/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Øjen bygningsfejl
Fra : susss
Vist : 1574 gange
200 point
Dato : 22-10-15 17:39

Spørgsmålet lyder Hvordan har du med en bygningsfejl i øjet oplevet det at få nye briller med mere styrke minus et tal....føltes det også som om at gulvet bliver hævet og at pc skærm ikke er helt firkantet mere ??? jeg spørger for det kan ikke være rigtig at man skal sloges med det hver gang man skal have nye briller hos Synoptik..har ikke prøvet andre steder..men kan det virkelig være rigtig at man får ting til at falde bagover og at ting bliver skæve ...? og det kan være rigtigt at det skulle gå væk når man har gået med brillerne i nogen dage ?? Tror sku virkelig ikke på det..

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-10-15 18:48

Jeg har også bygningsfejl, - på begge øjne! Fenomenet mht. skæve synsindtryk og afstandsindtryk er der hver gang, men jeg har fået besked på at jeg skal bevæge mig med forsigtighed i de første dage, og så har hjernen vendet sig til at opfatte synsindtrykket på den rigtige måde.
Jeg har haft forskellige oprtikere i gennem årene.
Held og lykke!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-10-15 18:51

PS.
Når du har vænnet dig til de nye briller, og du tager brillerne af, - sker jo det samme. Det hele vil svimle for dit syn og gulvet er tættere ved osv. Skynd dig at tage brillerne på igen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-15 18:59

Nej, selv har jeg, også med bygningsfejl, oplevet noget lignende et par gange,

første gang var brillerne ikke centreret rigtigt, og det blev rettet,
symptomerne er næsten som du beskriver.

Anden gang havde de simpelt hen målt forkert,
og du skal ikke gå med brillerne i flere dage, det er brillerne det er galt med, ikke dine øjne.
Og det er brillerne der skal tilpasses til dit syn, ikke omvendt...

Kommentar
Fra : susss

Dato : 22-10-15 19:13

Hej Svend det er det samme jeg tænker og føler..jeg er godt og grundig træt af at de bare sige det kan tage op til 3 uger før dine øjne vender sig til de nye briller..synes virkelig det tære på ens humør. Har lige prøvet dem igen foran tv kassen og skærmen er jo helt skæv det kan jeg ikke leve med tror virkelig ikke at min hjerne øjne kan lave om på dette med skæve firkanter og reolen i stuen falder bagover og den er også skæv. Øv altså..tager der hen igen fik brillerne i går var der i dag..men de sagde jeg skulle vente weekenden over.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 22-10-15 19:15

Hej Akle tak for din forklaring...herligt at høre andres oplevelse...for man føler sig altså noget lost når man får så mange forklaringer inde i Synoptik. Men jeg tror ikke rigtig på det..sidste gang for 3 år siden fik jeg også for meget styrke og de måtte sætte den ned med en halv..også kunne jeg gå med brillerne og køre bil uden at køre galt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-15 20:03

JA! Jeg har oplevet næsten nøjagtig det samme..

Faldt på engen og skrabede næse, krøllede briller og brækkede håndleddet sidste efterår.
Det var vistnok fordi jeg trådte i et hul eller et muldvarpeskud.

Jeg gik til brilledamen og bad om at få repareret brillerne. Og vi tog lige en synstest.
Og hun kunne nær ikke finde nogle glas der passede til mine øjne.. Jeg har haft samme brilledame i mange år, så hun kender mine øjne.. Unik Optik.

Jeg er nærsynet, ca. -1,5, -1,75. Og også et eller andet langsynet..

Nåmen hun fandt ud af det med bygningsfejlen. Og lavede nye glas både til nærsyn og til langsyn..

Fint nok.. Jeg kunne pludselig se dybder igen. Det vidste jeg ikke at jeg havde problemer med. Grenene på træerne havde blade og gik helt ind til træets stamme. Før var det bare som et fladt billede. Så kan jeg godt forstå at jeg snublede i et hul. Jeg kunne ikke se huller før.

Da jeg så kom hjem, og gik ind i stuen, så oplevede jeg nøjagtig det samme som du beskriver:
Alting var skævt! Det var så livagtigt, at jeg måtte hen til mit lange sofabord og bøje mig ned for at finde ud af, hvad der lå nede under bordbenene..
Men der lå selvfølgelig ingenting.. Computerskærmen var også skæv, da jeg nåede til at skulle bruge den..

