/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Tvangs-digitalisering..?
Fra : molokyle
Vist : 946 gange
500 point
Dato : 13-10-15 20:34

Een ting er; at borgere i Danmark skal tilmeldes "Digital Post" ..med hvad det fører med sig.

..men at de nu er forment adgang med Windows XP og Internet Explorer 8 ...

..DÉT mener jeg er at træde borgerne under fode !!!

Hvorfor skal statsadministrationen bestemme/beslutte hvilket system borgeren skal benytte for at tilgå den lovmæssigt vedtagne digitaliserede post?

Der er INTET teknisk funderet argument for at borgeren ikke kan tilgå sin digitale postkasse selv i DOS ..med et 300 BAUD telefonmodem årgang 1993 ..om det så skulle være.

At Internet Explorer 8 ikke understøtter HTML 5 .er ikke et sagligt teknisk argument. Dette kan omgås på mange måder ..også uden 'browsersniffin'.

Hvorfor i hede hule og så videre.. kræves der en nyindvestering af såvel hard- som software af myndighederne?

SU </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-10-15 20:39

HØRT

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-10-15 21:49

Jeg forstår vist ikke helt spørgsmålet,

jeg synes det er en god ide at vi alle har et fælles digitalt post system,
nok med en diskutabelt nem id adgang, men det virker da som regel.

Ellers er jeg tilhænger af kræfternes frie spil, den bedste løsning vil vinde på sigt,
men her er vi nødt at have kun et fælles system.

Om det så er det rigtige, det bedste vi har lige nu er en anden sag?
men vi kan da ikke basere os på andre tilfældige udbydere...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-15 21:50

Hvor har du ret Molo.
Det viser tydeligt, at stat og kommune er IT novicer, som bare accepterer dygtige sælgere ud i udstyr og til tider uduelige programmer.
Desværre har lobbyister for stor magt i statens og kommunens beslutninger.

Ps. Adskillige af de gratis Linux programmer som jo kan køre på de gamle computere, kan uden videre bruges til NemId i forbindelse med e.post og bankbesøg........................det gør jeg - endda med programmet installeret på en USB pendrive/memorystick/hukommelsespind.

Ps. Nogle af de store servere bruger også Linux, og vi burde måske tage r...... på dem alle ved at gå over til Linux.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-10-15 22:04

Helt enig med svendgiversen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-10-15 22:34

Jeg er fuldkommen enig med dig, men jeg er også enig med svendgiversen. Du stiller jo reelt ikke noget spørgsmål. Jeg har ikke prøvet Digital Post med Windows XP, men hvis manglende understøttelse af HTML 5 i IE8 er det eneste problem så prøv Firefox eller Chrome. Jeg har dog p.t. ikke prøvet sidstnævnte i Windows XP.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-10-15 22:45

flere hundrede tusinde får ingen kontoudtog fra banken,eller PBS oversigt
fordi de ikke har computer/

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-10-15 23:00

Skift bank ferik. Jeg har selv Arbejdernes Landsbank og jeg får både kontoudtog og PBS oversigt pr. brev.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-15 02:13

Det er ikke for at påtvinge brugerne at købe ny PC eller blot en tablet hvilket i øvrigt kan være ret så billigt i dag, en 15" bærbar får man i nakken.

Det er almen beskyttelse af både bankerne og kunderne da man ikke vil give hackerne med deres trojanere og bagdøre let adgang gennem usikre computere der ikke mere kan opdateres i sikkerhed.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-15 08:41

Hør nu... jer der tilsyneladende ikke har den tekniske indsigt; svendgiversen, Bille1948.

Der er intet som helst teknisk belæg for at lave et digitalt postsystem der kræver specifik hard- eller software. Jeg er temmelig sikker på der kunne laves en løsning i f.eks. AJAX. Dermed ville funktionaliteten køre på/afvikles af serveren og så ville brugerens system være fuldkommen irrelevant.

I stedet forlader man sig på en løsning som afhænger af hvilken teknologi brugeren benytter til at tilgå internettet.

Det ville svare til at man besluttede at alle tankstationer i Danmark kun kan tilbyde at tanke brint. Hvad tror i hovedparten af Danske ..og udenlandske ejere af benzindrevne køretøjer ville synes om den ide?

