/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kaffe?
Fra : mig-selv
Vist : 620 gange
50 point
Dato : 20-10-15 08:54

Hvor mange ´bønner´ bruger du til en ½L kaffe - og hvilket mærke bruger du.

Har set mennesker fylde tragten næsten helt op, og så er det ikke lige min kop kaffe.

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 20-10-15 09:16

30 gram.
Peter larsen kaffe.Brændt så hårdt at bønnerne er olierede.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-15 09:27

Kan du oversætte det til ske-fulde, har ikke lige en vægt ved hånden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-15 10:00

Hvad er en skefuld..............................

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-15 10:10

Citat
Hvad er en skefuld..............................

godt spørgsmål.

Nå, men jeg fandt ´badevægten´ frem, og mit forbrug er knap 20g pr ½ liter, og så syntes jeg det smager som det skal, men andre kalder det sikkert noget tynd P..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-15 10:15

Du stiller et umuligt spørgsmål.

Vand er ikke vand................hårdhed og andre ting i vandet
Hvilken kaffe er det
Hvordan er den modnet /brændt
Skal den være stærk / bitter / sødet / med fløde eller mælk
Kommer der også en 10 øre i.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-15 10:22

OK, troede ikke det var raket-videnskab, at brygge en kop kaffe.

Ganske almindelig BKI/ eller lignende, på en almindelig kaffemaskine.

Det var nu mere for at høre hvordan DU lavede din kaffe, mærke/mænge

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-15 10:27

Ok ok - men jeg var en gang til fest sammen med en Jyde der var kaffe sælger.
Og der fik jeg læst og poskrevet alt om kaffe...........................selvom jeg mest drikker te.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 20-10-15 10:29

En teske med lidt top pr 2 kop kaffe. Mærket Peter larsen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-15 10:35

Hvis den måling skal kunne sammenlignes, bør det være antal gram pr. 1 liter eller ½ liter.
Men stadig er der forskel på vandet. Hos mig er hårdhedsgraden ca. 13, i KBH er den ca. 20 og nogle steder er den op til 30
Og det giver 3 meget forskellige kopper kaffe.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-15 10:49

Jeg er nu også mere The typen/ rigelig med sukker, men jeg fik en ´brygger´ som skulle afprøves med lidt kaffe og det er rigtig mange år siden jeg sidst bryggede kaffe.

Den med Snaps i kaffen har jeg kun smagt engang, og det er 40 år siden = føj for den, så hellere i et glas for sig selv.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-15 14:11

Og så er der også formalingsgraden. Jeg maler selv mine PeterLarsen økologiske bønner når vi har gæster. Ellers er pulverkaffe med mælk fint for mig, hvilket det absolut ikke er for min ene søn! Det er også derfor jeg selv maler bønnerne. Der går for lang tid imellem at jeg bruger "rigtig" kaffe.

På kaffemaskinen tager jeg det på slump, sådan ca 1/2 filter til 8 kopper. Jeg kan ikke li' det for stærkt.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-10-15 15:11

Uanset om kaffen laves litervis eller kubikmetervis:

Merrild 103. Een teskefuld, + een til kanden (lige et dap på dåsen, så toppen ikke spildes) pr. kop. En betingelse er at den er lavet ensartet, fra gang til gang. Her kræves rettidig omhu.

Tilsat 1½ teskefuld sukker. Fløde/mælk, blev vi fravænnet på Randers kaserne i 1965. Den var gerne så sur, at man kunne vikle den om teskeen, og trække den op af koppen.

Og så skal den selvfølgeligt være brandvarm. Min kære, nu borte moder, kunne drikke varm, lunken, og kold kaffe. Endda tilsat Richs kaffeerstatning. (Brugt efter krigen). Fyda føj.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-10-15 15:15

MOLOKYLE -> Hidtil fra FØJTEX; Café Noir fra Merrild (tørkaffen = Kogende vand + ..noget !)
.. NU?
LARSENS tørkaffe fra REMA-1000 ...halv pris og (..næsten) samme smag
..synes jeg. Og så spare jeg ca. 50 kr. om måneden
Jeg drikker kaffe med sukker og (Piske-)fløde ...MASSER ..på daglig basis!
<KAFFEMISBRUGER>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-15 15:25

Citat
MASSER ..på daglig basis!
<KAFFEMISBRUGER>

Ja, der er da vist Koffein i skidtet - men ved ikke om man lige frem kan blive misbruger af det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-15 16:52

Vi har to kaffemaskiner, som vi ikke mere bruger,
i stedet bruger vi den gode gamle kaffekande med filter og tragt.
Næst efter madam blå, den der giver mest smag for pengene...

Og rød Merrild, 4 skefulde, dem der følger med tragten, til vore 4-5 kopper morgen kaffe,
senere på dagen drikker vi noget stærkere...

