/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kål
Fra : persens
Vist : 733 gange
200 point
Dato : 09-10-15 17:36

Hej
Er jeg mon den eneste der synes, at blom- og rosenkål ikke smager som i "gamle dage"?
Førhen var der væsentlig mere "bid" i tingene, og hørmen ved tilberedningen var meget værre.
Bor på Amager, og hvis nogen kan henvise til en producent her på øen, der avler og sælger den ægte vare, vil pointene selvfølgelig tilfalde vedkommende - på forhånd tak

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-10-15 18:29

Dine smagsløg er ikke "som i gamle dage" DEFOR!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-10-15 18:41

Citat
Dine smagsløg er ikke "som i gamle dage" DEFOR!

Nemlig, i gamle dage kunne man lugte hvad naboen skulle have at spise (kål) - flere km væk, sikkert også fordi lejlighederne var hamrende utætte, har selv lige fået blomkål og der var ikke meget ´hørm´ i dem, samt de smagte af vand.

Men det har helt sikkert også noget med dyrkningen af dem at gøre - samt de nye sorter er mere holdbare/ dyrknings venlige end i gamle dage

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-10-15 18:52

Der har du nok en pointe mig-selv...

Kommentar
Fra : persens

Dato : 09-10-15 19:07

Selvfølgelig er ens smagsløg blevet mere slidte med tiden; men jeg tror mere på, at det er producenterne, der gerne vil please forbrugerne med produkter, der er "appetitlige".
Da jeg var barn i 50'erne, smagte gulerødderne også ganske anderledes, de var ikke så søde.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-10-15 19:17

Kål er gooodt.
Min yndlings kål er broccoli og grønkål (til jul)
Spises kål den ene dag
kommer det den næste dag
som puuuuha puhaaa.
Bug-muskulaturens tryk på tarmen, gør at du kan føde negerarmen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-15 19:27

Jeg oplever det samme,
da jeg var barn og gik jeg hjem fra skole, forbi gartnerens rosenkål,
plukkede jeg et par stykker af de frosne, grønne rosenkål, og de smagte herligt.

Også de vattede blomkål, man i dag får i supermarkederne, smager ikke som dengang.

Men det undrer mig, når du kommer fra netop Amager,
her har I jo arvet gode kålbønder fra Holland?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 09-10-15 20:08

Det er fordi grøntsager er vokset på kunstgødningen nitrat, der er et salt som trækker masser af vand og derfor bliver store og struttende. Dermed kommer grøntsagerne til at mangle de mineraler og andre stoffer der naturligt er i jorden. Hvis du vil have smag, så må du købe økologisk. Økologiske grøntsager er mindre fordi de ikke indeholder en masse vand, men vokser på naturlige stoffer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-15 20:23

Kør sydpå på Amager og drej til højre lige før kirken, så lige før vejen går til højre til golfbanen
og ud mod Kongelunden, ligger der en økologisk gartner.

Her kan du købe grønsager, der smager næsten som dem du husker fra din barndom...

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 09-10-15 20:31

der er også økologisk landmænd der kører varetur. Du kan søge på nettet og se hvilken gård der kører i dit område.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 09-10-15 20:58

Det handler simpelthen om, at man gradvist har ændret frugter og grøntsager til at være langt sødere, og fjernet de bitterstoffer som gjorde grøntsagerne sunde

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/grontsager-var-sundere-i-gamle-dage

Hvis du husker tilbage fra din barndom, og I (sikkert en sjælden gang) fik en grapefrugt, var de syrlige, skulle lige have lidt sukker for at glide ned, nu er de sødere end appelsiner var dengang.

Og det blive nok kun værre, vi havde nogle amerikanske venner på besøg i nogle dage, de pøsede sukker på alting, kærnemælkskoldskål skulle lige have en spsk sukker ovenpå for at glide ned, 4 tskfulde i en kop kaffe osv.

Du ser jo også i stort set alle færdigvarer og halvfabrikata, fx pandekagepulver, at der er masser af sukker i, det er billigt, folk kan lide det, det virker som smagsforstærker, som regel er der også alt for meget salt i

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-10-15 22:08

Citat
producenterne, der gerne vil please forbrugerne med produkter, der er "appetitlige".

Hedder det ikke ??? EU Harmonisering - du kan heller ikke finde en ´skæv´ agurk/andet nu omdage.