Der er statens opgave at servicere borgeren ..ikke borgerens opgave at tilpasse sig statens IT strategi. Proprietære IT løsninger duer ikke. Det så vi også da nemID blev udrullet i JAVA. Det blev en ommer og nu køre præcis den samme løsning fint i Javascript.

Desuden falder det mig for brystet at Staten selv informere om, at man nu som XP bruger skal skifte til enten Google Chrome eller Mozilla Firefox. Sig mig hvad har Norske Opera gjort den Danske stat? Opera kan fint tilgå den digitale post da browseren understøtter HTML5. Det undlader man dog behændigt at nævne. Hvorfor? Opera er f.eks. den mest benyttede alternative browser på mobile enheder. Det kan man da umuligt have overset.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-15 08:49

LuffeA -> Dit argument køber jeg ikke. ALLE systemer og browsere er DEFACTO usikre.

Lur mig om ikke der dukker sikkerhedsbrister op i såvel Windows10 som i Edge browseren

Det er muligt at Internet Explorer 8 ikke længere opdateres af Microsoft, men det gør ANTIVIRUS programmerne der skal holde skidtet for døren til gengæld. Jeg har ikke hørt/læst om antivirus producenter der ikke længere understøtter XP.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-15 09:37

Jeg har altså også en XP computer, som fint går i Danske bank, Nykredit, borger dk og e-post.
Det er browseren Opera som benyttes.

Det er en løs harddisk som sættes i den bærbare, og den surfer ikke rundt på nettet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-15 09:50

@Molokyle

Brugernes gamle bras + dårlige gratis sikkerhedsprogrammer + surfing på junksider er den største trussel mod internettet, forbryderne bruger lige så meget tid på at grine som de bruger på at hacke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-15 10:04

Luffe - er det de samme gamle og dårlige sikkerhedsprogrammer som bruges der hvor hackerne går ind i de store registre.............................

Næ den største trussel mod internettet er dovenskab....................

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-15 11:05

Crome går også fint på banker osv.

Det kan undre mig at det er blevet så dyrt at være ´Digital´.
Har et par regninger der bliver opkrævet ekstra 160.- for, bare fordi de betales via PBS - valgte jeg at indtaste girokort manuelt var det gratis? men så kunne jeg jo glemme det og få en rykker.........så.

MOLO: er det forskellen mellem HTML5 og 4 der gør hele forskellen - for det er IKKE bankernes sikkerhed der gør at man ikke kan logge sikkert ind med NemID med IE8

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-10-15 11:32

Er der foresten nogen her som har prøvet at logge på netbank eller Digital Post med Linux?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-15 11:49

Eyvind

Den offentlige IT-sikkerhed bliver også kritiseret, men vi har problemer med bevillinger og ignorante politikere som blot vasker hænder når det går galt, og for mange leverandører da alt skal udliciteres.

mig-selv

Der er nogle firmaer der tager sig godt betalt i gebyrer selv om det går over PBS.
Bankerne er sgu ikke for gode selv, i sidste uge droppede jeg min budgetkonto i Danske Bank da de varslede en gebyrstigning til 500 kr årligt for at administrere den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-15 11:50

Jeg bruger Linux LubuntuMate (til min labtop fra 2008) installeret på en pendrive.
Det eneste der kræves er at computeren kan starte fra USB
Samme LubuntuMate kan installeres på en harddisk indbygget eller som ekstern.
Danske bank
Nykredit
e-boks

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-10-15 12:05

Ubuntu med Firefox arbejder fint sammen med NemID og netbanker og borger.dk
Windows XP blev udfaset for mere end et år siden så jeg kan ikke se nogen som helst grund til hidse sig op over det usikre gamle styresystem ikke godkendes sikker e-post
Ubuntu er gratis at bruge så slet XP og brug Ubuntu på dine gamle computer, der er slet ingen grund til at klage sig
Citat
..men at de nu er forment adgang med Windows XP og Internet Explorer 8 ... [Aii, er det rigtigt?]