I øvrigt er der vist en landsdækkende forskel på valg af kaffe her i landet?
BKI i hovedstaden, Merrild i Jylland, og Peter Larsen blandt Fein Schmekkere??

Og mere globalt er der jo endnu større forskelle:

Næsten umalet, kogt kaffe i Norge, noget man selv må si med tænderne i Grækenland,
små stærke i Arabien og Italien, og så kalv drik: Caffe Latte i Frankrig m.fl.

Og lidt stærkere Irish og Skotsk kaffe,

engang vi var i Skotland hældte værten først kaffe i og så flødeskum,
og så lige så forsigtigt fin Whisky i ned langs kanten,
så det hvide skum og den sorte kaffe blev bevaret.

Hvorefter de dumme danskere rørte rundt med deres ske,
så er man flov ved at være dansker...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-10-15 18:12

Når jeg, med lange mellemrum, drikker en kop kaffe, så bruger jeg en teske pr. krus. Nescafé.

Citat
Den med Snaps i kaffen har jeg kun smagt engang, og det er 40 år siden = føj for den, så hellere i et glas for sig selv.

Skal der alkohol i kaffen foretrækker jeg Kahlua.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-15 18:42

Citat
Skal der alkohol i kaffen foretrækker jeg Kahlua.

Sjovt? mener aldrig jeg har smagt den.
Mine %genstande plejer jeg at tage i et glas og lidt vand af en eller anden art til at fortynde med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-15 19:04

Nede på Fuerte Ventura (Canarieøerne) hos "tøserne" får man alle tiders Cappuccino og de tegner et flot hjerte og smiler ved serveringen.
Der er også tegnet et hjerte i den min kone får..............men det er nok bare for et syns skyld.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-15 19:18
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-15 20:40

Jeg tror at de fleste af os drikker kaffe i krus. Vore krus kan snildt rumme to kopper kaffe. Måske er tendensen så også til at man serverer den mindre stærk end hvis det var i kopper. Vi har skam også moccakopper i skabet. Mocca er virkelig stærk kaffe. Er det gået helt af mode?
Om aftenen laver jeg ofte et krus cafe latte i mikroovnen. Ren mælk og samme portion frysetørret kaffe som til "vandkaffe".
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-15 21:06

Citat
Vore krus kan snildt rumme to kopper kaffe.

Dem jeg bruger/ drikker af, kan der være knap 1/3 liter - så skal kaffen være HOT, skal de gerne forvarmes først...

Godt man ikke er en kylling - i ordets forstand:

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-10-15 21:17

Citat
Sjovt? mener aldrig jeg har smagt den.

Nej, det er såmænd seriøst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-15 21:46

God, når du drikker så store krus kaffe, at det ikke er bjerg mocca.

Første gang da jeg fik den serveret i Italien, blev jeg skuffet over størrelsen,
men ikke senere da jeg havde smagt på den. Lidt men godt.

Jeg har prøvet at finde en liste over alle slags kaffe, men har opgivet, der er for mange...

"
Kahlúa er en mexikansk likør, kaffe-krydret og rom-baseret, med indhold af sukker, sirup og vanilje. Likøren er kompakt, sød og har en udpræget smag af kaffe.
"
Altså også en slags kaffe drik i sig selv.

Men lige som man ikke spiser røgede sild med chokolade overtræk
er der også en grænse for drinks.

Du kan blande næsten alting med kaffe, men ikke eksempelvis Gin og Tonic,
hver ting til sin tid...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-10-15 10:10

En lille sort ..som min farfar kaldte kaffe med snaps. Den laves som bekendt efter opskriften:

Læg en mønt i koppen. Hæld kaffe i koppen til mønten ikke længere kan ses. Hæld så snaps i til man igen kan se mønten.

Jeg har nu fundet en anden opskrift som smager ganske fortræffeligt:

Læg en mønt i koppen ..og hæld snaps på til man ikke kan se noget som helst
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-15 12:42

Lidt mere om global kaffe dosering:

Da jeg arbejdede i et dansk tysk amerikansk firma var jeg ofte i Iova, USA.
Her havde man kaffemaskiner, hvor kaffen var indbygget i filtret, dovenskabens triumf,
vi europæere kom to, nogle tre, filtre på, før det smagte som vor kaffe.

I øvrigt har jeg vænnet mig til, ude i Europa, at bestille Deutsches Caffe,
ikke Black Coffie, der ofte er beregnet til at blive halvt fyldt op med mælk, og derfor for bitter.

Og den med mønten i bunden kendte jeg selvfølgelig godt som gammel jyde,
men ved du molo, at man ovre i Vestjylland stadig bruger kaffe erstatning?

