/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
exel vil ikke tælle sammen?
Fra : conniesol
Vist : 343 gange
40 point
Dato : 31-10-15 13:13

Hvordan får man exel til at tææe 1000 tal sammen i en kolonne, mit problem er at når jeg skriver formlen f.eks =sum(g2:g978) skriver den totalen som 0 og begynder ejg med g2+g3+g4+ osv. vil den heller ikke tælle sammen. Microsoft 365 (exel 2013)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-10-15 13:20

Er den sat til automatisk beregning? Prøv at trykke på F9 og se, om det hjælper.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 31-10-15 14:13

Og nu er det vel tal der er i de celler, det kunne jo være at de var indsat som tekst, det er nemlig et problem jeg selv støder på når jeg bearbejder data fra en bestemt hjemmeside.

Hvad sker der hvis du gør følgende:
I celle A1 skriver du 1
I celle A2 skriver du 2
I celle A3 skriver du =SUM(A1:A2)

Kan den så regne?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 31-10-15 14:31

Du kunne jo også prøve med denne formel i H2: =ER.TAL(G2)
Den returnerer FALSK hvis der ikke er et tal i G2

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-10-15 20:53

I Excel 2010 ville jeg sikre at kolonnen er formateret som tal. Højreklikker på kolonne titlen, vælg formater som tal.

Kommentar
Fra : conniesol

Dato : 31-10-15 21:10

Intet af det har hjulpet, men har fundet ud af at der er et lille grøn firkant øverst til venstre ved hvert eneste tal. kan det måske være fordi jeg skal bruge decimaler og derfor f.eks har skrevet 45,95 ??

Kommentar
Fra : conniesol

Dato : 31-10-15 21:19

Hvis jeg sletter decimalerne kan det godt regne sammen, men jeg skal bruge decimalerne og når jeg skriver regn med decimaler vil den ikke regne sammen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-10-15 22:08

Er kolonnen måske formateret med 0 decimaler?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-10-15 22:09

Kan du uploaded arket til en fildelingstjeneste, så det er muligt at få et kik på det?

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 01-11-15 12:50

Måske er Excell sat op til at bruge punktum i stedet for komma som decimal adskiller
/Janus

Kommentar
Fra : conniesol

Dato : 01-11-15 21:23

Hvordan finder man ud af hvordan det er sat op ?
Jeg kan desværre ikke sende det til en fildeling, ved ikke hvordan man gør det eller hvor.:)
Er ikke den skrappeste til alt det her moderne skidt:)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-11-15 21:30

Jeg bruger ikke excel men det gratis program LibreOffice.

Men prøv lige at højreklikke oppe i kolonnenavnet for den kolonne du bruger.
vælg formater og kig på hvad den står til.

Jeg håber det er det samme i excel.

Kommentar
Fra : conniesol

Dato : 01-11-15 22:31

Tak for tippet, men tror det har noget med min opsætning at gøre. Har også prøvet at lægge alle tallene i libre office og her er det samme problem. når jeg skriver formlen skriver den bare o i resultatet af sammen tællingen, men kun i de kolonner hvor jeg har decimaler, demn kolonne med antal på lager tælles rigtig sammen, her er heller ingen decimaler.

Kommentar
Fra : conniesol

Dato : 01-11-15 22:41

Nu har jeg endelig fundet fejlen, men ved ikke hvordan jeg retter 1000 linier på engang. Hvordan får jeg rettet alle de tal fra tekst til tal, eller skal det gøres linie for linie ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-11-15 22:46

Gem lige dit regneark som et andet navn.

Altså der står tal i kolonnen
Og det er kolonnen som står i tekstmode
prøv bare at skifte til tal og husk lige at give plads til decimaler

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-11-15 23:10

Du klikker på den øverste celle i kolonnen, holder venstre museknap nede og trækker musen nedad til alle celler er markeret, så vises der en gul firkant med et udråbstegn oppe ii venstre hjørne på en af de celler der er synlige klik på denne så der åbner en lille menu, vælg formater som tal, og så skulle det være klaret.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-11-15 23:31

=> conniesol: er du ikke lidt langsomt opfattende?

Det er længe siden dette blev foreslået!