/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Nedfaldne tagsten – forsikring
Fra : jorg79
Vist : 1106 gange
100 point
Dato : 04-11-15 20:42

Jeg er lejer i en udlejnings-etageejendom, hvor der i ejendommens gård er gratis parkering for lejerne. Når man nu til weekenden varsler kraftig blæst, så er det jo før sket, at et par tagsted forlader taget. Det er også sket før her.!
Hvis man skulle være så uheldig at en tagsten rammer ens bil og smadrer en rude ell. buler taget, er det så ens egen kaskoforsikring, der skal dække skaden, eller er ejendommens ejer (udlejer) forpligtet til at have en ansvarsforsikring på ejendommen. Det må vel være husejerens pligt ell. ansvar at sørge for, at tagstenene bliver, hvor de hører hjemme.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 05-11-15 01:51

Hvis din bil får en tagsten i taget, så er det svært at kræve erstatning fra ejendomsejere, fordi man burde være klar over øget vindstyrke, og derfor kunne have parkeret et andet sted.

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2116552/stormskader-paa-bilen-svaert-at-faa-erstatning-uden-kaskoforsikring/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-11-15 02:07
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-11-15 13:44

Som udgangspunkt er det din egen kaskoforsikring der betaler.
Der er som regel ingen selvrisiko på den slags skader.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-11-15 09:50

Hvis husejeren har vedligeholdt sin ejendom/tag, vil tagsten normalt ikke falde ned. har husejeren IKKE vedligeholdt sit tag, kan han bliver erstatningsansvarlig.

I praksis, så er der tre muligheder ved nedfald på bilen skade på bilen til følge:

1. Hvis man kun har ansvarsforsikring på sin bil, kan man søge erstatning gennem ejendommens ansvarsforsikring - her er chancen meget lille for, at få erstatning. her må man selv regne med, at skulle betale for skaden.

2. Har man kaskoforsikring på bilen - uden friskadedækning - så betaler forsikringen for skaden. HER SKAL MAN VÆRE OPMÆRKSOM PÅ EVT. SELVRISIKO OG PRÆMIESTIGNING!

3. har man kaskoforsikring med friskade - det er et tillæg, som der skal betales ekstra for - så betaler forsikringen for skaden uden yderligere udgifter for forsikringstageren.

Godkendelse af svar
Fra : jorg79

Dato : 06-11-15 14:00

Tak for svaret katekismus.
Det bedste vil nok være at finde en alternativ p-plads, hvis man har mulighed for det.