/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar ASUS starter kun i BIOS
Fra : pejath
Vist : 431 gange
200 point
Dato : 28-10-15 21:36

Hej, har en bærbar asus som kun kan køre i bios. Den stoppede med at fungere da jeg prøvede at installere win 10, pludselig døde den. Siden har den ikke vist andet end bios.

Hvordan kan man se om bundkortet er røget, harddisken har jeg haft i en anden pc og testet med chkdsk, den ryddede noget op og sagde den er ok.

Jeg har lavet en bootable usb med hirens boot cd på, den fungerer ikke selvom jeg i bios vælger 1. boot som usb'en, usb nøglen / stikket blinker en enkelt gang og andet sker der ikke. Usb'en er testet på min stationære og den fungerer som den skal.

Hvad kan der være galt, der er tilkøbt 4 års garanti, men fona siger at softwarefejl ikke er dækket. Hvis det er bundkortet som er røget er det jo ikke softwarefejl, måske siger de det for at gardere sig hvis det er det.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-10-15 21:44

Ikke en ukendt fejl...

Prøv at resætte bios, og evt. Tænd kun en core.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-10-15 01:51

Citat
Jeg har lavet en bootable usb med hirens boot cd på, den fungerer ikke selvom jeg i bios vælger 1. boot som usb'en, usb nøglen / stikket blinker en enkelt gang og andet sker der ikke. Usb'en er testet på min stationære og den fungerer som den skal.

Hvis den ellers er beregnet til at kunne boote fra usb, så er der fejl på dit bundkort og garantien bør dække.
Men som skrevet, nulstil bios

Kommentar
Fra : edison

Dato : 29-10-15 13:55

kan du se harddisk i bios.
hvis ja. reset bios til optimal default.

i bios, kan du se hvor mange ram der er.
har selv en asus der ikke ville starte, det viste sig at være en ram blok der var feset af.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 29-10-15 14:00

hvor gammel er maskinen..
er den under 2 år, så ville jeg sende den direkte til asus, meget bedre service, end en forhandler.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 29-10-15 14:04

Tak for svarene til nu!

I advanced, under Sata configuration kan jeg se harddisken og cd-rom drevet.

Der står at der er 8GB ram eller 8192 MB, dette svarer til det monterede antal.

Jeg har prøvet at resette BIOS flere gange.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 29-10-15 14:16

Hej. Så ikke dit svar, maskinen er fra 13/11 2013, så lige under 2 år.

Er det noget man selv kan vælge at sende direkte til fabrikken / importøren eller hvad?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 29-10-15 14:22

dvs der sider 2 ram klodser i.

Prøv at tage en ud, og genstart.. se hvad der sker.
og så prøv at bytte ram igen, så du altså kun bruger en blok på 4 gig.
kan den starte på den ene er der en defekt ram blok, selvom du kan se alle 8 i bios

Kommentar
Fra : edison

Dato : 29-10-15 14:30

du opretter en sag på asus hjemmeside, så får du label mm. pakker den ned, UPS kommer og afhenter, inden for ca 14 dage kommer UPS, med den igen.

har prøvet det, og det virker

Kommentar
Fra : edison

Dato : 29-10-15 14:33

Her er en link til asus
https://eu-rma.asus.com/pick_eu/dk/

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 29-10-15 18:44

Tak for hintet Edison.

Ram udtaget enkeltvis og ingen funktion af pc, udover opstart i BIOS.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-10-15 06:33

Kom lige til at tænke på dette:
http://www.diffen.com/difference/AHCI_vs_IDE
Det kunne være den stod forkert i din Bios, er systemet installeret med den ene type, kan den ikke starte op med den anden.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 30-10-15 16:42

Bare en ide.
Prøv at sætte harddisken i en anden pc, og formatere den. til dens max størelse.

og prøv så at instalere windows igen