..DÉT mener jeg er at træde borgerne under fode !!!
nej det er netsikkerhed det handler om og gamle computere med Windows XP som ikke kan opdateres burde helt forbydes adgang til internettet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-15 12:28

Citat
Bankerne er sgu ikke for gode selv, i sidste uge droppede jeg min budgetkonto i Danske Bank da de varslede en gebyrstigning til 500 kr årligt for at administrere den.

Min blev opsagt af banken uden grund - flinke mennesker, og den bank har jeg brugt i over 30 år.
Samt de forlanger en formue på 100.- for at veksle en smule småmønter, min ? reservebank gjorde det gratis.

Og som der skrives? hvorfor laves det i JAVA som sikkert er mere hullet end samtlige browsere når det kommer til stykket.
AJAX er sikkert bedre men åbenbart ikke så kendt af dem der udvikler den slags - eller har det noget med penge at gøre/ ad bagdøren.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-15 12:48

mig-selv

Man har droppet Java til NemID, dels grundet at Oracle som overtog Java efter Sun er raget total uklar med Android som pillede i kildekoden.

Java kan heller ikke opdateres til nyeste version på XP, så det er ikke lille Danmark der hæmmer brugerne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-15 18:58

Det handler ikke om netsikkerhed - men udelukkende om peng..................store penge.

Stat og kommune er måske så IT bagud i viden, så de ikke kan slå i bordet og forlange ordentlige systemer, til glæde og især gavn for befolkningen.

Der bør være sikre standarder i den offentlige IT verden.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-10-15 20:23

Citat
nej det er netsikkerhed det handler om og g
amle computere med Windows XP som ikke kan opdateres burde helt forbydes adgang til internettet

Hovhov..må vi være her....så sent som i dag, har jeg fået en opdatering til Win XP årg. 2004. Jeg futter og farer rundt på nettet med den. Aldrig problemer. Virker fint med både IE og Firefox. Det hænder et script går amok i Firefox. Men så nulstiller jeg, så er det problem løst.

Dog bruger jeg Netbank fra Win7. Men det her undrer mig. Har haft DB henved 40 år. Har intet hørt i disse retninger:
Citat
Bankerne er sgu ikke for gode selv, i sidste uge droppede jeg min budgetkonto i Danske Bank da de varslede en gebyrstigning til 500 kr årligt for at administrere den.

Citat
Min blev opsagt af banken uden grund - flinke mennesker, og den bank har jeg brugt i over 30 år.

Det er nok fordi, jeg er pænere end jer.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-15 20:56

Citat
Man har droppet Java til NemID, dels grundet at Oracle som overtog Java efter Sun er raget total uklar med Android som pillede i kildekoden.

Sjovt?? syntes der i NemID´s login NETOP er Java - men jeg kan tage fejl.

Citat
Det er nok fordi, jeg er pænere end jer

Tja, hvis de lige frem indbyder dig til samtale = så må da kunne lide dine penge, det kan da ikke være for ´smilet´ de vil indkalde til samtale - VITS

Citat
Det handler ikke om netsikkerhed - men udelukkende om peng..................store penge.

Stat og kommune er måske så IT bagud i viden, så de ikke kan slå i bordet og forlange ordentlige systemer, til glæde og især gavn for befolkningen.

Der bør være sikre standarder i den offentlige IT verden.

Er vi så ikke inde på det med Offentlige Sygehuse/ Vagtcentraler der bryder ned ved overbelastning / listen er ALT FOR LANG osv.

Og hvorfor? måske fordi at et menneske? /Kommune vil have æren for skidtet - brug det de har eller importer fra udlandet.
Sidst jeg var ved Tandlæge var der kontakt ONLINE og alt blev lagt på Journalen mens jeg var til stede og tilgængeligt ved samtlige Tandlæger.

Min egen Læge har også et ´oldgammelt´ system der virker LOKALT og visse små sygehuse/klinikker/ Apoteker, det kniber der imod med at få det Offentlige til at opdatere ´syge-historik´ da der kræves login? eller noget i den stil for at kunne opdatere.

