/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fælge
Fra : mig-selv
Vist : 376 gange
50 point
Dato : 20-10-15 17:20

Er det lovligt at bruge de skiver? (mellem tromle og fælg) der forøger hjulafstanden

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 20-10-15 19:19

Bilfabrikkerne foreskriver hvor meget der må forsættes.............men det er altså selve fælgen der har en forsætning.
Jeg mener ikke de løse forøgere er lovlige.

Min søn og jeg bøvlede med, at få godkendt en sunbeam synet med forsatte fælge.
Vi havde endda papirer med fra importøren.
Det endte med at den blev synet med normalfælge.

Trykket mod ophæng og lejer forøges også når hjulet hænger længere ude

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-15 20:52

Citat
Trykket mod ophæng og lejer forøges også når hjulet hænger længere ude

Tænke noget i samme stil, og boltenes evne til at bære belastningen - der er nemlig skiver på min bil, og når jeg tænker efter, er der ikke mange gevind? der holder på hjulet, mener jeg kan køre boltene rundt 3 gange/max og så skal de efter spændes på jorden = ikke meget der holder dem fast.
I gamle dage kunne man JO blive ved med at skrue hjul bolter ind/ud - især med en kryds nøgle der fik én på siden og så kørte bolten ind/ud, men ikke på min - de er så også udvidet?? fra normal fælge på 175' til 195' hvilket jeg finder mærkeligt, især når den er synet med dét (dog er det lavprofildæk og overholder reglen om omkreds?) og der sidder en ? ring på knap 5+ mm på alle hjul.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-15 12:08

Tak for svaret Eyvind.
Man må kun bruge dem, hvis de er godkendt til både fælg og bil - samt de må ikke være løse, de skal være skuet fast på hjul eller fælg.

Skiftede mine fælge ud med de originale og i mit andet spørgsmål er rystelserne mærkbart nedsat, så jeg lige ofre en times tid på at skifte styrekugler og se om det ikke tager det sidste.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-15 13:10

Manglende sporing kan give rystelser.
Og så er der lige om de lejer sidder /er spændt som de skal.