betjene som nybegynder.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-15 01:39

Du bør også se på Gimp som et gratis og fremragende foto program, næsten for god til at være gratis, Gimp kan meget mere end du nogensinde for brug for, klik på linket for at hente en PDF fil som fortæller noget om Gimp og hvordan du bruger programmet:
http://www.skolekonsulenterne.dk/Infoweb/Indhold/IT/Alle/The%20GIMP%20-%20skolekonsulenterne.pdf
Gimp bør hentes fra den originale hjemmeside, jeg tror den er på dansk når du installerer, jeg bruger Gimp på min Linux computer og ved ikke helt om programmet automatisk kommer på dansk:
http://www.gimp.org/downloads/

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-11-15 05:30

Er de programmer, som suss og o.v.n. anbefaler, så meget bedre end det gratis Picasa, at I vil anbefale, at man skifter over? Jeg er nogenlunde vant til Picasa, men jeg synes ikke det er helt let at arbejde med, derfor interesen for dette spm.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-11-15 08:01

Jeg tror ikke at Gimp kan arbejde med RAW filer som spørgeren har brug for.......

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-11-15 10:30

Jeg bruger ACDSee pro ult 8. Programmet har mange redigeringsfuntioner og jeg er helt vild med dets katalogiseringsmuligheder. Når man plejer databasen, kan man lynhurtigt finde både enkeltbilleder og kategorier. Jeg har 18.000 billeder i databasen. Billederne findes også selvom de er lagt på eksterne medier, f. Eks DVD. Ult. 8 arbejder også med lag.
Programmet er ikke gratis
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-11-15 10:56

Der er nogen, som sværger til Picasa, mens jeg havde fornemmelsen af at Picasa helt overtager styringen.Gimp er fint, men kræver lidt forudsætninger eller basisviden. Det kan man få ved at låne bøger om emnet. Der findes nu også glimrende forklaringer på nettet. Jeg havde lidt svært ved at sætte mig ind i alle fototekniske betegnelser. Efterhånden lærer jeg det og ved, hvad der skal til for at få redigeret et billede. De bedste billeder får man dog ved at have sat sig ind i kameraets indstillinger,blende og belysning, hvidbalance osv. Men det ved du sikkert i forvejen. Gode fotografer kunne jo også tage fremragende billeder før vi havde så mange redigeringsmuligheder. Jeg synes at man skal prøve flere af de gratis programmer. Jeg bruger også Fotofiltre i kombination med Acdsee. Jeg har flere kameraer, Canon Powershot G 7 (makrooptagelser) Canon Powershot Gx 1 (når jeg ikke vil have spejlreflekskameraet med, fordi det fylder for meget med sine objektiver) og et Olympus E 520 (fuglebilleder og "stativbilleder").
Ingelein

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-11-15 17:00

Nu ved jeg ikke hvilket kamera du har ??? (har selv Nikon)

Der følger et ganske udmærket redigerings program med, ViewNX2 (der findes lign. programmer der medfølger Canon, Sony osv.)

Nikons kan faktisk ret meget, især ved RAW billeder (Nikon kalder dem så NEF). Jeg ved af erfaring, at der er ikke ret mange der gider at sætte sig ind i de medfølgende programmer, selvom de faktisk er gode. Jeg bruger selv ViewNX2 meget, og altid til overførelse af billeder fra kameraret.

Jeg har også Elements, som jeg bruger ind imellem, ja jeg har været på 2 kurser i det. Fint program og supplering til ViewNX2, det det ene ikke kan, ja det kan det andet. Du behøver ikke at gå så højt op i om det er 13 eller 14, der er ikke meget afgørende nyt, i mellem 10 og 14.

Elements er ikke et dårligt sted at starte

God fornøjelse

MVH

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-11-15 21:30

Jeg vil nok anbefale Photoshop idet du fotograferer i RAW, hvis Photoshop Elements kan behandle RAW filer er det en væsentlig billigere løsning, men det kan susss måske fortælle os da hun bruger elements.

Jeg fotograferer også i RAW og bruger Photoshop til at billedbehandle med. Jeg tror man skal være meget heldig hvis der er et gratis program der kan behandle RAW filer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-11-15 01:46

Et gratis program kan man ikke forvente at det kan lige så meget som købeprogrammet PhotoShop, og dog Gimp kan åbne og arbejde med raw filer, det kræver et pluginn som hedder UFRaw og er gratis ligesom Gimp:
http://howtogimp.com/raw-photos-with-gimp/
http://www.gimptips.com/articles/editing-raw-images-gimp
http://ufraw.sourceforge.net
Jeg skynder mig at indrømme, jeg har ikke selv prøvet raw filer
men jeg går ind open source alternative (gratis og lovlige alternativer til betalingsprogrammer)

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 07-11-15 11:10

Jeg har haft picasa i et par år nu, og er ganske tilfreds med dette. Jeg har blot lyst til mere end dette program tilbyder. Valget står mellem ellements, photoshop eller lightroom.
Har prøvet nesten alle gratis programmerne og ikke fundet det jeg søker med hensyn til redigerings muligheder. Jeg har Nikon p 90 og nikon d 3200

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-11-15 22:48

Gratis og på Dansk (vælg sprog under install) kan det samme som Photoshop - er dog i tvivl om den kan klare RAW, men absolut et forsøg værd + masser af undervisning på siden og tuben
https://inkscape.org/en/about/overview/

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 200 point
Dato : 10-11-15 18:40

Såvidt jeg har forstået, har lightroom gode arkiveringsoptioner - ved siden af billedbehandlingen.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : jensalexander

Dato : 19-11-15 11:43

Tak for svaret ingelein.
det var en besvarelse som jeg også er kommet frem til. Der kan arbejde direkte fra skærmen og trenger ikke alle de mellem menyer som i element