/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Pifte-sikker ventil
Fra : Troldepige
Vist : 811 gange
200 point
Dato : 04-11-15 21:37

Jeg har aldrig hørt om det, og forventer ikke, at en sådan findes, men jeg håber, at jeg kan blive positivt overrasket.

Vi bor i en boligblok, hvor vi har et udmærket cykel-rum, bl.a. ligger det i gadeplan, så det er nemt at komme ud og ind.

Men, vi oplever gentagne gange, at min søns cykel er blevet piftet i cykel-rummet.
Første gang skilte jeg dækket ad for at lappe slangen, jeg troede jo den var punkteret.

Af skade bliver man klog, så nu prøver jeg altid om det er nok, at pumpe cyklen, og det har det været flere gange.

Sidste gang lå omløberen fra ventilen ved siden af cyklen, så der var jo li'som ikke så meget at være i tvivl om.

I går fortalte knægten, at hans cykel forresten var flad igen, i formiddags gik jeg hen for at se på den, den var meget flad, men ingen dele manglede, selv støvhætten sad på. Jeg pumpede den, og da jeg luftede hund til aften tjekkede jeg den, og den havde ikke tabt luft.

Problemet er jo bare, at hvis den er flad en morgen, og knægten pumper den, så skal det nok passe, at den er punkteret, og er flad igen når han skal hjem fra skole.

Findes der cykel-ventiler med en eller anden form for lås, uden at det bliver alt for avanceret og dyrt?

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 210 point
Dato : 04-11-15 22:01

Jeg kender en der havde et lignende problem, det blev løst ved at jeg gav moderen en flaske LockTite, omløberen fik en dråbe og så skulle der lige pludselig værktøj til at skrue den af igen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-11-15 22:11

Citat
Jeg kender en der havde et lignende problem, det blev løst ved at jeg gav moderen en flaske LockTite, omløberen fik en dråbe og så skulle der lige pludselig værktøj til at skrue den af igen.

Hmmmm, jeg mente, at LockTite var lim, og det fik jeg bekræftet af googl.

Er det en bestemt variant du har i tankerne?
For ellers har jeg da en rigtig god sekundlim, af andet navn, men det skal jo gerne være, så jeg selv kan skille det ad hvis cyklen en dag reelt er punkteret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-15 02:14

Locktite er egentlig en mærke, som omfatter forskellige produkter. Meen det er mest kendt for det man kan komme i gevind for at det skal binde så møtrik elle boldt ikke kan blive løse. Det fås i forskellige gradet, hvis du bruger den krafgige skal der en god tang til for at løsne omløberen bagefter. Det fås i diverse værktøjsmagasiner mv. det er ret dyrt men du skal bruge en enkelt dråbe til hver ventil.

Hvis du ikke vil købe den specielle locktite, kan du jo prøve med alm 10 sekunderslim eller lidt lak.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-11-15 07:39

Citat
Hvis du ikke vil købe den specielle locktite, kan du jo prøve med alm 10 sekunderslim eller lidt lak.

Hmmm, så får jeg da vist et problem når cyklen skal pumpes.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-11-15 07:44

@Exterminator, jeg kan se, at der er flere forskellige produkter fra LockTite, bare til dette ene formål: http://www.loctite.dk/gevindsikring-6215.htm

Hvilket produkt brugte/bruger du?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-11-15 07:49

Citat
det er ret dyrt men du skal bruge en enkelt dråbe til hver ventil.

Ja, det må jeg sige.

http://www.aplica.dk/webshop/produkt/loctite-276-gevindsikring/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-11-15 23:08
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-11-15 23:17

Den jeg brugte var den blå, så det er enten 243 eller 245: http://bike-netshoppen.dk/product/loctite-gevindsikring-medium-3853/
Og du skal jo ikke bruge ret meget så istedet for en stor flaske så du kan jo nøjes med at købe en tube.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-11-15 07:40

Jeg har googlet "piftlås" https://www.google.dk/search?q=piftl%C3%A5s&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=Wkk8VvaVF8P8ywOYtYGABQ , men ingen af dem fører til et reelt sted hvor man kan købe den, og læse mere om den.

Det er jo super fint hvis den kan gøre så ingen kan pifte cyklen, men det skal jo også gerne være så man kan få piftlåsen af hvis cyklen punkterer, så den skal lappes.

