/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Nogen der kan regne dem ud?
Fra : mig-selv
Vist : 661 gange
50 point
Dato : 01-11-15 20:22

Et menneske - lad os sige 180cm høj og vejer 80kg - falder fra stående stilling...
Hvad er hastigheden når vedkommende slår hovedet i gulvet.

Jeg kunne prøve selv, men har ikke udstyr til at måle det, ej heller særlig stor lyst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-11-15 20:26

Den er nul.................ellers ville vedkommende fortsætte gennem gulvet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 20:27

Og bare rolig, det er ikke en eksamens opgave eller lektie hjælp...bare en tanke, da jeg engang kom til at gå ind i et vejskilt, og det gjorde rimelig nas..
og tænk i den forbindelse, at jeg så samtidig tog turen baglæs også.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 20:30

Citat
Den er nul................

Jo, men et eller andet må det kunne udregnes som/til - lige som man tænker at man står i en faldende elevator og et split-sekund før den rammer jorden - hopper man, og den virker vist ikke, selv om meningen ellers er GO NOK

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 20:32

Citat
Den er nul.................ellers ville vedkommende fortsætte gennem gulvet

NU driller du vist - men ok, 1cm før vedkommende rammer gulvet - var den bedre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-11-15 20:45

Aner det ikke - jeg kan ikke regne så godt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 21:06

Heller ikke mig - derfor jeg spørger her inde..

Men jeg ved at det gør ONDT, og så er det lige meget om det er frem eller tilbage man falder.

Når man i den forbindelse kan få en ´pæn´ bule i fem-øren, bare ved at gå ind en metal pæl med knap 5km/t, så vil jeg mene at falde direkte på hovedet gør betydeligt mere ondt.
Prøvede det som ´lille´ hvor jeg løb hen over en tilfrosset sø, og far sagde til mig (du har sgu slået hul i isen - KNÆGT) syntes stadig jeg kan mærke bulen i baghovedet - eller er det bare minder om ondt i hovedet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-15 21:07

Nu kunne jeg godt komme med detaljer, der behøves for dette regnestykke,

hvordan er massen fordelt gennem legemet, og falder han stift eller hvor meget bøjet?
Hvem og hvor hurtigt skubber man til ham for at få ham til ar falde??

Men det er nok ikke hensigten med spørgsmålet???

Og hvorfor så spørge????

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 21:16

Citat
Men det er nok ikke hensigten med spørgsmålet???

Jeg kunne selvfølgelig have skrevet om en BETON PÆL, med samme mål osv, men jeg er ikke en PÆL.
Og det er med? vindens hastighed, der ´skubbes´ = altså næsten vindstille.

Og ikke noget med at bøje sammen, som en Epileptiker (svært ord) , de får næsten aldrig alvorlige skader ved anfald.
Citat
Og hvorfor så spørge????

Af ren nysgerrighed og for at få kandu brugerne ud af sengen..

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-11-15 22:05

@mig-selv
Det er kun spørgsmål Om BH'er der kan få brugere ud af eller ind i sengen men nogen slår også hovedet ved det
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 22:41

Citat
men nogen slår også hovedet ved det

Jamen? så har tyngde-punktet jo ændret sig fra top til ca: midten, og så er jeg på dén, angående ? hastigheden man lander 1cm fra gulvet på, da det er den øverste del af ´Beton-stativet´ jeg tænker på.
Men sjovt nok sad jeg lige og tænkte/ mangel på samme (BH´r) - sidder og ser Mel Brooks film + Madelene Caan og en masse andre fristelser i et Harem =

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 22:43

= (den sendte sgu, før det hele kom med)
Mel Brooks' skøre verdenshistorie + The Twelve Chairs

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 22:48

Og når jeg ser Brooks? kommer jeg til at tænke på et par tegninger i Jyllands ? et eller andet.

Brooks skøre indslag og/eller andre ´normale´ religioner tillader at gøre ?? grin af sin Gud, uden at blive bombet eller få halsen skåret over.