Med LOV - skal Planten GRO. ikke komme brugeren til gode.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-10-15 22:10

Citat
Du ser jo også i stort set alle færdigvarer og halvfabrikata, fx pandekagepulver, at der er masser af sukker i, det er billigt, folk kan lide det, det virker som smagsforstærker, som regel er der også alt for meget salt i

Ellers var der ingen der ville købe det - så ville det sikkert smage forfærdeligt.
Som at at se en kødpølse uden stivelse = flydende.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-10-15 23:13
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-10-15 23:32

http://www.brinkholm.dk

Der findes et rigt udvalg af sorter, der i stigende grad er forædlet efter smag, idet mange forbrugere ønsker rosenkål med mere afdæmpet smag. Flere af de ældre sorter har en meget stærk smag.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-10-15 00:48

Rosenkål skal have en omgang frost for at de kan smage som rosnkål skal smage. Ikke kundtig frost, men når de sidder på stokken. Vi elsker rosenkål, men ikke endnu, selvom de ligger i butikkerne allerede.
Vi får også brunkål, rødkål og kålrabi, stuvet hvidkål, grøn langkål og alle de der gamle retter. Men broccoli har været en tilvænningssag via broccolisalat. Og så har i fuldstændig ret i at uøkologisk blomkål ikke smager af noget som helst, men ser bare flot ud! Får nu alligevel lyst til en omgang blomkålssuppe!
Ingelein

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-15 06:03

Citat
Hedder det ikke ??? EU Harmonisering - du kan heller ikke finde en ´skæv´ agurk/andet nu omdage.

Jo, det kan du sagtens, reglen om lige agurker var en gammel dansk regel fra 1942, længe før EU blev opfundet!

Ligesom EU-reglen, handler den kun om 1. sorterings agurker, grunden til reglen er, at der skal være lige mange agurker i en kasse

http://ec.europa.eu/danmark/publikationer/pdf/krumme_agurker_da.pdf

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-10-15 10:58

Citat
Selvfølgelig er ens smagsløg blevet mere slidte med tiden; men jeg tror mere på, at det er producenterne, der gerne vil please forbrugerne med produkter, der er "appetitlige".
Da jeg var barn i 50'erne, smagte gulerødderne også ganske anderledes, de var ikke så søde.

Det er lige præcis dér hunden ligger begravet, om jeg så må sige.

Og det er faktisk meget trist, for bitterstofferne har en meget vigtig funktion i vores fordøjelse.

Der kan læses om det bl.a. her: http://www.tabitawulff.dk/detox.html#1bit , og ellers er det blot at google "bitterstof+fordøjelse".

Bitterstof, neutralisering: http://www.bionyt.dk/ejabon/2692FM_ART01.asp

Og lidt på engelsk: http://www.nutraingredients-usa.com/Markets/Bitter-made-better-by-Linguagen-formula

For at rette op på manglen af bitterstoffer, af hensyn til fordøjelsen, kan man købe bitterstoffer på flaske. En del af redningen for min egen fordøjelse har været Bitterstern.

Min søn havde problemer med fordøjelsen lige fra han var spæd, for 4-5 år siden fik han store problemer med forstoppelse (i en alder af ca. 10 år) og fik afføringsmiddel på recept, alligevel medførte det et par sygedage fra skolen hver gang (2-4 gange pr. måned).
For nogle måneder siden fik jeg ham overtalt til, at prøve Bitterstern, med super godt resultat = nul forstoppelse i et par måneder.
Desværre mente knægten så, at problemet var overstået, og ville ikke længere tage dråberne. For 14 dage siden var problemet der så igen.
Så nu tager knægten frivilligt sin snaps før aftensmaden (en sjat vand med 5 dråber Bitterstern).

Det er fint nok med alle de anbefalinger vedr. fibre i kosten, men fibre gør det ikke alene.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-15 11:10

Citat
For at rette op på manglen af bitterstoffer, af hensyn til fordøjelsen, kan man købe bitterstoffer på flaske. En del af redningen for min egen fordøjelse har været Bitterstern.

Hvis man er så heldig at eje noget jord, kan man selv dyrke gamle sorter med den rigtige smag, inkl bitterstoffer, i stedet for at købe det på flaske!

