/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win 10 indsætte nye brugere
Fra : Eyvind
Vist : 712 gange
100 point
Dato : 09-10-15 14:30

Hej
Når jeg vil sætte nye brugere ind i win 10...........................får jeg ikke lov.
Hvad er det lige der er blokkeret.

Jeg er inde i indstillinger > konti > familie

I kontrolpanel står jeg som administrator.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-15 14:56

Jeg fandt det selv.......................jeg havde sat login til ikke at bruge password.
søg > netplwiz
Og der kunne jeg sætte til log in og der efter lave ny bruger

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-15 15:20

smaaart, så lærte man lige det,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-15 19:03

Jeg er nemlig ved at undersøge muligheden for at sætte mig selv som alm. bruger, og så skulle det ikke være så nemt, at lokke mig til at sige ja til en eller anden hackers installationsforsøg
(Der har nu ikke været nogen)

Jeg prøvede lige nu hvor brugeren (mig) ville eks. ind i netplwiz for at ændre noget, men skulle aflevere et password for at komme ind og gøre noget.

Jeg kan køre med autologin på den bruger jeg vælger i netplwiz og til at skifte til min profil skulle jeg bruge den gammelkendte CTRL+ALT+DEL og så vælge skift bruger og logge ind

Jeg vil afprøve om den husker sidste login eller den eks. falder tilbage til den valgte inde i netplwiz.

Det var lige lidt legetøj.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-15 19:36

Jeg har installeret w10 på 2 pc'er oprettede en alias konto i min livemail/outlook,
vidste ikke om det kunne lade sig gøre med samme mail konto?
det virker fint, indtil videre thivertifald!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-15 20:04

Jeg bruger samme live konto i win 8 og win 10 og det er så en gmail.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-15 20:13

oppe i dit profilbillede over mest anvendte klik og du kan skifte bruger uden at programmer lukker ned

Jeg var inde på strøget for nogle dage siden og købte lige et "libris hæfte"
"Få mere ud af windows 10"
Det ender nok med at jeg også køber "Windows 10 bogen" i elektronisk udgave.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-15 20:17

Citat
oppe i dit profilbillede over mest anvendte klik og du kan skifte bruger uden at programmer lukker ned

Det er så på log på/af siden eller ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-15 20:22

Det hvide vindue nede til venstre eller bare win tasten
og så øverst til venstre i det sorte felt (hvis du ikke har lavet om på programbaggrunden)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-15 20:26

Nå der, Skift indst, lås, log af

Jeg bruger jo Shell Classic!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-15 20:32

Ok - men da jeg hjælper nogle mennesker en gang i mellem har jeg valgt at køre med en ren win 10 på denne harddisk, så jeg kan lære mig selv og andre, uden specielle programmer.

Min en af mine win 8 kører stadig med classic shell

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-15 20:37

Men mine "bankforretninger" kører på en USB3 memorystick med installeret styresystem LubuntuMate, som er et forenklet system, der passer til min computer.
Den skal startes fra slukket/genstarte maskine og berøres ikke af windows harddisken.
Nå det var lige en sidebemærkning.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-15 20:41

Jeg har hentet mint 17.1 som jeg skal have afprøvet på en usb pind!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-15 21:04

Den har jeg også prøvet, både i Live udgave og installeret.
og så skiftede jeg til Lubuntumate 15.4 som ligner de gamle ubuntu hvor programvalg ruller ned fra oven.
Egentlig købte jeg en USB pen med installeret SLAX men den kørte ikke godt på min gamle maskine.
Så den røg af og på kom LubuntuMate.

Faktisk er det installeret på en anden Zepto og nu har den selv rettes sig ind til denne Zepto.

Hvis du installerer så pas på at lægge opstarteren på samme partition, altså pendrive ellers kan du komme i klammeri med masterboot record.
For at sikre sig, er det en god ide at pille comp harddisk ud under installation af pendrive.

