/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er .308`eren nok?
Fra : Tonganeseren
Vist : 1051 gange
500 point
Dato : 02-11-15 01:25

I dag nedlagde min søn en sekstenender på cirka 225 kg. Selv havde jeg kig på en kalv, men da jeg hørte skuddet, holdt jeg kuglen tilbage - vel vidende, at der nu måske ville blive tale om en god portion manpower.

Jeg ringede til naboen, som kort efter kom kørende med frontlæsseren, hvorefter turen hjem til gården gik i fred og fordragelighed. Nabojægeren dukkede op ved skellet og formåede på smukkeste vis at skjule sin misundelse. Her i Nordsjælland er der nu jagt på kronvildt fra 1. november til ved udgangen af samme.

Da jeg brækkede hjorten kunne jeg ikke hitte noget udgangs sår. Kuglen sad ellers perfekt og nu er jeg kommet i tvivl. Når en kaliber ikke evner at gennemskyde det dyr man efterstræber, er den så i virkeligheden tilstrækkelig til en så enorm hjort? OK! Undulatavleren fra Bottrup ejer også en .308`er med mundingsbremse og fik da også nedlagt en ged, men den fylder jo ikke så meget i verdensbilledet i sammenligning med en hjortebamse på cirka 225 kg.

Brækningen var ikke helt nem. Jeg måtte have hele armen og halvdelen af skulderen inde i dyret, for at få det hele med ud. Og Gud i Himlen hvor den stank af urin og andre kropsvæsker; men den var yderst velnæret og i fin stand. Og hvilken pels!!!!

Ammen var Remington Core lokt, som ellers fungerer fint til det meste. Når jeg får pelsen af, finder jeg nok ud af hvordan det hele hænger sammen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-11-15 07:54

Tillykke til din søn med den fine 6-ender.

Jeg vil mene, at en .308 win med en tung kugle er mere end rigelig til kronvildt, så jeg er ikke i tvivl om, at det er fuldt tilstrækkeligt og forsvarligt ! Men der er mange meninger om emnet - personligt benytter jeg både .308 win til de store og .243 til råvildt og ræv, for ræven specielt når afstanden er mindst 400 m !!!
På de britiske øer bruges cal. .243 til kronvildt og jeg har selv nedlagt store dyr i England med dette caliber. Og det er effektivt - i bund og grund er det et spørgsmål om at ramme, vel at mærke det rigtige sted, på dyret !

ØV4

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 02-11-15 10:39

Det er vel, for så vidt, ikke nødvendig kun et spørgsmål om kaliber men også om kuglevalg.

Med .308 har jeg haft gennemskud ved placering lige bag skulderknoglen og knust skulder ved placering i skulderknoglen, når jeg har skudt med Hornady light magnum,som er bonded.
Det lader til at være en ret hård kugle, da den ikke derformeres, men splintres. Dyrene plejer ikke at gå ret langt men smider sig ofte i skraldet. Altså afleverer de meget energi i dyret.

Ved skud på skulderknoglen med Lapua Mega opnår jeg en bedre indtrængning og oftere gennemskud. Til gengæld "smadrer" den knapt så meget væv og giver derfor ikke så stor en chokvirkning. Jeg formoder, at det er grunden til at de let går 100-200 meter, inden de ligger der, selv med en godt placeret kugle.

Anayways, så er jeg selv gået over til 30.06 fordi vi så kan skyde med samme kaliber herhjemme og derfor ikke behøver så mange forskellige patroner i skabet.

Hvis ikke, så ville jeg nok holde mig til Lapua da den fungerer og slår fint ihjel uden at ødelægge alt for meget kød med knoglesplinter/kuglerester. Det kræver dog, at arealet har en størrelse der tillader, at det skudte vildt løber et par hundrede meter, inden det forender.

Erfaringen med disse to typer mærker/typer baseres på, dels mine egne skud, dels skud i min omgangskreds. Her er medtaget skud til både kronvildt, dåvildt og vildsvin. Og nej, jeg har ikke en håndfast statistik, dette er blot mit overordnede indtryk.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-11-15 10:41

I 2002 fik jeg en elg på 340 kg med min 308 win og den havde et udgangshul på størrelse med en appelsin.
Selv 2 skulderblade burde ikke kunne stoppe kuglen, med mindre der har været en fejl på din ammo.
Lad os høre hvis du får løst gåden.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 02-11-15 10:53

For nylig skød en jagtkammerat en hind med en 30.06.

Umiddelbart føltes skuddet rigtigt, sagde han og alligevel tegnede hinden ikke rigtigt for skuddet. Hinden stak selvfølgelig af og som enhver ordentlig jæger, holdt han bly i luften indtil den smed sig, da den jo var påskudt. To skud gav han den, mens den løb bort fra ham.

