/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kobberrør sammen med jernrør
Fra : wanni67
Vist : 503 gange
50 point
Dato : 01-10-15 22:29

Jeg er ved at lave en vandhane. Er der noget med, at hvis man i starten har brugt jernrør, så må man ikke gå over i kobberrør, fordi det får jernrørene til at ruste?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-15 22:40

Kun hvis der er tilbageløb. Hvis du har en messingfitting, hvor de to metaller støder sammen, er du ret sikker. Du må dog ikke lukke vandfittings inde, hverken i denne eller andre situationer, du skal kunne se, om der drypper eller sker andet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-15 02:47

Det er lige omvendt.

Jeg vil supplere med at sige at hvis vandhanen har flexslanger med omløber og du vil skrue omløberen på en skæreringsfitting skal du huske en støttebøsning som stikkes ind i kobberrøret som så støtter det bløde kobber under skæreringen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-15 08:13

Omvendt af hvad?

Vand fra jernrør til kobberrør går fint. Vand fra kobberrør til jernrør inviterer til ulykker.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-15 09:45

>>pbp_et

Du har ret, jeg nævnte det blot generelt, der er jo hjemmefuskere som har købt stumper af jernrør for at forlænge en installation, og så er det gået galt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-15 10:19

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 03-10-15 19:41

Altså galvanisk tæring foregår når brugsvandet (drikkevand) varmt eller koldt bevæger sig fra kobber til galvaniserede jernrør.

Hvis du har et vandret liggende galvaniseret jernrør og fra et T fittings sætter et kobberrør lodret op, vil vandet bevæge sig op og ned ved temperaturskift, og så kommer den uheldige retning kobber til galvaniseret jern. Værst er det med det varme vand som står og køler af med det resultat at det koldere vand falder ned og tæringen starter.
Til at modvirke dette vandnedfald, bruges en såkaldt grisehale af plast som gør at vandet vil ligge i bunden af grisehalen og ikke når ned til det galvaniserede jernrør

Ved montering af klemrings fitting (husk støtte bøsning, især ved bløde kobberrør) skal messing altid omslutte det galvaniserede jernrør. Årsagen til det er at messing mod galvaniseret jern og tærer lidt.
Ved omslutning vil tæringen foregå inde i samlingen og det varer længe før det er tæret igennem.

Altså galvaniseret nippel ind i messing muffe.

Godkendelse af svar
Fra : wanni67

Dato : 03-10-15 23:34

Tak for svaret Eyvind. Eivind får pointene, fordi han har skrevet et langt indlæg.

Vandhanen er i et sommerhus, hvor badeværelset er bygget for 30 år siden. Bygherren engang, lavede to fejl. Han lagde vandrørene ind i væggen og han noterede ikke hvilken slags metal der blev brugt. Ny kører jeg derop, brækker noget af væggen ned, og finder ud af om det er jern eller kobber. Bagefter kan jeg komme videre.

Det er en katastrofe at trække vandrør og samlinger inde i en væg. Jeg har hørt at på et af de nye supersygehuse har de gjort det. Og halvdelen er utæt og drypper og nu skal de til at banke fittings fri.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-15 23:43

I dag laver man skjulte rør mere fornuftigt. Det hedder rør i rør og er pex-rør som ligger i et lidt større plastrør. Både fittings og pex-røret er til at udskifte..............hvis altså ikke der laves for skarpe buk.