/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
TIP - Hjemme lavet WD-40
Fra : mig-selv
Vist : 310 gange
10 point
Dato : 19-09-15 22:06

Stod forleden med en tom dåse WD-40 og var i nød for noget rust opløser.
En tur på tuben gav POTE, og faktisk bedre end WD-40 til rust og gnavne møtrikker/bolte.

Tyndt flydende olie og Acetone - halvt af hvert - (jeg brugte noget gammelt bremsevæske) og på en sprøjte fra apoteket/m kanyle og så var jeg klar til kampen mod rustne bolte/møtrikker.

Lav det med forsigtighed da det både ætser/brænder og hørmer godt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-15 04:39

Tip skal du ikke skrive her

WD 40 og andre olier kan ikke opløse rust . ; menmåske løsne lidt på et rustent gevind.
Bremse væske er ikke olie, men en vandopløselig væske ligesom acetone er. Begge dele et usunde på husen og stærkt ødelæggende for billak.
Kan derimod bruges som miljøfjindligt ukrudtsdræber.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-09-15 20:55

Citat
Kan derimod bruges som miljøfjindligt ukrudtsdræber.

Det skal da afprøves på mit ukrudt til sommer

Ved ikke meget om ´blandingen´ men den får i hvert tilfælde delene fra hinanden og bedre end WD-40 - om det er fordi det bedre gennemtrænger rust og skidt og giver en smule smørelse ved jeg ikke.
Læste noget om ´kapilær´ ?? sugning op ad/ ind i gevind, tror jeg det hedder, og der var det suverænt.

Har prøvet stearin-lys, og det virker også godt, der kræver bare at emnet er varmet særdeles godt op så det kan flyde ud.

Advarsel om ætsning tror jeg at jeg fik med i vejledningen - og hvor der er RUST, er der sikkert ikke megen LAK at skulle beskytte - samt måden jeg bruger det på = sprøjte og kanyle, kan man med sikkerhed dryppe en meget lille dråbe eller 10 uden skader på andet.