Da vi senere pelsede dyret, viste det sig at det første skud, havde været placeret rigtig fint.
Kuglen fandt vi under skindet over skulderknoglen, som den ikke engang var trængt ind i. Den var ikke blodunderløben og kuglen var kun let deform og stadig med kappen.

Skudafstanden var kun 110 meter.

Nogle gange, sker der bare underlige ting.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-11-15 13:08

Tak for de mange fine svar. Hjorten bliver pelset onsdag formiddag, og så finder vi ud af, hvad der er sket.

Men det mest fantastiske er, hvor stor bevågenhed vi jægere har. I mit indlæg fortalte jeg, at nabojægeren havde observeret alle detaljerne i forløbet. Der dukkede også en hundemand op, som i givet fald ville bistå med eftersøgning. Derudover stod der tre mænd med kikkerter på skydebanen, hvor hundemanden var i gang med noget dressur af en unghund.

Det viste sig også, at traktorføreren jævnligt havde fotograferet hjorten - altså i årenes løb. Den er edermageme flot.

Sønnen har givet udtryk for den yderste taknemmelighed over muligheden, han fik. Som Charlotte mener han, at kuglen måske sidder i en knogle på modsatte side af indgangsåret.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-11-15 13:11

Kære ØV4

Der er tale om en sekstenender og ikke en seksender. Her må der kun nedlægges hjorte mellem mindst 12 ender + stanghjorte, kalve og hinder.

Mvh.

Tonganeserren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 02-11-15 14:37

Stort tillykke med hjorten.

Den valgte kaliber er fuld tilstrækkelig til hjort, vel og mærke, hvis man holder sig inden for den fastsatte anslags energi.

Dyr forender engang af de skader, som kuglen påføre dem på livs vigtige organer, så al den energi kuglen har med sig, er afsat i kroppen på hjorten, det skal man ikke være utilfreds med, især ikke når hjorten ligger på stedet. Vi finder tit kugler på den modsatte skinside når vi pelser.

Gennemskud er noget som selvfølgelig er mere eller mindre lige så godt som en åben bog ,hvis dyret går fra påskuds stedet, her tænker jeg på benrester, lungevæv, lever rester, mm. for at få et overblik over hvorledes kuglen er sat på dyret, for en efterfølgende eftersøgning.
Selv med en 338 WM har vi ikke set gennemskud på en gris på 105 kg, men den lå der.

Endnu engang tillykke til sønnen med hjorten

Mvh.
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-11-15 16:53

Kære Tonganeser !

Beklager at jeg læste forkert, ligesom en vis mand læser biblen - ak ja !! Vi bliver sgu' alle ældre

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-11-15 19:57

Knægten har lige ringet. Han har tilmeldt sig en opmåling i Hedehusene den 3. december. Det viser sig, at overkæben skal være hel - hvilket motiverer mit næste spørgmål:

Hvordan "Uglen i Hulen" får man så fjernet hele hjernen på hjorten. Når jeg i årenes for-og bagløb har bearbejdet rådyrtrofæer, saves der traditionelt gennem øjehulerne etc. etc.

Hvad gør jeg?????????

Hilfe!!!

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-11-15 19:59

Besserwisser kom engang med et smaddergodt trick med en trykspuler. Den bruger jeg stadig.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-11-15 22:33

Et stort tillykke til sønnikke skal lyde herfra Holbæk og omegn.
Eddermame flot! Du må være stolt mand, Tonga.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-11-15 07:01

Hvordan "Uglen i Hulen" får man så fjernet hele hjernen spurgte Tonganeseren !

Jeg har hørt, at en bestemt forfatter i det jyske har fået foretaget det samme indgreb, uden det gik ud over udseendet - dog skulle han have nyedænder
At resultatet så på anden vis er tydelig mærkbart, er jo en helt anden sag !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-11-15 10:30

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-15 12:45

Jeg har hørt, at en bestemt forfatter i det jyske har fået foretaget det samme indgreb, uden det gik ud over udseendet - dog skulle han have nyedænder - skriver ØV4.

Smukt, kære ØV4 - meget smukt.

Supplerende kan det oplyses, at den slags operationer kræver justering med indblæsning af trykluft - for trods alt at sikre et vist forhold mellem det ydre atmosfæriske tryk og det interne. En svær operation, idet selv den mindste fejl kan betyde ydre ændringer - eks. i form af strittende ører og et lidt anstrengt udtryk i patientens hoved.

Men hvad med mit problem????????????????????????????????????????????????????????????????????

Hvis opmålingen kræver en intakt overkæbe, "hvordan i Bottrup " får jeg fjernet hjernen på hjorten??