Jeg tror jeg vil sende en mail til ham her: http://www.dba.dk/cykellaas-piftlaas-nytda/id-1004878742/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-11-15 08:01

Citat
Den jeg brugte var den blå, så det er enten 243 eller 245: http://bike-netshoppen.dk/product/loctite-gevindsikring-medium-3853/
Og du skal jo ikke bruge ret meget så istedet for en stor flaske så du kan jo nøjes med at købe en tube.

Super, det er da en pris der er til at leve med.

Citat
I går fortalte knægten, at hans cykel forresten var flad igen, i formiddags gik jeg hen for at se på den, den var meget flad, men ingen dele manglede, selv støvhætten sad på. Jeg pumpede den, og da jeg luftede hund til aften tjekkede jeg den, og den havde ikke tabt luft.

Onsdag formiddag pumpede jeg cyklen, samme eftermiddag var den stadig som da jeg havde pumpet den.
Torsdag morgen var cyklen flad og knægten tog bussen til skole, så jeg konkluderede, at cyklen alligevel måtte være punkteret.
Sidst på eftermiddagen gik jeg hen for at lappe cyklen, men jeg kunne ikke finde et hul i slangen.
Hmmm, så hurtigt som luften var sevet ud kunne der ikke være tale om et af de helt bitte små huller.
Mens jeg samlede det igen funderede jeg over, om der kan være én, der har et horn i siden på min søn, eller mig.

Den eneste jeg kom i tanker om er en mand af anden etnisk herkomst, som sidste sommer prøvede at fedte en reparation af ridser på hans bil, af på min søn og mig.
Der var bare flere ting i hans historie der ikke holdt vand, og jeg fandt bl.a. ud af, at han kort forinden havde prøvet at fedte den af på en anden beboer's otte-årige søn, der er bare det i det, at denne beboer ikke har nogen hjemmeboende børn, hans yngste var flyttet hjemme fra året før.
Så da manden kom til mig anden gang, og spurgte om vi skulle klare det med det samme, så sagde jeg "hov hov, hvis det er min søn der har ridset din bil, så bliver det en sag for forsikringen", han så lidt utilfreds ud, og jeg har ikke hørt mere om ridserne i hans bil.
Og i øvrigt parkerer han oftest med snuden af bilen ud over den gule streg, der netop er lavet for at man skal kunne komme ind i cykelrummet. Båtnakke.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-11-15 09:15
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-11-15 12:32

Citat
Ser du okke samme side som mig?

http://ideformidling.dk/kontakt/

http://ideformidling.dk/galleri/

Jo, det gør jeg.

Jeg klikkede på dit første link og kunne se, at det ikke var en side hvorfra man kunne købe produktet, derfor googlede jeg.

Mmen nu vil jeg da lige skrive til dem, og se om jeg kan komme videre af den vej.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-11-15 12:37

Og så kan jeg se, at ham jeg fandt på dba har samme adresse som idéformidling.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-11-15 13:26

Nemlig!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-11-15 14:51

På tur med vovse rendte jeg ind i min storebror, jeg fortalte ham om mit problem med piftede cykler og fortalte om EXTERMINATOR's råd.

Jamen, det kunne han da tage med hjem fra jobbet, godt nok fra et firma der hedder Berner (må være dette: http://shop.berner.eu/dk-da/p/13103958-.html?article_id=243193 ).

Så nu venter jeg lige og ser hvad brormand har med hjem til mig i næste uge.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-15 18:52

Hej - træls med det der dækpifteri! Locktite er vist et gidt råd. Jeg bruger det til de små skruer, der holder stængerne på mine briller. Det binder ikke værre end at man kan vrikke det fri, men ikke i første hug. Mit er blåt og jeg har haft det i mange år.
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-11-15 15:40

Citat
Mit er blåt og jeg har haft det i mange år.

Min storebror kom med den igår, den er også blå, flasken indeholder 60 ml, så jeg har vist også til mange år.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-11-15 15:41

Citat
Mmen nu vil jeg da lige skrive til dem, og se om jeg kan komme videre af den vej.

Jeg skrev til ham med piftlåsen d. 6/11, men jeg har endnu ikke hørt noget.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 10-11-15 15:45

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Jeg fik en flaske "Låsevæske normal" fra Berner af min storebror i går.

Jeg kom lidt på en cykelventil og satte omløberen på, efter en halv times tid prøvede jeg at skrue den af med fingrene, det lod sig ikke gøre, men det gik fint med en papegøjetang.

Jeg havde jo slet ikke forventet, at der var en løsning på problemet, udover at tage cyklen ind i lejligheden, så du skal have tusind tak for hjælpen.