Så forresten en Dolumentar med Anders Lund Madsen (bror til en ? hjeneforsker) hvor en Psykisk syg mand blev til morder????? muligvis på grund af manglende INFO mellem diverse behandlingscentre/ og behandling.

Nå, men håber de får styr på deres EDB/ talkoder - det består jo kun af 0 og 1 taller det hele, så hvor svært kan det være...

Ikke mere bøvs fra mig, har fået øjenkatar, og kan dårligt åbne dem.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-10-15 21:14

Undskyld Molo. Nu er jeg nok (igen) ude i periferien, af dit spørgsmål. Men lige for at "modsvare" LuffeA og mig-selv, vil jeg gerne vise min straffe-attest:

Citat
Du er Danske Eksklusiv kunde.

* Visa/Dankort, MasterCard Direct og MasterCard Basis uden årligt kortgebyr
* Flere konti
* Net-, mobil- og tabletbank uden årligt gebyr
* Gebyrfrie betalinger og overførsler i netbanken (i DKK til konti i DK)
* Gebyrfri veksling af rejsevaluta

Så jeg forstår ikke jeres "oplysninger". Tror ikke jeres briller har været ordentlig på plads.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-15 21:21

Citat
LuffeA og mig-selv, vil jeg gerne vise min straffe-attest:

Betvivler ikke at du er en ærlig mand/K - men det er altså ikke en straffeattest..

OG jeg vil?? vove mine sidste 3 hår på hovedet at du ikke kan få det du skriver - uden at have en hel del penge indsat i den bank.
Og det skriver du netop:
Citat
Du er Danske Eksklusiv kunde.

Nå, der var ekko fra min side - beklager.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-10-15 22:00

Undskyld igen, Molo. Men dette kræver lige en bemærkning:
Citat
OG jeg vil?? vove mine sidste 3 hår på hovedet at du ikke kan få det du skriver - uden at have en hel del penge indsat i den bank.
Og det skriver du netop:

Jeg er hverken kapitalist, eller særlig velhavende. Har gammel hus, gammel bil, gammel tlf.
Men er opdraget til, at bruge lidt mindre, end der kommer ind. Det er såmænd hele hemmeligheden.

Og fordi DB bruger vendingen "Eksklusiv kunde", er nok blot for at det hele kører stille og roligt.
Jeg tror de allerfleste af DB`s kunder får denne betegnelse. (For at holde os tilknyttet banken).

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-10-15 22:20

.......................... og efterhånden gammel kone. Som ikke længere er så dyr i drift.

M.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 500 point
Dato : 14-10-15 22:39

Tilbage til molokyle's oprindelige indlæg. Så vidt jeg har forstået så er der flere herinde som har erfaret at man udmærket kan bruge både Windows XP og Linux til både Digital Post, netbank, borger.dk o.s.v.. Hvis IE ikke dur kan man blot hente en anden gratis på nettet. Så den del af kritikken holder altså ikke helt.

Men på den anden side så synes jeg ikke om at man har tvunget folk til stort set kun at kontakte det offentlige via nettet, og stort set kun sender post til folk elektronisk. Jeg har selv i perioder de seneste par måneder haft problemer med at kunne logge på med Nem-ID, og det er ikke i orden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-15 22:48

Citat
Det er nok fordi, jeg er pænere end jer.

Ingen betydning overhovedet.

Jeg har haft Danske Bank siden jeg oprettede en lønkonto i "Kjøbenhavns Handelsbank" i 1974, har sparet min kapitalpension op der, har mine forsikringer samme sted og og afbetalt et par forbrugslån punktligt..........i dag er jeg helt gældfri, noget af en ønskedrøm for en syg kontanthjælpsmodtager som jeg der er næsten 63 år gammel

Danske Bank indførte årsgebyr (som flere andre) i 2014 for alle de der havde bankforretninger under få hundrede tusinde, dem der kom over slap, også selv om det er gæld.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-15 23:02

Citat
Men på den anden side så synes jeg ikke om at man har tvunget folk til stort set kun at kontakte det offentlige via nettet, og stort set kun sender post til folk elektronisk. Jeg har selv i perioder de seneste par måneder haft problemer med at kunne logge på med Nem-ID, og det er ikke i orden.

