/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kompressor - varmt afgangsrør
Fra : BrunoNeigaard
Vist : 300 gange
20 point
Dato : 19-10-15 19:08

Hej

Jeg har sat en gammel Stenhøj kompressor i stand, men jeg har nok for lidt forstand på det.
Den kører tilsyneladende rigtig godt, men jeg synes at den komprimerede luft der kommer ud ved stemplet er meget varm. Det skal den muligvis være, og det forklarer i så fald hvorfor der oprindeligt sad et jernrør mellem stempel opg tank. Nu har jeg skiftet det til et plasticrør og det er måske en fejl? Det bliver i hvert fald meget varmt og utæt. Er der en som kan sige noget klogt om det? Kan jeg bruge kobberrør? Skal det være jernrør?
Det er en ret stor tank og kun en cylinder.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-10-15 19:16

Komprimering af luft skaber varme, så plast er nok ikke nogen ret god idé.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-10-15 19:43

Har selv en gammel Stenhøj kompressor, som jeg brugte jernrør til.
Men det er udemærket at bruge plastrør, da de fleste plasttyper nemt klarer op imod 90 grader.
Men det skal jo ikke være 10-12 mm plastrør, men noget størrer.
Utætheden er nok nærmere at plastrøret ikke har været i bund i koblingen, eller det er en kobling hvor du skulle bruge støttebøsning, og husk hvis tank/beholder bevæger sig, så skal forbindelsen ikke stå stram.
VH Palle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-10-15 22:41

Teoretisk skal luften blive MEGET varmere end 90 grader, så plast på det sted er en meget dårlig ide. Et bronzerør,som er formet, så det ikke bliver udsat for træthedsbrud (tusind vibrationer pr. minut) eller et ditto stålrør - ikke et tilfældigt stykke koldtvandsrør - er hvad du skal bruge.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-10-15 22:49

Og hvorfor det skal blive varmere: Når du komprimerer tyve liter luft ved 1 atmosfære og 300 Kelvin til fire liter, skal den komprimerede luft til gengæld have en (teoretisk) temperatur på 1500 Kelvin. I den slags regnestykker gælder den absolutte temperatur, luft er ret ligeglad med, at Anders Celsius muligvis kunne lide at løbe på skøjter. Vands frysepunkt kommer ikke luften ved. Heldigvis sluger kompressorblokken det meste af den udviklede varme, det er derfor, den er forsynet med køleribber og køleblæser. Ellers ville banditten blive ekstremt varm. Før tændstikker blev opfundet, var der flere, der udviklede ildtændere baseret på kompressionsvarmen. det er også den, der antænder blandingen i en dieselmotor og i en benzinmotor med for høj kompression og lavoktanbenzin.