MEN det har så ikke noget med en PÆL på 180cm og 80KG og næsten vindstille vejr at gøre

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-11-15 22:48

Google inertiens lov, så får du svaret.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 22:51

Citat
Google inertiens lov, så får du svaret.
Ingelein

Google kan jeg - men få et svar ud af noget jeg ? sikkert aldrig har lært = NEJ, så hellere lade andre gøre arbejdet - hvis det er så nemt - men nu du er igang, så kan du måske forklare det, uden alt for meget copy&paste...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-11-15 23:30

Nu kan jeg jo ikke bruge al papiret her på Kandu, men den lange forklaring, som jeg går ud fra at du kan forstå, selvom det er mere end 3 ord
www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og.../Fysik/...og.../inertialsystem
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-11-15 00:52

Citat
som jeg går ud fra at du kan forstå, selvom det er mere end 3 ord

BØV´s
Da jeg gik i skole for et par dage siden, lærte jeg at 1+1 =2??? men til tider duér den ikke i lille DK mere.
Med mindre man skal til at lære en ABC + D = og ikke Vitaminer, men bare at skrive sit eget navn på/ i en skolebog.

Almen regning var jeg færdig med 3 måneder inde i skole året og resten af tiden gik jeg på ´Grill-BAR´ da lærerne havde opgivet mig, de troede jeg skrev skidtet af fra andre - sjovt nok? var jeg den første der lå hele året´s regne opgaver på ´katederet´ (også et svært ord) efter kort tid - MIG tosset i fem-øren og sendt til Pygolog - stavet forkert med vilje, men det kaldte man sådan en der heller ikke fattede hvad skolen skulle bruge penge for at han skulle vurdere mine evner/andet = jeg kedede mig bare med alt hvad der hed SKOLE - resten har jeg heldigvis glemt = SPANSKRØR og LØRDAGS skole gang - samt et par FLADE kunne man også få i tide og UTIDE.

Jeg har OPGIVET det Danske samfund for mange år siden ? cirkus da Berlin muren den faldt og Bill Gates kom med et eller andet der ? minder om et VINDUE ? lang tid siden.

Men giv mig svaret - PLEASE det kan vel ikke være så svært for ?? ud-dannede mennesker, der kan huske..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-11-15 00:55
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-11-15 08:41

Jeg er desværre nødt til at have flere oplysninger, blandt andet om luftmodstanden i det givne øjeblik var der modvind eller medvind? Tåget Eller var det kun dig der var omtåget ?
Formlen til fænomenet kan du sikkert alligevel ikke forstå, så den korte udlægning afprøvet af NASA:
" NASA har for nylig afprøvet teorien i praksis i et lufttomt rum, og ganske rigtigt viste det sig, at en fjer og et æble faldt præcis lige hurtigt mod Jorden."
Hvad vil du bruge hastigheden til? Målt i km/t ? Det bliver bulen hverken større eller mindre af
Ha en god uge
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-15 08:43

Citat
bare en tanke, da jeg engang kom til at gå ind i et vejskilt, og det gjorde rimelig nas..

Eller en lygtepæl på vej hjem fra bæverdingen........har prøvet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-11-15 09:14

Citat
sjovt nok? var jeg den første der lå hele året´s regne opgaver på ´katederet´ (også et svært ord) efter kort tid - MIG tosset i fem-øren it citat her

Du skulle have haft nogle flere dansktimer, så du kunne styre begreberne ligge og lægge.
Så kære mig-selv, carpe diem og slut herfra - ugens alvor venter!
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-15 10:33

Du skal beregne hastigheden ud fra begyndelsespunktet dvs. 180 cm vha. formlen for tyngdeacceleration:

https://da.wikipedia.org/wiki/Tyngdeacceleration

Vægten er irrelevant. Det beviste Gallileo for mange Herrens år siden:

https://da.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei

Til gengæld skal du kende tyngdefeltet og den universelle gravitationskonstant:

https://da.wikipedia.org/wiki/Universelle_gravitationskonstant

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 02-11-15 10:44

Du burde nu også oplyse os om, hvor præcis i verdensrummet du har tænkt dig at foretage eksperimentet: Jorden? Månen? Jupiter? Alpha Centauri? ..eller?

