/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Den danske hær, 9. April 1940
Fra : ElvenaR
Vist : 608 gange
30 point
Dato : 19-09-15 11:06

Danmark blev, officielt, besat kl. 4:00, 9. April 1940.
* Sporadiske kampe ved den danske grænse i Sønderjylland og på Amalienborg Slotsplads.
* Repræsentanter for den danske regering og Kong Christian den 10. holder møde 6:30.
Kl. 6:00 meddeles det, at al modstand skal ophøre.
*
Spørgsmål :
Er der nogle hypoteser / gæt på, hvor længe den danske hær / Flåde / luftvåben kunne have kunnet holde stand, hvis de eller havde fået ordre på at kæmpe ?
*

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-09-15 11:52

Og en Jørn Rudolph fortsætter med endnu et af sine åndsvage spørgsmål

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-15 12:42

Højest 2 timer, vore tapre soldater her nede i Sønderjylland var motoriserede, med cykler.

Har lige hørt Tøse Tulle, og han vandt på en god tale, men han er en farlig demagog.
Lige nu hører jeg en lige så veltalende Mette Frederiksen, hun er også farlig, for Lille Lars.

Vis dog interesse for hvad der sker lige nu, og ikke hvad der skete for 75 år siden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-15 13:02

Citat
Klaudi Fire stjerner

Dato : 19-09-15 11:52
Og Klovnen Jørn Rudolph fortsætter med endnu et af sine åndsvage spørgsmål

Jeg er enig i, at det er en "genganger".
Det kan også være Peter Theisen eller theipeter.

Demagoger findes også på kandu

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 19-09-15 13:09

svendgiversen - Ja, du har da ret. Jeg sidder og hører Mette Frederiksen fra Kongressen. (A) Jeg hørte også lidt af Christian Thuelse Dahls tale. (O). Var ikke med fra starten, da jeg lige kom hjem.

Jeg interesserer mig, i høj grad, om NUTIDEN !

Og så ser jeg, at der er to her, som interesserer sig for "spøgelser".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-15 14:14

demagog, (af gr. demagogos, af demos 'folk' og afledn. af agein 'føre'), folkefører, oldgræsk ord for en taler og forslagsstiller på folkeforsamlingen. Termen kendes især fra Athen, hvor den blev brugt neutralt af demokraterne selv, men ofte i nedsættende betydning af demokratiets kritikere, fx Aristoteles. I moderne sprogbrug er demagog en nedsættende betegnelse for en politiker, der beskyldes for at udnytte eller oparbejde en stemning i befolkningen til fremme af sine politiske mål.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-09-15 14:21

Citat
Højest 2 timer, vore tapre soldater her nede i Sønderjylland var motoriserede, med cykler.
Det har du ret i, Dhimmi Svend.
Desværre - dengang som nu, var alt hvad der hedder Forsvar sparet væk af Socialdemokraterne og især af Det Radikale Venstre.

Citat
Vis dog interesse for hvad der sker lige nu, og ikke hvad der skete for 75 år siden.
Typisk strudse retorik. Visse dele af segmentet, vil helst ikke lære af historien, og derfor er den dømt til gentagelse.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 30 point
Dato : 19-09-15 15:09

En orm gnaver lidt......
Var der en lokumsaftale mellem den danske regering og Hitler om, at Danmark skulle besættes...? Flere krigsskibe fra den Tyske Marine, anløb Københavns Havn allerede om aftenen den 8 april. Og hvad med de kanoner ved Madnesø, som havde funktionsfejl..?

Og hvad med disse ord...? Tyder på et landsforrædderi af klasse.

Den 8. juli fremlagde Scavenius på et ministermøde et forslag til regeringserklæring, hvori det hed:
"Ved de store tyske sejre, der har slået verden med forbavselse og beundring, er en ny tid oprundet i Europa, der vil medføre en nyordning i politisk og økonomisk henseende under Tysklands førerskab. Det vil være Danmarks opgave herunder at finde sin plads i et nødvendigt og gensidigt aktivt samarbejde med Stortyskland …Prøv lige at smage på de ord...

Samtidig med, opfordrede Stauning det dansk folk, til ikke at udøve sabotage - eller på anden måde genere den tyske besættelsesmagt, men angive enhver, der havde i sinde - eller udøvede sabotage. Kort sagt, Stauning - landsfaderen, opfordrer til stikker og angiveri.

Efter tyskernes angreb på Sovjetunionen i juni 1941 forbydes DKP, og en lang række kommunister, bl.a. folketingsmedlemmer, interneres. Det er et klart brud på grundloven.
Regeringen underskriver Anti-kominternpagten, en alliance vendt mod Sovjetunionen, og et brud på neutralitetsprincippet.
Man tillader oprettelsen af Frikorps Danmark, og giver officerer i den danske hær lov at indtræde i korpset, og samtidig ret til at vende tilbage til deres stilling i den danske hær.
Samarbejdspolitikken holder helt indtil 29. august 1943, hvor en folkelig opstand med arbejderklassen som den bærende kraft, tvinger samarbejdspolitikerne på tilbagetog.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-15 15:19
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-15 15:40

Citat
vil helst ikke lære af historien, og derfor er den dømt til gentagelse.

https://www.youtube.com/watch?v=Z4rBDUJTnNU

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 19-09-15 16:51

Jeg siger T*A*K for flere relevante svar.

Jo, jeg har set filmen 9. April i biografen, da den kom i Marts måned.
Den var god.

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 20-09-15 06:47

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-09-15 16:05

Tak selv!