Men det værste var næsten, at da jeg senere gik tur med min hund på engen, så var stien skæv. Det var som om jeg gik på en sti, hvor højre side var meget højere end venstre side..
Hvis jeg vendte om og gik tilbage af samme sti, så var det stadig højre side, der lå højest..

Og det er temmelig besværligt at bevæge sig på langs af sådan en skråning.

Det var i starten af oktober sidste år, jeg fik nye briller. Og i dag har jeg næsten vænnet mig til forvrængningerne. Dog er stien stadig skæv helt tæt på hvor jeg går.. Lidt længere fremme ser den normal ud..

Men faktisk ved jeg jo ikke, om det er mig og min hjerne der har vænnet sig til forvrængningerne........ eller om det er bygningsfejlen, der har udviklet sig yderligere...

Jeg er 67 år og jeg har aldrig haft bygningsfejl før. Når øjnene kan ændre sig så meget og så pludselig, så kan det jo også være at de stadig ændrer sig..
Har aftalt med brilledamen at jeg kommer til kontrol efter 2 år.....
...men jeg overvejer da, om jeg skal lade en øjenlæge kikke på det.....

Nogen der ved noget om grunden til at man pludselig får bygningsfejl?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 22-10-15 20:39

Jeg gentager, det er ikke dine øjne der skal vænne sig til de nye korrigerede briller.

Da jeg blev alene for 7 år siden bestilte jeg en golf rejse,
to uger før smadrede jeg mine briller og måtte skyndsomt finde nye,
så ikke tid til billige alternativer, jeg gik ind til, netop Synoptik og fik på rekord tid leveret:

De bedste briller jeg nogensinde har haft, lette, med blød overgang, slidstærke,
korrigeret for bygnings fejl, coatede og når solen skinner også solbriller.
Dengang til næsten 9.000 kr. det har været pengene værd.

Måske er mine øjne nu blevet lidt svagere, og jeg overvejer billigere alternativer,
her syd for grænsen, men for mit vedkommende ingen kritik af Synoptik.

Måske skulle du henvende dig til en anden Synoptik forretning?

Kommentar
Fra : susss

Dato : 22-10-15 20:54

Hej Birgitta Meget hyggelig historie...grinnede faktisk lidt af den..selvom du sikkert ikke synes det var specielt sjovt..men hold op ..det er da utroligt hvis man virkelig skulle acceptere den underlige verden der viser sig når man får nye briller på ..så nej jeg må tilbage og bede dem tage noget af styrken...har lagt mine briller langt inde i en reol...gider ikke få ødelagt mit ellers gode humør Men høre gerne endnu flere her som har kan fortælle deres oplevelse med nye briller ved bygningsfejl. Jeg spurgte faktisk Synoptik om man er født med en bygnings fejl ...hun svarede bare nej det er ikke sikkert..det kan godt bare komme lige pludselig..så ja hvad skal man bruge det til ..synes ikke de er gode til at fortælle hvad der sker og hvordan øjet reagere og hvad en bygnings fejl er osv..mit indtryk er mere at de bare skal have solgt nogen briller...

Kommentar
Fra : susss

Dato : 22-10-15 20:55

Birgitta hvordan har du kunne holde dem ud i så LANG tid..?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-10-15 22:13

OK, det var bare min oplevelse og indtryk.
Senere har jeg så erfaret at bygningsfejlen helt havde rettet sig på det venstre øje, iflg. optikeren. Dette var jeg dog ikke enig i, da jeg ikke så klart på det venstre øje. Ny synsprøve, hvor der blev korrigeret lidt, men ikke nok. Jeg ser fremdeles uklart på det venstre øje, så jeg tror ikke rigtig at der ikke er en bygningsfejl mere.
Gad bare ikke brokke igen. Vil heller vente til næste besøg ved en anden optiker.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-10-15 22:43

susss, hvor gammel er du?

Hvis du er over 45-50, har du måske også gammelmandssyn (ligestillingen rækker endnu ikke til gammelkonesyn), som betyder at man ikke kan fokusere på noget der er tæt på.

Så får man ofte briller med glidende overgang (optikere kalder dem ofte multifokale), mine kalder jeg hovski-snovski-briller, skal jeg læse, skal nakken tilbage, det ser ret "hovski-snovski" ud.