Det er en beslutning, dels grundet besparelser og dels grundet sikker post, jeg har brugt Eboks siden det blev oprettet.
Desuden er postvæsnet blevet mere ustabile end nogensinde, A-breve kan være 3 dage om at nå frem, til gengæld lander postomdelte reklamer fra de samme firmaer punktligt om onsdagen. Jeg får flere og flere breve til andre adresser end min egen, alle vigtige, samt det smutter for dem når det gælder vigtige breve til mig.

NemID strejker nu og da, men som regel går der kun en halv dag før det kører.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-15 07:24

Jeg beklager mig nu ikke (kun) på egne vegne. Jeg har XP af økonomiske grunde. Jeg har ikke råd til ny hardware og mit gamle hakkebræt kan ikke køre Win 7 og opefter. Jeg har dog Opera som standardbrowser og opdagede derfor 'problemet' ad en helt anden vej. Dels via min gamle mor, dels via de ca. 10-12 ældre mennesker jeg ind imellem hjælper med deres IT problemer. Det har taget dem lang tid for dem overhovedet at finde ud af det dersens nemID og digital post. Nu er jeg så blevet tæppebumpet med opringninger, hvor de klager over ikke at kunne læse beskeder fra læge, pensionsudbetalinger mm. Nu skal nogen af dem altså lære at bruge en anden browser. Om ikke andet så til digital post. Flere overvejer om ikke de skulle framelde sig alt det der nymodens skidt.

Omkring usikre maskiner, så er det ikke en trussel for internettet som sådan. Det er klart at sådanne maskiner nemt bliver zombier i BOT-net og dermed en trussel under DDOS angreb. Normalt ikke noget der rammer den alm. bruger direkte. Usikkerheden på maskinen er mest af alt en trussel mod brugeren selv.

Alvorlige trusler mod sikkerheden rettes altid mod de systemer der har flest brugere eller oplysninger om disse. Hackere går ikke efter systemer der en 'nemme' at knække, men efter hvor profitten er størst. Derfor vil vi helt sikkert se flere angreb rettet mod Win 7, Win 8.* og Win10 end angreb på XP. Jeg mener kun der er fundet 2 ret ubetydelige urettede sikkerhedshuller siden supporten holdt op for over 1 år siden. Hullerne er så vanskelige at udnytte at det i praksis ikke er umagen værd. Og da slet ikke idet antivirus firmaerne for længst har slukket branden.

Soren_Steen_Nielsen ->
Citat
på den anden side så synes jeg ikke om at man har tvunget folk til stort set kun at kontakte det offentlige via nettet, og stort set kun sender post til folk elektronisk. Jeg har selv i perioder de seneste par måneder haft problemer med at kunne logge på med Nem-ID, og det er ikke i orden.

Nej, det er bestemt ikke iorden. Værre er, synes jeg, at det går fint med at sende borgerne post, men når de skal svare på henvendelser, så skal man udskrive/printe en formular og sende den med sneglepost eller medbringe det udfyldte skema ved personligt fremmøde ..og det er da SLET ikke iorden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-15 07:57

Lad mig lige rette et par tilsyneladende misforståelser:

nemID blev udviklet i JAVA da det er en PLATFORMSUAFHÆNGIG teknologi ...altså så længe man har en PLATFOMSAFHÆNGIG virtual maskine (JVM). Det var bare det at ADOBE, som rigtigt nok købte JAVA af SUN, ikke vedligeholdt koden og at den ikke blev udviklet til mobile platforme. Derfor kunne f.eks. iPad ikke tidligere bruges til digital post. Man omskrev hele kildekoden til at kunne køre i Javascript i stedet og dermed var problemet med mobile enheder og usikre (..ikke opdaterede JVM'er) elimineret.