Årh - for da! Trykluft fra et trykbærende anlæg må kunne ordne paragrafferne, og her burde man kunne indhente et godt råd fra hulemanden i Bottrup, men jeg får nok ikke et fyldestgørende svar.

Nå, men nu skulle jeg meget gerne modtage gode forslag.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-15 12:49

Kpt. Tommy.

Ja, jeg er meget, meget stolt af sønnens evner som jæger. Dog med en undtagelse: Han ser helst at jeg brækker vildtet. Han kan sagtens selv men forsøger altid at slippe udenom.

Bare jeg kendte en som havde en egnet hjemmeside, hvorefter jeg kunne henvise Jer med et link.

I morgen skal hjorten pelses og puttes i fryseposer.

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 500 point
Dato : 03-11-15 13:31

Hej Tonga

Du er sgu ikke alene om den hurdel, med at de unge hingste helst vil skyde, drikke, spise og efterfølgende ikke føler at have kræfter til mere.
Et lille trick er at sende dem ud, uden det faderlige ophav som påhæng. Det er jo fuldstændigt umuligt at genkende sine sønner´s fortræffeligheder, når svigerfamilien fortæller om "sofahængerens" ildhu og tjeneste villighed i alle gøremål, så et eller andet hænger jo fast i opdragelsen, mon det har noget med tid og sted at gøre.

Du spuler " hjernen" ud, altså hjortens med højtryksrenseren, kom lidt sæbe i kogevandet det er fedt opløsende.

Der er en i Bottrup som uden tvivl, har smidt tryklufts pistolen op til øregangen som entester, for at hører om lufttrykket var på vej, når han servicerede tilstoppet patgummi og ditto Bajutter, men brug vand, Bottrup manden har vist kun ramt store hjernen, han kan stadigvæk sætte fælder og grynte når han vakler rundt i krybesporet i den forkerte side i rundkørslen.

Jeg ved ikke, om det er det her du efterspørger

www.huntersmagazine.com/article/opbrækning-af-hjortevildt

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-15 17:51

BW. Hart lige sendt et billede af kræet og en stolt jæger.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-15 19:53

Du spuler " hjernen" ud, altså hjortens med højtryksrenseren, kom lidt sæbe i kogevandet det er fedt opløsende. . . . . skrev BW.

Yes, det gør vi, hvorefter vi nok kommer til at se ud som de to eneste overlevende i en tysk VW-2 bunker ved Utah Beach efter et tungt allieret artilleriangreb.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-11-15 22:01

Citat
Hvordan "Uglen i Hulen" får man så fjernet hele hjernen spurgte Tonganeseren !

Jeg har hørt, at en bestemt forfatter i det jyske har fået foretaget det samme indgreb, uden det gik ud over udseendet - dog skulle han have nye dænder
At resultatet så på anden vis er tydelig mærkbart, er jo en helt anden sag !!

OOOHHHHH, humoren er stor på jagtsitet

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-11-15 13:43

Bottrup manden har vist kun ramt store hjernen, han kan stadigvæk sætte fælder og grynte når han vakler rundt i krybesporet i den forkerte side i rundkørslen. Sådan skrev betterwisser om vor fælles bekendte, forfatteren I ved !!

Jeg har lige hørt fra gode venner i området, at hans naboer er bekymrede over hans opførsel, da han næsten hver eneste nat tåger afsted i krybesporet, med armene hængende slæbende i jorden, så der trækkes store plovfurer og det er Bottrup kommune sgu' ikke tilfreds med ! Man har høfligst henstillet til tandfeen om i det mindste at løfte armene, når han vandrer rundt i rundkørslen - aven om, vel at mærke !!! Men han hævder stædigt, at rundkørslen er hans og han gør sgu' som det passer ham !! Der er nemlig ikke nogen der skal bestemme over ham, hverken i handling eller det skrevne ord !!!??? Man er vel forfatter med de rettigheder der følger med ???

ØV4

Har i øvrigt hørt, at hans rensdyr ved en fejl blev skudt af ham selv - han troede sgu' det var en ged !!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-11-15 23:33

Kære Kpt. Tommy

OOOHHHHH, humoren er stor på jagtsitet

Ved du hvad? Det er kunst uden sidestykke.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-11-15 23:35

Jeg har lige hørt fra gode venner i området, at hans naboer er bekymrede over hans opførsel, da han næsten hver eneste nat tåger afsted i krybesporet, med armene hængende slæbende i jorden, så der trækkes store plovfurer og det er Bottrup kommune sgu' ikke tilfreds med !

Bottrupmanden øver "slæbespor".

Mvh.