Oveni har jeg bygningsfejl, er så nærsynet at jeg er blind uden briller, det tager mig altid lang tid at vænne mig til nye briller, men når jeg har vænnet mig til dem ser jeg rigtig godt! Jeg er 65 og ser iflg optikere og øjenlæge som en tyveårig "brilleabe"

Så, hvis det ikke er alt for voldsomt, ville jeg give lidt tid til tilvænningen.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 22-10-15 23:19

Jeg er nærsynet og har også bygnings fejl - Har da aldrig oplevet de problemer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-10-15 01:12

Det kan være at synskorrektionen er udmålt forkert, eller at linserne ikke er korrekt monteret, Jeg har endda engang oplevet at man i nye briller havde byttet om på venste og højre ved en fejl.
Oprtikkerne laver ikke selv glassene, og mange får dem også slebet til stelle på et fremmed værksted. Muligheden er også både skrive og læsefejl , mellem optikker og værksted.

når det er sagt kan fejlen også hjandle om tilvænning. Synsindtrykket dannes jo ikke i øjnene, men i hjernen. den skal simpelthen bruge tid til at trænes til et korrekt billede, især hvis der er ændring i astagmatismen. det der populært med et dårligt ord kaldet bygningsfejl.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 23-10-15 10:41

Jeg ser ok uden briller har jo ikke gået med briller kun brugt dem til tv og pc-en især om aften hvis jeg begynder at blive træt...og jeg kan godt læse en bog ser fint tæt på ..det er kun med de latterlige nye briller jeg har alle de problemer

Kommentar
Fra : susss

Dato : 23-10-15 10:45

Hej Transor nej jeg tror simpelhen ikke på at hjernen skal tilvende sig en tidligere firkant som nu er blevet til et V ..at min hjerne kan få et V til at blive til en firkant igen fuldstændig umuligt..beklager NEJ

Kommentar
Fra : susss

Dato : 23-10-15 11:44

Kan man få pengene retur hvis de ikke passer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-15 11:44

Jeg fik denne forklaring på bygningsfejl hos Luis Nielsen.

Når øjne har bygningsfejl, forsøger hjernen selv at korrigere, men det trætter meget.
Når man så får briller som er korrigeret, bliver hjernen forvirret. Men hvor lang tid hjernen skal bruge til at tilvænne sig, ved jeg ikke.
Jeg bruger 3 slags briller
Læse
Computer
Tv / køre bil

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-15 12:48

Min kone bruger både kontaktlinser og billige briller, de sidste supplerende når hun skal læse.

Jeg har forgæves forsøgt at overtale hende til at købe briller som mine,
der er tilpasset mine øjne og korrigeret for alt.

Jeg tror ikke du kan få pengene tilbage, men jeg ved at Synoptik har en fin service,
jeg har flere gange fået udbedret stel, næse og glas fæster gratis, noget de jo er nødt til,
når deres briller koster næsten det dobbelte af eksempelvis Louis Nielsen.

De vil derimod blive ved med at rette på deres første fejltagelse,
men hvis du henvender dig til en anden Synoptik forretning, med en mere kyndig optiker,
kan det være at du kan modregne din første fejlinvestering.

Og hvis din hjerne bliver forvirret ved at få de rigtige korrigerede briller,
har du gået for længe uden dem.
Selv fik jeg mine første briller i 30 års alderen og de er ca. hvert 5. år blevet fornyet
med stadig stigende korrektion, og ingen hjerne forvirring.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-10-15 13:06

Susss.. Hvordan jeg kunne holde det ud?
Jeg havde ikke rigtig noget valg!
Jeg var rimeligt traumatiseret af det fald og den efterfølgende behandling.. Jeg orkede ikke at gennemgå mere.
Jeg brugte kun det ene par briller når jeg gik tur, og det andet par når jeg skulle læse noget. Jeg har aldrig kunnet enes med glidende overgange, så det har hele tiden været to par briller der skulle nye glas i.

Bagefter kan jeg godt have på fornemmelsen at jeg faktisk også slog hovedet og måske var væk nogle øjeblikke..... Da jeg kikkede efter min hund, kom hun netop tilbage for at se hvor jeg blev af.. Så måske var jeg væk et minuts tid.. max..
Gadvide om man kan få "bygningsfejl" ved at slå hovedet.....

