/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
EPJ
Fra : svendgiversen
Vist : 355 gange
120 point
Dato : 29-09-15 16:19

For en halv snes år siden blev jeg tilfældigt udvalgt til at deltage i en uvildig gruppe,
der skulle analysere de daværende Elektroniske Patient Journaler på vore hospitaler.

Vi fandt hurtigt ud af at EPJ systemerne i de forskellige regioner, i værste fald sygehuse,
ikke kunne tale sammen.

Et grelt eksempel; en overlæge på Svendborg sygehus havde en ven på Langeland,
der var EDB kyndig og han lavede et unikt EPJ system til Svendborg sygehus,
der ikke kunne kommunikere med hospitalet i Odense og slet ikke med andre hospitaler.

Efter flere møder, det sidste et stort møde ved kanalen, lige over for den sorte bygning
i København, anbefalede vi et fælles landsdækkende EPJ system.

Jeg foreslog også et resume på engelsk.
Hvis man bliver syg i udlandet, bør de pågældende læger der, kunne se hvad man fejler
og hvilken behandling og medicin man ikke kan tåle, men det kom jeg ikke igennem med,
ifølge flertallet i analyse gruppen skulle et dansk EPJ system være på dansk.

Nu har jeg så lige været indlagt på Sønderborg sygehus og er chokeret.

Der var udsøgt personale, tilsyneladende alt for mange, måske lige så mange som der var patienter, og de stak og målte dagen lang, og hver gang måtte de nedskrive resultaterne i hånden, sygehusets EPJ system fungerede ikke.

Der må være millioner at spare i forbindelse med et fælles EPJ system,
både på de eksisterende hospitaler og i de nye supersygehuse?

Er det stadig sådan, ligesom med bygningerne, at hver region bruger sit eget EPJ system?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-15 17:08

Det bliver nok ikke anderledes før lobbyisterne bliver forment adgang til beslutningstagerne.
Det er i grunden "bare en database", men forskellige firmaer for lov til, at sælge en "bjørn de endnu ikke har skudt"
Og alle fortæller, at systemerne bare skal converteres så de kan snakke sammen.

Vi mangler voksne og ansvarlige EDB folk, som kan styre og beslutte noget fornuftigt.
EPJ og EPM bør jo også hænge sammen.

Den Elektroniske Patien Jurnal bør også skives/vedligeholdes af folk der KAN.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 29-09-15 17:25

Der er mange problemer i dette. Det første er at der findes 1000 systemer, som ikke snakker sammen. I disse 1000 system findes 1000.000.000.000 stykker information, hvoraf nogle behandlere skal have adgang til nogle oplysninger og andre behandlere til andre oplysninger. Så det er komplekst. Det næste problem er så at man har valgt at lave flere forskellige systemer, bl.a. fordi hver region vil have hver sit system. Dernæst køber man system opdateringer i flere trin, hvor man får mere og mere ind i EPJ, men imens bliver de gamle systemer udvidet og ændret, så man igen skal til at ændre på EPJ, for at det kan snakke sammen med de nye systemer. Det er skruen uden ende.

Den fornuftige løsning ville være at købe ét komplet system der kan alt og så fjerne alle de andre. Men myndighederne kan ikke finde ud af at købe eksisterende systemer, de vil have det udviklet forfra, de vil ikke købe et system der f.eks. virker i Tyskland. At købe og udvikle sådan et system der er udviklet fra bunden vil med garanti fejle, så det er der ikke nogen der tør.

Så man lapper lidt, udvider lidt, og måske en gang om 100 år har man en helt og velfungerende EPJ.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-09-15 17:58

Om hundrede år, glem det, så svært kan det ikke være.

Regionerne skal bare blive enige om et fælles system, ellers nedlæg regionerne?
De små regions konger, her med daværende, nu forhenværende Carl Holst skal ikke bestemme.

Og jeg tror ikke man behøver at bruge nye millioner på at udvikle et helt nyt EPJ system,
dengang jeg var med i arbejdsgruppen, havde man udmærkede lokale systemer,
eksempelvis i Vejle, men selvfølgelig vil man ikke i Hovedstaden og heller ikke på Fyn
have et udmærket jysk EPJ system der virker, så hellere bruge millioner på sit eget.

Nu ved jeg at der på 5 dage blev brugt over hundrede håndskrevne oplysninger bare om mig.
Jeg ved så ikke hvordan de så senere kom ind i sygehusets fælles system, min journal?

Måske var der en ekstra fordyrende bemanding, der indskrev det hele på EDB?

Den den tyske læge, der udskrev mig, havde i hvert fald alle oplysninger om mig,
også dem fra den samme morgen. Og hvad har det ikke kostet i dobbelt arbejde??

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 29-09-15 18:09

Nej, det burde ikke være svært, men det bliver gjort svært.

Selvfølgelig burde regionerne nedlægges, de burde aldrig være lavet. Men så havde folketinget ikke nogen at give skylden for nedskæringer på sundhedsområdet og sager kunne ikke falde ned mellem to stole.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-15 18:39

Fun2 - du lyder helt fornuftig..............................hvad er der sket.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 120 point
Dato : 30-09-15 19:04

Hvad med den i egen patientjournal, som man har ret til via Borger.dk ?
Min mand fik knust galdesten på Kolding Sygehus for over 2 mdr. siden. Sidste indskrivning i journalen ligger i dag 2 år tilbage. Hvordan i alverden får egen læge de nødvendige oplysninger efter en indlæggelse?
Og så er det da helt tovligt at man x antal gange skal svare på f. Eks. Hvor høj man er? Tror de at det ændrer sig fra time til time?
Det er så træls - ikke mindst for personalet, der ret ofte knokler røven ud af bukserne.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-15 20:19

Enig, ingelein,

Jeg blev også på kun 5 dage 2-3 gange spurgt hvor høj jeg er, hver gang sirligt håndskrevet.

Det samme med min vægt, hvor jeg oplyste 74 kg og de skrev eller læste 79 kg.
Måske blev jeg overmedicineret efter denne vægt?

Så blev jeg efterfølgende hver dag vejet, tre gange 72,8 kg og så kun 72,2.
Godt jeg fik lov at komme hjem inden jeg helt svandt ind.

Og rigtigt personalet knoklede, med forældede rutiner, og udstyr, og uden virksom EPJ.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-15 09:35

Tak for svaret ingelein.