/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Af kalkning af Tassimo
Fra : supersine669
Vist : 2287 gange
300 point
Dato : 29-10-15 15:40

Min søn har en "Tassimo", der trænger til af kalkning. Tassimo har den originale af kalkning, som jo ikke er billig. Vi har jo bare en kaffemaskine, hvor vi bare afkalker med eddikesyre. Billigt og mindst lige så effektiv som i afkalker-mærker.

Vi sagde så, at I jo bare kan bruge eddikesyre og en tom kapsel (ved den originale afkalker skal man bruge en købt gul kapsel).

Har I erfaring med det?

OBS Til orientering er Tassimo en maskine, hvor man kan lave kaffe latte, chai latte, varm cacao, the mm

Mvh supersine669

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-10-15 16:11

Eddikesyre frarådes generelt for kaffemaskiner da det ødelægger de indre alu-dele.

Brug hellere citronsyre som er i de gule afkalkningsflasker fra supermarkedet............det er også det der er i pulverform i små breve, selvklart med opskruede priser.

En kapselmaskine kræver en speciel procedure som fremgår af manualen, på min som ikke er Tassimo skal man trykke på et par knapper på een gang, dog har jeg ikke prøvet endnu da den er spritny.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-10-15 20:18

Jeg tvivler nu meget på at alu holder bedre til citronsyre end til eddikesyre.

Bedst holder alu til salpetersyre, men det er nol ikke så godt for de andre dele i maskinen.

Eddikesyren kan kommes fortyndet i vandbeholdereen . før man lader vandet varme og løbe igennem. Kræver måske noigle gamle sydekapsler for at få den til at køre.
bagefrer skylles med rent vand, af hensyn til smagen. godt fortyndet eddikesyre kan drikkes men ødelægger kaffesmagen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-15 21:04
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-15 01:18

Jeg bruger citronsyre til min Tassimo, der advares mod eddikesyre til kaffemaskiner på kaffetest.dk
Citat
Det er fantastisk nemt, du køber noget citronsyre man ofte får smidt i hovedet til ingen penge nede i ens lokale supermarked, du må for alt i verden ikke bruge eddikesyre, da det kan ødelægge din kaffemaskine, specielt de fine Senseo kaffemaskiner er ultra følsomme på det punkt. En god huske regel er at du skal bruge 50gram citronsyre pr liter vand. – hvis din kaffemaskine af en eller anden grund ikke kan indeholde en liter, skylder du bare igennem 2 gange.

læs selv mere på siden:
http://kaffetest.dk/husker-du-at-afkalke-din-kaffemaskine/#more-190
klik på Læs mere for at få hele historien
jeg ved det ikke men det kommer ikke bag på mig hvis det er tabletter med citronsyre som Tassimo anbefaler og du sælger til en meget dyr pris

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-10-15 06:15
Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 31-10-15 10:03

Jeg afkalker vores Tassimo med, enten afkalknings tabeller fra Kvikly De origanle er voldsom dyre , eller slet og ret eddikesyre hvad jeg nu har hjemme , har aldrig haft problemer med den, den er 2 år nu