REKLAME

Hvis man virkelig vil gå old-school kan man melde sig ind hos Frøsamlerne, en bande bindegale, men meget søde mennesker (er gift med en af dem) som dyrker en masse sorter der smager som i gamle dage og slet ikke findes i handlen længere, bytter frø mv med hinanden osv.

www.froesamlerne.dk/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-10-15 11:29

Citat
Hvis man er så heldig at eje noget jord, kan man selv dyrke gamle sorter med den rigtige smag, inkl bitterstoffer, i stedet for at købe det på flaske!

Helt enig.
Vi andre, som ikke har jord nok til at dyrke tingene selv, kan til gengæld købe bitterdråberne fra Tyskland, hvis vi vil spare.

Citat
Hvis man virkelig vil gå old-school kan man melde sig ind hos Frøsamlerne, en bande bindegale, men meget søde mennesker (er gift med en af dem) som dyrker en masse sorter der smager som i gamle dage og slet ikke findes i handlen længere, bytter frø mv med hinanden osv.

www.froesamlerne.dk/

Nu kommer jeg i tanker om, at jeg i går hørte noget i radioen om en gen-bank, mener den lå i Sverige, Bonderøven var med i udsendelsen, han fortalte bl.a. at man kunne kontakte denne gen-bank og få frø tilsendt gratis.
Der står vist noget om det her: http://www.e-pages.dk/gartneriraadgivningen/53/2

I linket kan jeg se, at det hedder "NordGen (tidligere Nordisk Genbank)".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-15 11:35

Det kan ikke være rigtigt at man skal supplere med bitterstof på flaske,
selv dyrker vi grønsager i højbede, men kål fylder for meget.

Men vi har, ikke røde, men gul grøn stribede tomater fra Gran Canaria,
via venner, der holder vinter ferie der og som kender en tomat bonde,
de smager fantastisk og giver os den bitter smag de danske grønsager mangler.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-10-15 11:38

Citat
Det kan ikke være rigtigt at man skal supplere med bitterstof på flaske,

Om det kan være rigtigt eller ej kan måske diskuteres.

Men fakta er, at rigtig mange mennesker bruger div. former for afføringsmiddel, og jeg er ganske sikker på, at det er sundere at tage lidt bitterdråber end, at bruge afføringsmiddel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-15 11:53

Altså man fjerner bitterstofferne for at kunne tvangsfodre de stakkels børn med rosenkål

Nå, det er snart sæson for brunkål, jeg skal have støvet min 10-liters gryde af, advaret opgangen og sætte undulaten i plejefamilie.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-15 12:56

Nu drejer det sig jo ikke om afføringspiller, men om grønsager, der smager som i gamle dage...
Hver ting til sin tid, efter behov?

Og jeg elsker også brunkål, heldigvis skal jeg ikke på arbejde mere.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-10-15 16:09

Ja, det her skulle jo handle om kålens manglende smag, men kom også til at handle om kålens videre gang i fordøjelsessystemet. Jeg har derfor lyst til spørge om hvofor så mange har brug for afføringspiller. I tysk TV sender de daglig reklamer for forskellige afføringsmidler. Jeg tror jeg er sippet, men hvad rager andres afføringsproblemer mig? Smukke kvinder slanger sig på en sofa og fortæller om " skånsom afføring når de har lyst til det" bvadr........ Ok, de tider, hvor kvinder diskret bad om en "blå" pakke er jo også noget Tv belemrer os med. Gud fri mig vel, hvor kræver det megen nytænkning for en gammel kvinde som mig. Må smile, når en yngre mand lægger en pakke ALWAYS på båndet i Brugsen. Det havde jeg ikke fået min mand til for 50 år siden - bortset fra at heller ikke båndet var opfundet den gang.
Ingelein
Hm..... Glemte også Sauerkraut i et tidligere indlæg.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 10-10-15 16:24

allerede for 30 år siden da min søn og hans far i England, og kom hjem og fortalte at der hele tiden var reklamer for afføringsmidler på tv. Og min søn der var 9 år havde fået det indtryk at alle englændere havde problemer med at skide.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-10-15 16:50

Ja, det ser også sådan ud for mig at det er et "worldwide" problem. Folk skulle spise noget mere kål, ja de sku'
Og lade være med at proppe penge i medicinalindustrien.
Ingelein
Ps. Men så får vi vel bare reklamer om/for folk der er på undskyld udtrykket, skideren.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-15 17:02

@Ingelein

Dengang blev de dameting, eller blot en pakke vat, købt i trikotagebutikken hvor mænd aldrig satte deres ben.
Og....... hvis en ung pige stoppede med at købe hver måned og hun stadig boede i byen startede indehaveren sladderen

Godkendelse af svar
Fra : persens

Dato : 10-10-15 17:04

Tak for svaret vagnr. Linket har blot bekræftet mine bange anelser!!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-15 17:13

Selv tak, persens!