Ved oprettelse af en USB live statdisk sker der ikke noget, ved at lade harddisken sidde.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-15 21:14

Jeg havde tænkt mig en live usb, har en usb pind med en gammel version, så jeg regner med at jeg skal hygge mig med det i efterårsferien

Nåja, jeg skal os ud at hjælpe en tidligere kollega med køb af pc, og hvis han får købt en skal jeg have den gamle hjem og tømme den for ham.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-15 21:23

En af naboerne snakker også om ny PC, og jeg hælder lidt til en HP .........ikke for dyr.
Jeg hjalp nemlig en på Lolland (Jeg er i Hovedstaden) med en HP med Vista, og der kunne jeg hente alt fra HP support.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-15 21:29

Den han har kig på er en Lenovo med SSD og alm HD, er lidt spændt på hvor go' den er?!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-15 21:38

Ja det bliver smart den dag man har "løse" ssd med styresystem og det hele, men lige til at skifte ud.
En til det pæne computerarbejde.
En til banken.
En til bare at surfe derudaf.

Ind med den rigtige disk og start.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-10-15 16:25

Hurtig brugerskift
win-logo+L

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-10-15 17:28

Lidt go'e tips til w10
http://softwareok.com/?seite=faq-Windows-10&faq=0

Der er os en masse små nyttige programmer (og nogle knap så nyttige)
http://softwareok.com/?seite=MyFreeware

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-15 19:11

Lige nu har jeg tilføjet en ny bruger med outlook mail, admin. og en fin pinkode, som jeg nok snart glemmer.
Jeg kan ikke styre fra den "lokale" profil som den blev installeret med.

Jeg vil lade den nye bruger overtage styringen.
Og så lave endnu en bruger til alm. brug.

Tak jeg vil kigge lidt på den side.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-10-15 19:23

Citat
Lige nu har jeg tilføjet en ny bruger med outlook mail, admin. og en fin pinkode, som jeg nok snart glemmer.

Der er Keepass go' at have, den har jeg brugt i flere år!
http://keepass.info/index.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-15 20:45

Nåe ja tak - men jeg har et lille system til at gemme password.

Nu har jeg skiftet admin og slettet den første.
Jeg kan ikke få lov til at lægge endnu en mailadresse in i den medfølgende mailbox.
Mailboxen virker og jeg kan sende til mig selv
Men ovre i konti reagerer den ikke ved klik på "tilføj konto"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-15 16:02

Status................
Jeg har nu installeret win 10 fra den oprettede DVD fra boot og valgte INTET skulle gemmes.
Denne installationsvej giver alle 3 muligheder.
Nogle af de gamle Zepto drivere kunne kyles ind og resten havde win 10 selv med.
Nu kan jeg lige pludselig lægge flere mailadresser ind uden videre (gjort da win 10 spurgte)
Så mit problem var nok at jeg ikke lagde/oprettede en mail adresse i starten af installationen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-10-15 17:39

Citat
Jeg har nu installeret win 10 fra den oprettede DVD fra boot

Er den så aktiveret?

Den metode brugte jeg os på en gammel pc, men den blev ikke aktiveret, ugyldig nøgle, var den besked jeg fik!

Jeg har prøvet mint 17 i dag, virker fint, kan bare ik' få lov at ændre sprog til dansk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-15 19:00

Windows 10 pro aktiveret
Men den er jo også startet fra boot på den win 10 som drillede.
Mit lagerdrev forblev urørt, og det fik jeg som valg..........dog lidt kryptisk.
Det er en win 8 > 8.1 som er købt for 229 kr. for nogle år siden.........................altså en kopi af den jeg købte.

Ps. Nu ser den ud til at opføre sig pænt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-10-15 19:09

Den jeg installerede fra dvd var en w7, da den ikke ville godkende nøglen afbrød jeg og startede install efter opstart af w7, den virker nu, en ældre toshiba satellite

Har hentet lubuntumate og vil prøve den

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-15 19:14

Husk hvis du installerer ubuntu´en, at pille din harddisk ud hvis det er muligt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-15 19:19

Du skal have samme udgave på computeren som den DVD du lægger i.

Til en win 7 skal du hente dvd via win 7 og vælge samme type......home - pro - (ultimate)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-10-15 19:36

Citat
Du skal have samme udgave på computeren som den DVD du lægger i.

Det er måske der hunden ligger begravet, det var på en anden pc jeg havde hentet w10 iso og brændt den

Jeg vil i første omgang kun lege med en live ubuntu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-15 19:57

Det er måske der hunden ligger begravet, det var på en anden pc jeg havde hentet w10 iso og brændt den.................................det kan du da godt bare det er samme udgave og type.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-10-15 22:20

Det blev til en hurtig omgang kig på pc, de havde ikke den han havde kigget på!

