/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Går 13 uger tilbage, eller mere ?
Fra : vedikkealt
Vist : 501 gange
300 point
Dato : 03-10-15 00:44

Hej Allesammen

Når man har haft et arbejde og skal på dagpenge, så kan man ikke få dagpenge før de timer man har arbejdet over indenfor de sidste 13 uger er brugt op, er det i dag mere end 13 uger de går tilbage ? har hørt 26 uger og 52 uger.

Jeg har så hørt at afspasering optjent FØR de sidste 13 uger ikke bliver modregnet i dagpengene, er det rigtigt ?

Jeg er af den overbevisning at hvis disse afspaseringstimer fremgår af lønsedlen som et punkt for sig, så bliver de også modregnet time for time i dagpengene - selv om de er optjent FØR de sidste 13 uger.

Nogle her der kender disse regler ?

Bedste holsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-10-15 00:49

Er det ikke herligt vi har internettet til at finde lige netop de ting vi skal bruge:

http://www.a-kasse-portalen.dk/dagpengeregler/

Er du i tvivl hvilke dagpengeregler der gælder for dig, så kontakt din egen arbejdsløshedskasse for yderligere information.

Read more: http://www.a-kasse-portalen.dk/dagpengeregler/
Create your own website for free: http://www.webnode.com

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-15 08:14

Det er 12 uger:
Citat
Opgørelsesperioden er de sidste 3 måneder/12 uger før ledigheden.

Kilde :https://aka.dk/dagpenge/regler-l-nmodtagere/overskydende-timer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-10-15 09:19
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-15 11:36

Den dybe grund er vel at overarbejdspenge ikke skal danne grundlag for beregning af dagpenge i de tilfælde hvor der tale om fast deltid eller lavtløn som ikke giver max dagpengebeløb.
Man går ud fra at er hvis overarbejdspengene er tjent 13 uger før er de også brugt.

Det bruger man også ved ansøgning om kontanthjælp hvor folk et par dage efter skal stille til "Torskegilde", de skal medbringe bankudskrifter m.v. for de sidste 3 måneder, satserne er dog fastlagt, men man vil kontrollere om folk har trukket store beløb ud hvilket er forbudt når folk ved at de skal på bissen.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-10-15 13:19

Jeg har prøvet at gennelæse de link i har sat ind, og læst kommentarene.

Men synes stadig jeg mangler svar på, hvad der sker med de afspaseringstimer der er optjent FØR de sidste 12 uger - dem står der ingen steder at læse om ? eller har jeg ikke forstået det læste rigtigt ?

Eller bliver de bare tabt, hvis ikke man bruger dem før fyring / arbejdsfordeling.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 300 point
Dato : 04-10-15 15:23

De vil ikke blive opgivet af arbejdsgiver fordi det kun er de seneste 12 uger arbejdsgiveren skal opgive. Det er simpelt lovstof og hvis du ikke stoler på det der står i loven, så ring og spørg din A-kasse....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-15 15:57

Med henvisning til min første kommentar:
Citat
De timer, du har fået løn for i de sidste 3 måneder/12 uger - X overarbejdstimer = Overskydende timer.

Det er disse Overskydende timer der skal afspadseres
...ikke afspadsering eller timer som ligger FØR de 12 uger.

Kan det siges mere entydigt?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-15 16:07

Ps. Hvis 'problemet' er, at du har opsparet timer til afspadsering FØR de 12 uger, så kan du enten få dem udbetalt af arbejdsgiver ..efter forudgående aftale? eller få dem afviklet under ansættelsesforholdet ..ellers er dine overarbejdstimer for længst spildt (Ha ha.. der blev du godt nok taget i af din tidligere arbejdsgiver). Du har nemlig ret til at afvikle eller få udbetalt overarbejde efter 3 mdr. (12 uger).

Benytter du dig ikke af denne ret? Tjaeh... efter opsigelse gælder 12 ugers reglen og så er dine 'opsparede timer' spildt.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-10-15 22:00

Tak for svaret bentjuul