Dit spm kom godt nok langt omkring

Kommentar
Fra : persens

Dato : 10-10-15 18:09

Velbekomme vagnr - ja, det er en lidt trist tendens, der har bredt sig her i foraet.
Man må håbe, at det ikke kommer ned på linje med Ekstrabladets "Nationen"

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-10-15 21:14

Citat
Nu drejer det sig jo ikke om afføringspiller, men om grønsager, der smager som i gamle dage...

Der er faktisk en sammenhæng.

Bitterstofferne stimulerer bugspytkirtelen, så der dannes fordøjelsesenzymer, og hvis vi ikke får bitterstoffer (nok), så er der en stor chance/risiko for, at vi får brug for afføringsmidler.

Citat
Jeg har derfor lyst til spørge om hvofor så mange har brug for afføringspiller.

Én forklaring kan være som jeg beskriver ovenfor.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-10-15 21:39

aha - så vil jeg fortsætte med min halve grapefrugt om morgenen. Iøvrigt var agurker også bitre i den ene ende. Det har man også dyrket sig ud af. Jeg er ikke meget for bitre sager, men husker dog at man til noget bagværk skal bruge f. eks. 2 bittermandler. Hvor køber man lige sådan noget i dag?
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-10-15 21:52

Citat
aha - så vil jeg fortsætte med min halve grapefrugt om morgenen.

God idé, den er god for leveren.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-10-15 07:56

Ingelein, bitre mandler fx her

http://specialkoebmanden.dk/bageartikler-is-desserter-706/bitre-mandler-15-g-1775.html

Men jeg er så "fedtet", at jeg bruger abrikoskerner i stedet, de indeholder ligeså meget eller mere amygdalin end bittermandler, og friske abrikoser smager godt.

Og altid kirsebærkernerne med når jeg laver noget med kirsebær, det smager lige en tand bedre

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-10-15 08:37

Citat
Men jeg er så "fedtet", at jeg bruger abrikoskerner i stedet, de indeholder ligeså meget eller mere amygdalin end bittermandler, og friske abrikoser smager godt.

Hvis du laver noget til andre bør du være obs på, at nogen kan være allergiske over for abrikoskerner, men ikke over for mandler.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-10-15 09:04

Efterhånden skal man vist bede folk om at udfylde et stort skema ovre sygdomme, allergier mv, inden man fodrer folk

Men nu har jeg en ekstra allergi til skemaet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-10-15 09:30

Er det så derfor man med god samvittighed kan spise bitter- og halvbitter chokolade? Jeg har forkøbt mig i 10 plader 70 eller 80 % mørk chokolade. Jeg spiser det, men det er ikke min yndlingschokolade!
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-10-15 10:37

Citat
Efterhånden skal man vist bede folk om at udfylde et stort skema ovre sygdomme, allergier mv, inden man fodrer folk [Meget forvirret]

Jeg skrev det fordi jeg tydeligt husker den jul, hvor min mor fandt ud af, at hun godt kunne tåle marcipan, når bare der ikke er abrikoskerner i.
Hun havde i nogle år undgået marcipan p.g.a. allergisk reaktion.

Citat
Er det så derfor man med god samvittighed kan spise bitter- og halvbitter chokolade?

Jeg tør ikke sige, om det "bitre" i chokolade kan tælle med som bitterstof, men iflg. min egen erfaring kan det ihvertfald ikke fylde ret meget i "bitterstof-regnskabet".

For år tilbage brøde jeg mig ikke om mørk chokolade, nu spiser jeg hovedsageligt den fra Lidl med 60 % (grønt papir).
Jeg synes det handler om vane, ligesom dengang letmælken kom frem.