/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Bærbare æder alt ram 8GB!
Fra : pejath
Vist : 421 gange
200 point
Dato : 15-09-15 09:01

Min kones Asus X75W i5 processor med 8GB ram, den æder alt RAM i løbet af et par timer. Når vi genstarter PC'en er der ca. 5 - 5,5 GB tilgængelig / fri / ledig.

Er der nogen som har et bud på hvad det skyldes?

Jeg har været igennem "tjenester" og slettet / deaktiveret stort set det som "BLAK WIPER" foreslår. msconfig er brugt og næsten alt er fjernet udover de fleste Microsoft tjenester.

Jeg har haft tjenesten: trusted installer deaktiveret, det ændrede ikke noget.

Det eneste PC en fejler, er at batteriet ikke virker mere, så den skal altid være i lader modus.

Batteriet i ASUS PC holdt i 8 måneder, ret dårligt, der er kun 6 mdr garanti på batterier.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-15 10:06

Start Jobliste/ processor - højreklik på proceslinien

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-15 10:09

NB, det er ikke normalt - du må have et program der ikke virker efter hensigten eller bare vil på nettet men ikke kan.
Min bruger normalt 25% af hukommelsen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-15 10:16

Jeg har altid haft problemer med denne (Windows Presentation Foundation Font Cache) den kan slåes fra i tjenester

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 15-09-15 10:21

Nogle gange har den 6 GB ram til rådighed ved start, men når man har en browser i gang så ender den gerne nede på 4,5-5 fri GB

Windows Presentation Foundation Font Cache

Den er deaktiveret.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-15 10:29

Har været ude for at min browser? Crome begynder at æde en masse ram når jeg ser visse klips på nettet, og først stopper efter et par minutter efter jeg har lukket den ned.
Har en mistænke om at det er skjulte reklamer/popups på diverse sider der kan skabe problemet.

Men du kan se ´synderen´ i din jobliste.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-15 10:32

Det kan så undre mig at den æder Ram i stedet for CPU - syntes altid det er CPU den er gal med

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 15-09-15 11:00

Jeg har aldrig oplevet dette med at den æder rammene før.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-09-15 15:24

Prøv og deaktiver den service der hedder Superfetch og genstart computeren.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 15-09-15 15:32

Tak for det.

Dette prøvede jeg for 15 minutter siden, har først genstartet lige nu, du får en melding senere i dag. Jeg skal ud at lave noget først.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 16-09-15 01:07

Hej igen, det hjalp ikke.

Glemte at fortælle noget, i joblisten stod der for lidt siden 0,9 GB til rådighed, grafen ovenover viste 1,5 GB brugt. Grafen plejer ikke at vise det store forbrug eller indikere at alle RAM er brugt.

Når vi bruger den gamle excel 2003, får vi ofte besked på at der ikke er systemhukommelse til at køre det. Det er den version min kone bruger til sine ting. Jeg har en nyere version, men siger til hende at hun gerne må bruge den gamle da jeg stadigvæk synes den er nemmere at finde rundt i end 2007, som jeg har.

Go nat og sov godt.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-09-15 08:31

Det kunne være I skulle prøve og stille på sidefilernes størrelse.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/change-virtual-memory-size#1TC=windows-7

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 16-09-15 10:34

Tak for svar.
Den er sat op til max, ca 12GB var før på6GB

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-09-15 12:03

Har det afhjulpet problemet?

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 16-09-15 12:14

Nej, dette har den stået på den sidste uge.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-09-15 15:34

Umiddelbart så tænker jeg at der er noget på computeren der ikke skal være der? Har du scannet den for malware, spyware eller virus?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-15 23:07

Citat
Glemte at fortælle noget, i joblisten stod der for lidt siden 0,9 GB til rådighed

Citat
du må have et program der ikke virker efter hensigten eller bare vil på nettet men ikke kan.
Min bruger normalt 25% af hukommelsen

Som skrevet kan det være Virus/ andet = men du må da kunne se hvad der æder dine Ram i Joblisten.

Havde for mange år siden et lignende problem på en XP PRO, og det var selve systemet der var fejl på og ikke kunne slette?? den brugte hukommelse. men blev ved at bygge ram på ram, så der ikke var mere plads og systemet lukkede ned.

Dengang lavede jeg en ny install og det kørte igen - i samme forbindelse fandt jeg et gratis? program til at rydde op i mine ram O&O/ som ikke var helt gratis.

Men du kunne prøve et af mange gratis ram-cleaner der findes på nettet, kan dog ikke anbefale et, da det sidste jeg prøvede lavede mere lort end godt var.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-15 23:14

Citat
Havde for mange år siden et lignende problem på en XP PRO, og det var selve systemet der var fejl på og ikke kunne slette?? den brugte hukommelse. men blev ved at bygge ram på ram, så der ikke var mere plads og systemet lukkede ned.

Det kunne dog også sés på CPU forbruget ? som steg til 100% og det skriver du at du ikke har problemer med = så lidt af en mærkelig maskine du har.

Men tror at din maskine ikke selv sletter din hukommelse, og derfor fejl i en fil eller flere.

Du har vel ikke noget virtuelt af nogen art kørende.

Og til sidst kunne det være selve dine Ram-blokke der er gået til? en vis ram-ram himmel, men tvivler, da de kan holde til det mest utrolige.
Hvis du har noget software til dit bundkort/ skærm, så ville jeg se det nærmere igennem også.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-15 23:20

Prøv kommandopromt = (dit drev = C:) CHKDSK/f/r, tager lang tid, men plejer at finde eventuelle fejl og mangler - eller giver besked om samme, SFC/SCANNOW (kommandopromt) genopretter gamle filer, men fjerne de sidste nye opdateringer fra MS = så kan der også gå kaos i systemet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-15 23:31

Citat
Nogle gange har den 6 GB ram til rådighed ved start, men når man har en browser i gang så ender den gerne nede på 4,5-5 fri GB

Så er der jo ikke noget galt = du har 8 og den bruge i ´snit´ 25%
Citat
i joblisten stod der for lidt siden 0,9 GB til rådighed,

Øhhh, min pc bruger konstant 25% (2,5GB) af mine ram til system processor - og PT bruger den 440MB bare ved at skrive dette - sætter jeg lidt Video redigering igang, så sker der ting og sager, men tallene DYKKER lige så snart programmerne er lukket ned.
Så mon ikke det hele er en fortolkning af hvordan dine Ram bruges? og DERFOR manglende CPU forbrug.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 18-09-15 00:45

Hej, takker for svarene!

Bruger Free Avast som virus program, rydder jævnligt op med Ccleaner.

Måske skulle jeg prøve chkdsk/f/r

Når vi bruger forskellige programmer, stiger ram forbruget og når vi slukker dem igen så falder ramforbruget, dog ikke så meget som det steg, men næsten. Når pc'en har været i brug efter en genstart, ender den efter 4-6 timer med at vise at næsten alle ram er brugt i tallene, men grafen viser at der ca er brugt 1,5 gb, når alle programmer er slukkede. Ca. 14 processer er i gang.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-11-15 08:56

Citat
Free Avast som virus program

Nu kender jeg ikke Avast så indgående, men de fleste antivirus programmer er ikke vildt gode til at finde spy- malware.
Jeg ville prøve og scanne med malwarebytes og superantispyware.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 18-11-15 09:38

Tak for svar! Den en er brugt uden resultat. Måske prøver jeg den anden også.