/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Var Frikorps Danmark et "dansk" korps ?
Fra : ElvenaR
Vist : 553 gange
50 point
Dato : 17-09-15 08:25

De mennesker, der meldte sig til Frikorps Danmark var, naturligvis danskere.

Men var Frikorps Danmark et "dansk" korps ?

Jeg mener : Blev de udsendt af det officielle Danmark ?
Tjente de danske interesser ?
Havde korpset stor opbakning fra den danske befolkning, generelt ?

De kæmpede med et lille Dannebrog på deres uniform, mener jeg. Men uniformen var tysk.

Kort sagt : Hvor meget "dansk" var der i korpset og hvor meget "tysk" ?

Tillægs spørgsmål :

Jeg mener, at Frikorps Danmark var det første korps, der blev oprettet i 1941.
Men så kom der andre korps, senere.

Hvad er historien om det ?

Hvilke korps blev oprettet ?

Hvornår ?

Hvilken rækkefølge ?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 17-09-15 08:55
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-15 09:58

Mon spørge Jørgen er genopstået?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-09-15 12:05

Der findes ret meget litteratur om Frikorps Danmark på nettet, en hurtig, og så vidt jeg kan se, ret neutral beskrivelse kan du finde på wiki:

https://da.wikipedia.org/wiki/Frikorps_Danmark

Men alt dette ved du jo godt, så hvorfor spørger du? Er det for at starte en debat om korpset?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-09-15 12:08

Hvorfor låner du ikke en af de bøger, jeg har anbefalet dig i et andet spm. "Besættelsestidens Hvem Hvad Hvor" og Børge Outzes fire-bindsværk Danmark under Besættelsen (og forøvrigtmange andre bøger) fortæller alt, hvad der er værd at vide, og giver herunder også svar på dine spørgsmål - så tæt som man nu kan komme på et svar. Helt ærligt, så tyder dit sidste spørgsmål på, at du har kraftigt brug for at læse op på tingene. Gå på biblioteket, der kan du få svar på disse og mange andre spm.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 17-09-15 12:51

Ikke just et svar, på dit spørgsmål. Blot et kuriosum (Paradox):

Mange af de officerer der gik i tysk tjeneste, var hidtil virkelig gode danske patrioter. Der mente vi skulle kæmpe mod tyskerne. I ren frustration, over at vi overgav os næsten uden kamp, valgte de at gå i tysk tjeneste. Måske også for at provokerer.

Flere havde selvfølgeligt direkte nazistisk sindelag. Og andre igen (unge frivillige) havde måske ikke det store kredsløb, i øverste etage.

Som flere har skrevet, findes der ufattelig meget litteratur om emnet. Både i og uden for nettet.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-09-15 13:11

Citat
Men var Frikorps Danmark et "dansk" korps ?

De var i altfald underlagt tysk overkommando.

Citat
Jeg mener : Blev de udsendt af det officielle Danmark ?
Tjente de danske interesser ?
Havde korpset stor opbakning fra den danske befolkning, generelt ?

Hertil vil jeg ubetinget svare, NEJ. Men det var med den danske regerings billigelse.......indtil de (overlevende) kom hjem og blev dømt som forbrydere.

M.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 17-09-15 14:11

"Er det for at starte en debat om korpset ?"

Ja - Det interesserer mig. Og jeg mener ikke en debat "for" eller "imod", nødvendigvis. Men gerne autentisk og objektiv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-15 15:28
Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 17-09-15 16:00

Filmen "Forræderne" er en rigtig god film. Jeg har set den i biografen, og engang i fjernsynet. Kunne godt tænke mig, at se den igen.
Bygger på romanen af Erik Aalbæk Jensen "Kridtstregen", som er efterfølgeren til "Perleporten". Jeg har også de to romaner.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-09-15 16:28

Og troll'en fortsætter med sine åndsvage ?

Troll'en JR
https://drilleren.files.wordpress.com/2011/11/tumpe.jpg?w=614

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-09-15 22:27

Du må selv finde svar på alle dine spørgsmål

http://ditt.almanet.dk/FrikorpsDanmark.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-15 22:33

Citat
Og troll'en fortsætter med sine åndsvage ?

Troll'en JR
https://drilleren.files.wordpress.com/2011/11/tumpe.jpg?w=614

At man? kan stille et rimelig intilligent spørgsmål, men ikke selv finde svaret = ved en meget simpel søgning på nettet - kan til tider undre mig og sikkert mange andre.
Den dybe tallerken er altså opfundet, men spørgsmålet kan være af hvem osv

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-15 22:39
Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 18-09-15 10:34

T*A*K til alle - Mange gode links.

Jo, da - jeg kan godt Google ....

Jeg stiller disse spørgsmål, for at få en personlig debat.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-09-15 11:39
Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 18-09-15 16:17

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-09-15 16:05

Selvtak.

Vh. M.