Så ingen pc

Chefen er på ferie, så der bliver ikke bestilt før i næste uge

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-15 09:24

Er du sikker på at de SSD hukommelser er så gode, for jeg syntes at der snakkes om at de ikke må rense og heller ikke må defrakmenteres.........................men det er måske bare snak.

Men hvis de i grunden er det samme som de almindelige SD camerakort, så har jeg da tit renset dem.

Længere oppe så jeg lige et problem med Mint 17.1 og sprog.
Sproget du vælger inden installation/startdisk er ikke nok.
Du skal i sprog/language og hente den danske pakke.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-10-15 09:58

Citat
Du skal i sprog/language og hente den danske pakke.

Der har jeg været og DK er i listen med 21 sprog, kan bare ikke installere det!

Har klikket på Add og hentet en ny DK, virker heller ikke

Har en mint 17 v2 fra 2014, der kan jeg godt skifte sprog

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-15 10:30

OK men jeg har den ikke kørende..................er gået over til LubuntuMate.

Så er adblock sat på Firefox...................men hvor er nu alle de dejlige dating-damer henne.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-10-15 10:36

Har os prøvet lubuntumate, der kunne jeg fint vælge dk, i starten!

slå ad-block fra, så er damerne sikkert der igen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-10-15 12:31

Har du fundet damerne igen?!

Jeg fik lige leveret en Lenovo u330p i går(fra tidl. kollega), har startet den op på lokal konto,
er nu ved at lave et fuldt image af den, og så vil jeg opdatere til win 10,
man ved jo aldrig hvad så'n et apparat kan finde på!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-15 15:11

Nemlig - det ved man aldrig.

Jeg var ude for at en win 10 var hoppet over på kun at vise ikoner og det var ikke til at vride et ærligt skrivebord frem.................................
Det viste sig ved et tilfælde at den var sat til "Tablettilstand" fra handlingscenter nede til højre ved uret. Når den er sat til tablettilstand kan den komme tilbage her.
Indstillinger > system > skærm > tablettilstand. Vi var lige fire mand, parat til at anbefale geninstallation...................................
Jeg har ingen berøringsskærm, men den kan også sættes til tablettilstand..

Ps. Det var en Lenovo af en slags.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-15 20:10

Den har jeg også prøvet, både i Live udgave og installeret.
og så skiftede jeg til Lubuntumate 15.4 som ligner de gamle ubuntu hvor programvalg ruller ned fra oven.
Egentlig købte jeg en USB pen med installeret SLAX men den kørte ikke godt på min gamle maskine.
Så den røg af og på kom LubuntuMate.

Jeg har løjet.

LubuntuMate findes slet ikke.
Der findes Lubuntu 15.4
Og der findes ubuntuMate 15.4
Tallet svarer til år og måned

Men jeg har både Lubuntu 15.4 som er den hurtigste til ældre maskiner.
Og ubuntuMate 15.4 som er lidt tung til min gamle maskine.

Nu er jeg ved at afprøve hvilken af mine pendrive der er hurtigts med lubuntu 15.4

De bliver installeret, med fuld funktion.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-10-15 20:19

Ok. Der er godtnok mange ubuntuer og linuxer at vælge mellem!

Har fået installeret w10, det gik ret nemt og video klip virkede med det samme, det gjorde det ikke på min egen og på søsters pc!

Den kører helt fint, får næsten lyst til en ny pc

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-15 20:46

Du må lokke søster til at købe en ny ,..................og så bytte.

Chefen her hun siger, at jeg ikke hr brug for en ny.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-10-15 21:08

Hun har 'luftet' tanken om ny, men så blev hun enig med sig selv om at det ik' var nødvendigt!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-10-15 20:01

Faldt lige over denne, måske det var noget FREE
Ashampoo® AntiSpy for Windows 10
https://ashampoo.com/en/usd/pin/1004/security-software/Antispy-for-Windows-10

Der er jo så os denne her FREE
O&O ShutUp10
http://www.oo-software.com/en/shutup10

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-15 21:55

Ashampo.
Tja - vil modvirke at win10 sender noget.....................men det vil programmet selv.

O&O venter jeg lidt med ............til jeg har undet ud af hvad de vil sælge.

Så indtil videre nøjes jeg med den indbyggede - og min partitions backup.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-10-15 17:29

Citat
men det vil programmet selv

Hva' vil det sende?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-15 18:53

Sorry - jeg læste forkert.