Tonganeseren

Har pelset og forlagt en enorm kronhjort.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-11-15 07:20

Bottrupmanden øver "slæbespor".

Det vil sige, at det ikke kun er i underbukserne der bliver synlige (syrlige?) spor !!!!

Tonganeser: Fandt du kuglen i dyret eller i pelsen ? Spændt på at høre din konklusion !

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-11-15 12:49

Hvis opmålingen kræver en intakt overkæbe, "hvordan i Bottrup " får jeg fjernet hjernen på hjorten??
Hvor er det dejligt, at banderiet på sitet bliver minimeret og samtidig bruges nye udtryk som ovennævnte !! En god bekendt har lige sagt til mig, at "hvordan i Bottrup" lyder grimt i hans ører - han vil foretrække det gammelkendte: hvordan i hede hule helv... ...... !!!!

Ja, smag og behag er nu engang forskellig - mon ikke det nye udtryk kræver lidt tilvænning ???

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-11-15 13:01

Kuglen fandt jeg - midt i et snit gennem hinderne. Den ikke fast i pelsen, men havde dog "lejret" sig.
Kuglen var nydeligt deformeret - næsten symmetrisk og hængte fint sammen.
Hele kuglens energi blev altså afsat i dyrekroppen, hjorten forendte kort efter og så skulle alt være godt . . . . men selv ville jeg gerne have set et pænt udgangssår.

Trods alt: .308`eren er egnet til jagt på hjortevildt og Core Lokt kuglen opfører sig nydeligt i dyrekroppen.

Hvad så med elg???? Turde I bruge en .308`er til sådan et kræ.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-11-15 13:49

Jeg ville ingen betænkeligheder have med at skyde elg med en .308'er med den rigtige kugle ! Hvad det er ved jeg ikke på stående fod, men der findes et hav af forskellige muligheder fra fabrikat til fabrikat.
Men ingen rysten på hånden fra min side !

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-11-15 15:55

Min kære søn er samlevende med en halvsvensker, hvis brødre er ivrige jægere. De har inviteret ham på grisejagt, og her er Core Lokt`en et indlysende valg. Den er bonded og giver gennemskud, noget jeg selv har oplevet.
Jeg har lige været ude på reviret, og der var ingen krondyr at se overhovedet. De opholder sig nok i skoven og i de tørre moseområder.
Et par hidsige dage med brækning, pelsning og partering. Sidste stykke kød kom i pose kort før midnat - og sønnen hjalp sgu til med det grove. Jeg sov indtil cirka 11.30 i dag - hvor hunden vækkede mig. Der skulle ske et eller andet. Jeg hentede en tidligere indleveret kølle hos slagteren, som Gudhjælpemig forlangte 235 kroner, men så havde han også skåret kødet i skiveer. Dernæst var det ud på markerne. En dejlig fugtig dag. Jeg har det bedst, når det støvregner.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 06-11-15 10:53

Hej Tonga

Sikken en hjort og en stolt nimrod

Så kom du igennem et par hårde arbejdsdage, havde hjorten grandeller?.
Nu kommer sønnike formodentligt slæbende hjem med en 160 kg keiler, som du skal ordne for ham i først kommende weekend, både forlægning, skinarbejde og afkog af gebis, lige en tanke, mon Bottrup manden koger sit af i brintoverilte 80 % sammen med gedeskalpene ?
Du skulle nok havde nøjes med at tage knægten med på fisketur ude i "Øvhullet" det havde været nemmere.
308 til elg er glimrende denne calb. har også skudt sortbjørne.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-11-15 13:44

Jeg har fundet 2 grandeller.
Hvis sønnen kommer anstigende med en keiler eller en so, så ved han nu, at han selv kommer til at stå for det praktiske. Nu er det slut. OK! Jeg kan ordne et rådyr for ham på en times tid - men derudover må han selv klare ærterne.
Næste punkt på dagsordenen bliver trykspulereksperimentet, og han kommer til at stå i farezonen.

Tak for hjælpen BW.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-11-15 15:07

Største grandel er 15 6/10 mm - den næste 2/10 mm mindre.

Mvh.

Tonganeseren

Resten af tandsættet er faktisk ganske nydeligt - og der er ikke tale om kunstige dænder.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-11-15 17:14

Tak for svaret betterwisser.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-11-15 09:55

Tak for poing´s .
Gik det godt med "hjernevasken", der er ellers nok at holde fast i med den gevirstørrelse på den hjort, hvad vejer den?

God weekend
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-11-15 17:06

Vi har ikke vejet trofæet endnu. Og du havde ret! Edermageme en noget blandet fornøjelse med spulingen, men en trykrenser er altså Guds gave til jægeren.

Mvh.

Tonganeseren