AJAX ( Asynkron JavaScript og XML) er ikke nogen ny teknologi:

1.) https://da.wikipedia.org/wiki/Ajax_(programmering)

2.) http://www.w3schools.com/ajax/

Jeg gætter på at en stor del af nemID koden rent faktisk ER skrevet i AJAX. Så meget desto mere underligt er det, at den offentlige digitalisering ikke følger samme retningslinjer for implementation som nemID. Så ville formularer nemt kunne sendes retur online og i et realtime enviroment. Selv sagsbehandling ville kunne foregå i realtime, så man kunne skrive frem og tilbage mellem borger og sagsbehandler (læge, sygeplejeske osv.) modtage mundtlige informationer og evt. diskutere uoverensstemmelser næsten, som hvis samtalen foregik via telefon (skype).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-15 08:28

o.v.n. ->
Citat
Ubuntu med Firefox arbejder fint sammen med NemID og netbanker og borger.dk

Javel... men så er der andre 'usikkerheds' momenter at tage højde for. Flash bliver ikke opdateret af ADOBE, når det kommer til Firefox og LINUX:

http://www.howtogeek.com/193876/using-firefox-on-linux-your-flash-player-is-old-and-outdated/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 15-10-15 11:11

Det er fandme rigtigt!!!

Jeg føler mig squ også kørt ud på et sidespor, nu da jeg ikke længere kan få karbid til mine cikellygter!!

Mit stangtobak til langpiben er heller ikke til at opdrive!

For ikke at tale om det blyholdige petroleum til mit automobil af årgang 1907!!!

Verden er af lave!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-10-15 11:38

Citat
Så meget desto mere underligt er det, at den offentlige digitalisering ikke følger samme retningslinjer for implementation som nemID. Så ville formularer nemt kunne sendes retur online og i et realtime enviroment. Selv sagsbehandling ville kunne foregå i realtime, så man kunne skrive frem og tilbage mellem borger og sagsbehandler (læge, sygeplejeske osv.) modtage mundtlige informationer og evt. diskutere uoverensstemmelser næsten, som hvis samtalen foregik via telefon (skype).

Bankerne HAR fuldt implenteret digitaliseringen, og brugervenligt, og endda sikret da man også kan underskrive digitalt hvad jeg har gjort i flere breve til banken.

Det offentlige har haft ideen om dette i 15 år, men er laaaangt bagefter.
I princippet kunne man via NemID logge ind på sundhed.dk og fra hvilken som helst læge eller andre får hurtigt svar på ting der ville spare lægebesøg og kørsel om natten hvor man møder lukkede skadestuer.

Folk hænger i telefonen for at få fornyet recepter hos de læger som ikke har assistent, og kun i den ene time hvor der er konsultation

Svage, ældre og akutte skal selvklart stadig have personlig hjælp omgående fra ambulance eller skadestue.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-10-15 11:48

Jeg fornyer recepter online via lægehusets hjemmeside.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-15 21:26

LuffeA ->
Citat
Bankerne HAR fuldt implementeret digitaliseringen, og brugervenligt, og endda sikret da man også kan underskrive digitalt hvad jeg har gjort i flere breve til banken.

...OG ???

Jeg vil da skide en hatfuld på bankerne og DERES implementation af digital udveksling.
Jeg spørger ind til Ddet offentliges' forvaltning af borgernes IT platform.
Hvis man ønsker at følge en privat virksomheds ( bankernes ) systemer? Så er det netop et VALG.

Det er statens IT-løsninger ikke. Det er IKKE et 'tag selv bord' !

Det er derimod, som nævnt i overskriften på mit 'spørgsmål' ..en TVANGS-DIGITALISERING !

..og der mener jeg ikke, at man kan tage brugeren/borgeren, som gidsel i IT-strategien og udrulning af samme.

Ps.
Citat
Svage, ældre og akutte skal selvklart stadig have personlig hjælp omgående fra ambulance eller skadestue.

Ja !!! ..i den bedste af alle verdener, men nu er det altså besluttet at man skal ringe 1813 først
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-15 21:35

dogvillestar ->

1.) https://eshop.silvan.dk/vare/borup-karbid-2
2.) ..udgik i 1801 ( http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Stangtobak )
3.) Selv Dronningen har udfaset dette ... https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=87553

Hvor vil du hen?

Iøvrigt har jeg endog meget svært ved art se relevansen i din kommentar

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 17-10-15 09:05

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
..og tak til alle jer andre som deltog.
Så fik jeg luftet min utilfredshed. Det lettede
</GO' WEEK-END>