Samt hvor på himmellegemet du helst vil falde: Ækvator? Syd-/Nordpolen? Angiv venligst bredde- og længdegrad.

Husk at klæde dig godt på, hvis vejret ikke skulle vise sig fra den bedste side. Der er koldt på Pluto skulle jeg hilse at sige og hvis du vil undgå buler i panden? Så tag en styrthjelm på.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-15 14:59

Begynd med det simple, en hel stiv stang med massen jævn fordelt, og uden luftmodstand,
og find så inerti momentet ved rotation om nederste punktformige ende, altså meget små fødder.

Så er bevægelsen rimelig vel defineret, og kan findes i kendte formelsamlinger,
men du må stadig tilføre en kraft, hvor og hvor stor, for at få den til at vælte...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-15 16:20

svendgiversen ->
Citat
..hel stiv stang med massen jævn fordelt, og uden luftmodstand

..uden luftmodstand?
Klart: Der er nu ikke megen luftmodstand på Månen. Måske andre steder?
..men en "hel stiv stang"? ..med; massen jævnt fordelt?
Dét er jeg sgu for genert til at kommentere nærmere på
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-15 09:38

Står du op endnu mig-selv? For; så ta'r vi lige den om vægten herfra:

Vægten har selvfølgelig betydning for med hvor stor kraft et objektet stopper efter et fald fra 180 cm. højde. Jo tungere, jo hårdere (selvom hastigheden ved fald fra samme højde er den samme uanset objektets vægt). Det har noget med kinetisk energi at gøre:

https://da.wikipedia.org/wiki/Kinetisk_energi

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-15 09:49

Da jeg tidligere efterlyste oplysninger om bredde- og længdegrad for eksperimentet skyldtes det, de tyngde forskelle som findes, alt efter hvor man befinder sig på jorden:

http://cct.gfy.ku.dk/publ_cct/cct2033.pdf

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-15 09:56

mig-selv ->
Citat
man står i en faldende elevator og et split-sekund før den rammer jorden - hopper man, og den virker vist ikke, selv om meningen ellers er GO NOK

Joeh... den er GO NOK !!! Det kræver blot at man sætter af med samme hastighed, som den elevatoren har i samme øjeblik den rammer jorden.

Er elevatorens fart 100 km/t når den rammer, så skal du bare hoppe opad med 100 km/t.

100 - 100 = 0
Prøv selv
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-15 13:51

Nåeh.. nu ved jeg hvad du mener med:
Citat
"hel stiv stang"

svendgiversen ->
..det er selvfølgelig en omskrivning af:
Hel stang-stiv
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-11-15 01:24

Citat
Nu kan jeg jo ikke bruge al papiret her på Kandu, men den lange forklaring, som jeg går ud fra at du kan forstå, selvom det er mere end 3 ord
www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og.../Fysik/...og.../inertialsystem
Ingelein

Citat
Du skulle have haft nogle flere dansktimer, så du kunne styre begreberne ligge og lægge.Hmmmm, ikk` godt!
Så kære mig-selv, carpe diem og slut herfra - ugens alvor venter!
Ingelein

Tror jeg skrev LÅ, men jeg skal de gerne ligge dem = med tilbage virkende kraft/ eller er det nu blevet til KRÆFT.
Og tror NÆPPE jeg skrev om højere matematik - så kender du/ ANDRE svaret/ eller er det en hemmelighed
Citat
ugens alvor venter!

God fornøjelse - men du har nu også travlt.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-11-15 01:29

Tak for svaret molokyle.

Sikkert det nærmeste jeg kommer her inde.. troede ellers der var matematiske evner her inde.

Men denne kunne i alligevel ikke hjælpe med.

Kommentar
Fra : Kilroy1975

Dato : 04-03-16 01:32

Der mangler oplysninger. Falder han som et stift brændt forover i en halvcirkel eller klasker han sammen mere vertikalt? Det skal vi vide for a beregne den distancen hovedet falder. Dernæst, hvad er kraften der igangsætter faldet og hvilken acceleration -/+ er der tale om?