/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gammel AMO OPSKRIFT melboller
Fra : ingelein
Vist : 1114 gange
50 point
Dato : 26-10-15 00:43

Hej
Er der mon nogen som har en ældgammel opskrift fra AMO på melboller ?
Jeg er kun interesseret i denne opskrift. Andre forslag ønskes ikke - har prøvet mange andre fra nettet, Ingeborg Suhr, husholdning på landet osv.
Opskriften er fra ca. 1965, hvor man fik den og andre som løsblade hos købmanden.
Ingelein
.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 26-10-15 04:10

Godmorgen, Ingelein

Du har vel spurgt Amo, de har vist noget forbrugerservice?

amo@lantmannen.com

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-10-15 05:18
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-15 07:45

Jeg kan ikke huske om min mor bagte dejen op, men ihvertfald kom de direkte i spilkogende vand fra bollesprøjten ........ikke i suppen.

Købebollerne smager udmærket, men med mindre lødige råvarer og måske en forkert behandling er de mere hvide og bliver tykke og fede i suppen når den får for meget varme.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-10-15 08:37

Hej til alle, som har svaret.
Jeg prøver lige at kontakte AMO.
Det er ikke fordi jeg ikke kan lave melboller! Har lige kogt nogle til min hjemmelavede hønsekødssuppe efter en opskrift på nettet. Bollerne blev også fine nok, men lidt for bløde.
Når man sammenligner opskrifterne fra nettet og i kogebøger er forholdene mellem smør/mel/vand eller suppe/æg vidt forskellige.
Og ja, efter kogning skal de selvfølgelig være faste og gennemkogte, før man tager dem over i isvand. Når de skal bruges, må de ikke koge i suppen. Det får bollerne til at fluffe op og gøre suppen uklar. Derfor tager jeg altid lidt suppe fra og varmer bollerne op i den, inden de kommer på tallerkenen.
Så det er den helt ideelle opskrift, der var i min gamle AMO opskrift jeg efterlyser. Man kunne også lave vandbakkelser efter samme opskrift!
Jeg kan iøvrigt også lave bollerne med mannagryn i stedet for mel.
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-10-15 17:23

Jeg bruger også Amo opskriften og har den.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 27-10-15 19:04

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-10-15 20:42

Selv tak, kan du ikke lige linke/skrive opskriften, jeg har aldrig lavet en melbolle, men bliver helt nysgerrig?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-10-15 23:17

Lidt svært - Jeg fik den tilsendt som et scannet billede. Så skal jeg have en anvisning på hvordan jeg får givet den til dig.
Ingelein

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-10-15 07:35

Hej ingelein

Hvis billedet du har fået slutter med en af disse endelser

jpg, png, gif, bmp, psd, tif, tiff, tga, wmf og dem.

kan du uploade billedet til http://www.peecee.dk/

og sende linket til kandu, så kan jeg (og andre nysgerrige) få syn for sagn