/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
batteri fra Harald Nyborg
Fra : esbrablok
Vist : 980 gange
50 point
Dato : 15-09-15 09:34

hej.

er der nogen der har erfaring med scooter batterier fra Harald nyborg?

mvh

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-15 10:04

De er gode nok - de er dog billigere på Ebay

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-09-15 10:06

de koster 150 kr i H N.

synes ikke jeg kunne finde nogen i den pris klasse på ebay.

Men kan jeg roligt købe dem fra H N. harnemlig hørt de skulle være dårlig og skulle skiftes hvert år.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-15 10:22

Ikke hvert år, men måske hvert andet - og det kommer an på om du vedligeholder det med syre/opladning - der er mange der glemmer at se efter syre, men bare køre til det ikke virker mere.
Jeg har købt MC batteri + batterisyre på Ebay (Polen) som var 200.- billigere end her hjemme, men det kan godt være at de helt små batterier ikke længere er til gode priser mere

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-09-15 11:11

tror jeg købet det billige batteri og fylde desensfiseret vand på når det trænger til det..

man må vist ikke fylde syre på, men der imod vand

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 15-09-15 18:11

Problemet med batterierne er at de ikke tåler at stå ret længe på lager uden vedligehold med ladning.

Hvis bare Haralds batterier er friske er de sikkert gode nok.

Man må ikke komme syre på, med mindre det er et tørt batteri man køber .

Uanset om det er et tørt med frisk syre på eller et vådt som har atået 1 måned på lager skal det oplades før man tager det i brug. Det er der mange som undlader, og så holder det ikke længe.

Man lader med helst med 1/10 gange så mange ampere som ampere timetallet lyder på . Afslut ladningen ve 14,5 V ved 20 ° for et 12V batteri.

"desensfiseret" vand er der ingen som ved hvad er . brug bare almindelig deminiraliseret vand.

Det vigtigste er at der ikke er ioner af jern eller lignende i.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-09-15 22:09

ups. det var demineraliser vant jeg naturligvis mente.

Hvordan får jeg det opladet inden brug.

skal jeg virkelig investere i en batteri oplader?

og hvordan kan jeg se hvornår jeg skal stoppe med at oplade?

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 16-09-15 08:36

Et nyt bly bateri skal ikke oplades.
Når syren bliver hældt på er den klar på 1 time
fuldt opladet.
De 15 år jeg har kørt scooter holder batteriet ca 3 år.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 16-09-15 12:32

fedt 3 år er rigeligt.

min pgo hot 50 er fra 2014, så hvis det fra Harald nyborg kan holde 2 år er jeg tilfreds.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-09-15 15:35

Læs lige hvad batterifabrikanterne skriver. Tørladede batterier skal oplades kort efter at syren er hældt på, og inden batteriet tages i brug. Ellers holder det kun ganske kort tid. Et batteri bør holde 5 til 6 år.

http://support.rollsbattery.com/support/solutions/articles/427-activating-instructions-dry-charged-batteries-detailed-

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-09-15 20:47

Citat
man må vist ikke fylde syre på, men der imod vand

Der skal batterisyre på og vedlige holde med vand (tror ikke du kan købe et batteri med syre på OG KALDE det for nyt).
De batterier jeg har købt, var klar til brug lige efter syren var påfyldt, og så ellers bare køre en tur aå der kan komme lidt mere saft på batteriet

Godkendelse af svar
Fra : esbrablok

Dato : 03-10-15 12:33

Tak for svaret transor.