En Richs eller to Danmarks, som det hed under krigen.
Så skal der mere snaps i før man kan se mønten...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-10-15 14:02

Citat
men ved du molo, at man ovre i Vestjylland stadig bruger kaffe erstatning?

Midt i firserne var jeg ude i et beskæftigelsesprojekt, hvor vi slog græs og klippede hæk for pensionister, vi kom bl.a. hos en ældre dame, som brugte Rich's i kaffen.

Den drak jeg kun én gang.

Og det var midt på Sjælland.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-15 14:51

"
Kaffeerstatning anvendtes primært under 2. verdenskrig, hvor der var rationering på mange produkter, herunder kaffe. De førende mærker herhjemme var Rich's (markedsført af De Danske Cichoriefabriker) og Danmark...
"

Nok også kendt på Sjælland, men ikke for at forbedre vore små sorte?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-15 14:57
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-10-15 14:59

Kaffeerstatningen Richs er lavet af tørrede rødder af cikorieplsnten, som vokser vildt langs grøftekanter - især på Fyn og Sjælland. Man har dog også brugt brændt korn. I Tyskland kendes vist stadig "Karo" Kaffe.
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-10-15 15:59

Citat
Nok også kendt på Sjælland, men ikke for at forbedre vore små sorte?

Nix, konen var møghamrende fornæret, så det har udelukkende været for at spare på bønnerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-15 16:11

Her hjælper kun bønner, som præstens kone sagde, da hun skulle lave kaffe...

Og, mig-selv, undskyld afledningen til erstatnings kaffe, inspireret af de små sorte,
det var ikke meningen at den skulle udarte.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-10-15 19:17

Hvad hedder Chokolade erstatning så?

VEKAO : https://da.wikipedia.org/wiki/Vekao

Fy for den...

På trods af dette har jeg som knægt drukket litervis af O'boy med stor fornøjelse
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-15 20:33

Citat
Hvad hedder Chokolade erstatning så?

VEKAO : https://da.wikipedia.org/wiki/Vekao

Fy for den...

Blev det ikke brugt i ? Automater i gamle dage - en kop/ bæger for 1 eller 2 kroner, og det syntes jeg var harsk som bare

Citat
Du kan blande næsten alting med kaffe, men ikke eksempelvis Gin og Tonic,
hver ting til sin tid...

Citat
Merrild 103. Een teskefuld, + een til kanden (lige et dap på dåsen, så toppen ikke spildes) pr. kop.

Så kan jeg godt komme til dig og få kaffe - mit er vist brygget i samme stil..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-15 21:02

Jeg var lige nede for at kigge på vor Merrild pose, og der står også 103.

Det med den ekstra til kanden har jeg ikke lært,
når jeg står først op, fire skefulde med top på til 3-4 kopper morgen kaffe,
min kone bruger kun 4 strøgne.

Stadig ingen oplysninger om regionale forskelle på foretrukken kaffe?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-15 01:14

Citat
Det med den ekstra til kanden har jeg ikke lært,
når jeg står først op, fire skefulde med top på til 3-4 kopper morgen kaffe,
min kone bruger kun 4 strøgne.

Den med det ekstra - må være? el-kedler/ i gamle dage fik ? filteret - et par kopper op og ned i en GENBRUGELIG madam BLÅ kande - men tvivler på at man kan (gider) dét nummer med moderne maskiner...

hvis man ser på MADAM BLÅ, er der masser af ? trakte til salg / godt og brugt, men ikke mange ? kaffe kander..? tror de fleste har fået HUL i bunden af datidens varme apperater = gas/ bygas/ omkring 1984? og mener jeg at almindelige Bygas apperater med LOV skulle udskiftes og siden var de den værste fjende mod de gamle BLÅ genstande - men RET mig endelig.

De gamle Gas apperater skulle udskiftes med noget der kunne minde om ?? svejse aperater.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-10-15 16:21

Citat
hvis man ser på MADAM BLÅ, er der masser af ? trakte til salg / godt og brugt, men ikke mange ? kaffe kander..? tror de fleste har fået HUL i bunden

Der var gerne en rusten kant forneden, hvor emaljen var brændt væk. Jeg har set helt bogstaveligt, hvad der så kunne ske: Min mor tog kanden ud fra kakkelovnen, bunden faldt simpelthen af. Min lillesøster blev skoldet, af den varme kaffe. Heldigvis ikke særlig alvorligt.

Det med en skefuld til kanden, er at jeg forestiller mig, at posen opsuberer dette kvantum. Om det er en psykologisk tankegang, ved jeg ikke. Mener egentlig, jeg har lært det hjemmefra.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-10-15 18:14

Hos mig på Ama'r Mosebaek; hedder kaffe-erstatning: Jack Daniel's
..i flere varianter
..både ..med ..og uden kaffe
</MOLOKYLE>