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 23-10-15 13:34

På et tidspunkt, hvor jeg skulle have skiftet mine briller ringede brille snekeren og undskyldte med at der hvor de bestilte glassene var der byttet om på glassene "højre i venstre" så der ville gå en uge mere.
Jeg tror at det er det der er sket med dine briller

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-15 13:53

Hvis det er som Jan4100 siger - så bliver dinbygningsfejl jo doblet.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 23-10-15 14:29

Ja Jan og Eyvind så er den jo helt galt..hvis jeg har fået en dobbelt bygningsfejl men man ved jo aldrig. Ja men jeg har jo som sagt aldrig gået med briller ...kun ved tv kassen og pc-en de sidste 3 år med nogen briller som fik en lille bitte smule styrke der halv veret de den fordi jeg ikke igen igen ikke kunne gå køre eller noget da alt var underligt..og det er så den mangel på halve styrke de nu har sat i efter 3 år..hvor de så ville se om jeg denne gang kunne tåle en halv styrke mere altså jeg har minus ½ på venstre øje og minus 1 på højre høje kun bygnings fejl den viste ikke noget i synsprøven om nærsynet eller langsynet..Helt ærligt synes man bliver meget forvirret af alt det de siger til en ...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-15 14:40

Når der er tale om så små styrker er der noget helt galt med de briller du har fået.

Ingen kan blive skæve af -0,5 eller -1.
Så er mine styrker lige før førerhunden...

Som nævnt , tak kontakt til en ny og bedre Synoptik ekspert.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-15 14:47

Minus briller så er du nærsynet, og kan sikkert se når du er meget tæt på.
Plus briller så er du langsynet og kan sikkert godt gå og køre uden briller.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-15 15:09

Ja Ejvind, men der er jo tale om små minus værdier.

Selv fik jeg først briller da jeg havde -2, og pludselig kunne jeg se telefon trådene igen.
nu har jeg minus en 5-6 stykker, med bygningsfejl næsten 7.

Min kone har kontaktlinser med plus, og når hun skal læse
supplerer hun med minus briller, noget jeg synes er dobbelt konfekt?

Ingen af de nævnte svage minus styrker burde bevirke:
>at man får ting til at falde bagover og at ting bliver skæve ...?

Kommentar
Fra : susss

Dato : 23-10-15 16:13

Du har ret Svend jeg er også meget utilfreds..for det kan jo ikke være rigtigt at jeg bedst kan se uden de briller og at hele min verden er forandret med så små tal..jeg prøvede at ringe og spørge en øjen læge men de havde ikke telefon tid mere da jeg fik ringet..men hvem ved også om de vil svare på det i receptionen for man får jo næppe kontakt til lægen direkte..må der hen med brillerne Mandag..da det jo var aftalen i går så de ikke tror jeg er helt tosset hvis jeg allerede dukker op i morgen eller i dag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-15 17:03

Min kone har kontaktlinser med plus, og når hun skal læse

Ja det svarer jo til, at købe en bil med stor motor, og trække hånbremsen, fordi den kører for stærkt.

Men..................det kan måske også være e god løsning.

Susss - hvis dine briller ikke er med flydende overgang, så prøv at vende rillerne om, så venstre bliver til høre.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 23-10-15 17:58

Hej Eyvind altså vende brillen på hoved så højre glas kommer på venstre øje

Kommentar
Fra : susss

Dato : 23-10-15 18:01

Har lige prøvet der kan jeg ikke læse noget..og min skærm har samme slags V form runder for neden ..så det kunne ikke bruges desværre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-15 19:00

Godt så er glasene ikke byttet om.
Det var også bare et forsøg.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 23-10-15 19:43

ja fin ide med et forsøg her

Godkendelse af svar
Fra : susss

Dato : 23-10-15 20:37

Tak for svaret svendgiversen.Takker for dine gode forklaringer..kan fortælle hvordan det er gået videre i næste uge

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-15 21:27

Selv tak, håber du får svar,
ellers kender jeg dygtigere optikere her, både nord og syd for grænsen.

PS: jeg kaldte min første kone for sus,
engang må du fortælle hvorfor der er hele 4 s er i susss ?

Kommentar
Fra : susss

Dato : 24-10-15 14:14

Det er nu bare et kalde navn herinde..ikke andet..noget skulle man jo kalde sig .

Kommentar
Fra : susss

Dato : 26-10-15 09:34

Har lige snakket med en øjenlæge og hun siger at det bestemt ikke kan være rigtigt at min firkantet skærm lige pludselig ikke er firkantet mere..så jeg tror vi har ret i vores sag her

Kommentar
Fra : susss

Dato : 26-10-15 12:49

Så har jeg været hos Synoptik og de har taget brillen igen og sætter den en kvart ned på højre øje...det så ud som om at der ikke var noget da jeg prøvede deres test brille..så håber det lykkes til sidst men de vil ikke sige at de har lavet en fejl.