/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fremleje/ samboende med studerende
Fra : Helene100
Vist : 135 gange
20 point
Dato : 13-09-15 19:58

Citat
Indsæt dit citat her
Jeg er lejer af et hus, som min far har købt til mig for 15 år siden.

Jeg har været ude at rejse / arbejde i udlandet de sidste par år, og har haft fremlejet på værelse basis til Danske unge menneske, uden problemer.

Den 1.3 . 15 , flytter 3 udlandske studerende ind på 3 værelser på 1 .sal, med adgang til køkken og toilet, bryggers.

Før de flytter ind, fortæller jeg, at min kæreste og jeg lige er gået fra hinanden, og jeg selv skal benytte stuen til beboelse, mine ting er i stuen, ligeledes er der flyttekasser i et af de fremlejede Værelser efter aftale, men en lejekontrakt får de kun for en måned. For jeg flytter selv ind den 1.4.15( folkeregister ændring den 4.4. 2015) den 17. Marts meddeler jeg telefonisk at de må finde et andet sted at bo hurtigst mulig, men at jeg ikke smider dem ud , men efter den 1.10.15 flytter jeg mine møbler ind i stuen. Den er de med på, dog kede af det.

Alt er gået planmæssigt, jeg er kommet i huset hverdag, ordnet haven, post, snakket med naboer osv.og dem .. Men rejser også en del. Så tiden er gået hurtigt og ordningen har fungeret,mobber de været først skuffede, kede af det og nu gale. Men det har fungeret.

Jeg fortæller dem at vi bo sammen som en familie de bliver ikke smidt ud men de skal finde noget andet. De taler næsten ikke dansk. Jeg har oplyst til folkeregister at en af de studerende gerne måtte bo der, og i følge aftale med ham, vidste jeg brevet til ham, hvor der stod han er tilmeldt frem til 1.10. 15 ved ikke hvorfor det kun er ham de har spurgt til.

1. Spørgsmål .

Da de flytter ind, får de kun 2 nøgler ud af de 3 som er til huset. de Jeg har 1, men taber mine nøgler og har mistet en, dette har jeg meddelt til udlejer, jeg spørger efter en kopi af nøglen, men det kan ikke lige lade sig gøre, tiden går , fungere fint med 2 nøgler. Vi aftaler hver gang, hvornår de er hjemme, jeg sover der aldrig, er der kun om dagen og mest i haven.

Det er snart den 1. Oktober , og de er pressede , de er ikke blevet anvist kollige bolig,endnu(den ene lejer har og har meddelt mig på SMS han er flyttet inden 1. Oktober. hvilke jeg siger det er ligemeget, jeg rejser til cypren i 3 måneder ,så det går nok. De andre skal ikke betale mere i husleje , Inden jeg tager afsted aftaler vi at en veninde kommer forbi og henter huslejen, det vil pige som bor der ikke have,hun vil have et konto nummer, jeg siger det kan de ikke få, vi laver ikke om på noget nu, jeg kommer hjem 1. Oktober og flytter det sidste af mine ting ind i stuen. Hun vil have et konto nummer, så de kan overføre husleje, for de vil ikke aflever penge til min veninde, eller min far som er ejer af boligen, da de ikke kender ham, jeg siger bestemt til pigen, der bliver ikke lavet om på nogle aftaler , den eneste ændring bliver , vi er 4 i huset plus min hund, og vi må samarbejde.

Jeg kommer dog hjem efter en uge på Cypren da kontrakten gik i vasken, SMS ,er til de studerende at jeg kommer og henter husleje som normalt . Jeg er i huset kl.8.00 normalt snakker vi drikker kaffe og hygger. Men denne gang fik jeg mine penge, hvor der ikke blev betalt for el, hvilket jeg gjorde opmærksom på, men det kunne de gøre næste måned. Hun var sur. Jeg gik i haven og nussede rundt som jeg plejer sammen med min hund.

Alt har fungeret indtil jeg i går lørdag den 12.10.15 hvor jeg sender en SMS og fortæller at der vil blive installerer en opvaskermaskine i køkkenet . Pigen skriver tilbage at det vil de ikke ha, hvor jeg skriver tilbage at det kan hun ikke bestemme, om der skal være en opvaskermaskinen i husstanden, da hun kun lejer et værelse. Hun skriver tilbage at hun ikke ønsker at jeg kontakter dem, og de vil ha et konto nummer til huslejen og hvis de skal flytte skal de opsiges. Hun er sur ...

Den ene studerende har skrevet i en SMS at han flytter til den 1. October. Nu skriver pigen, at han ikke gør, jeg ved ikke hvad han gør, man da de ikke har en bolig, eller en fremleje kontrakt, bor vi alle sammen sammen, og får det bedste ud af det. Hvilket jeg svarede tilbage i en SMS.

Problemet er nu, jeg har ikke nøglen til huset, og da det har været weekend, har jeg ikke ville ofre en låsesmed, med dyrt weekend tillæg, og da låsen i døren alligevel skal udskiftes , vil jeg vente til mandag, før jeg ringer efter en låsesmed ...

JEG ER LIGE PLUDSELIG BLEVET I TVIVL ... Må jeg ringe efter en låsesmed få om kodet låsen samt få lås i døren lavet, og aflevere de to nye nøgler til dem, uden de er informeret, de får to nye nøgler og det er uden omkostninger for dem, da det er mig der har ødelagt låsen og smidt min nøgle væk ?

Er sundhedskort nok til at dokumenter at jeg er en del af husstanden.? Over for låsesmeden ?

Spørgsmål 2 . Kan de være medbestemmende til hvad der skal være i huset af hårde hvidvare, uden omkostninger for dem .?

Spørgsmål 3.

Jeg vil naturligvis imødekomme deres ønske om at de overføre husleje penge til min konto, kan jeg i denne forbindelse lave en tidsbegrænset , fremlejekontrakt til dem ?hvor der står de bor på et værelse med ret til adgang til køkken og bad, Og skal det være mit konto nummer de overføre penge til, eller må det godt være direkte til udlejers konto? Der vil blive lavet 3 kontrakter ialt. Eller er det løb kørt, ? eller skal jeg vente på de bliver anvist en kollegie bolig af Odense kommune, som de er skrevet op til den 1. Oktober men ikke har fået tilsagn fra endnu. De kommer fra Grækenland, Slovenien , og Polen og er en del af en ordning om garanti for studie bolig i Odense.

De betaler hver 2000 kr, til mig hver måned, plus fællesudgifter , de har ligeledes betalt 2000 kr, hver i depostium , da jeg synes det var synd for dem, at de blev bedt om at finde noget andet at bo i , inden de var flyttet ind. Og de har svært ved at betale et højere beløb.

Jeg ønsker en dialog med dem, men respekter deres ønske om ikke at blive kontaktet. Derfor denne lange mail, så det hele ikke ender i lange diskutioner og misforståelser da de taler meget dårligt dansk.

Håber at hører fra jer snarest .

Helene Vøldike.

Kommentar
Fra : Helene100

Dato : 13-09-15 20:31

Spørgsmål 1.

Der er 3 nøgler til husstanden . Jeg har 1 nøgle, mine fremlejere har 2 stk.

Problemet er jeg har tabt min nøgle, samt jeg har ødelagt låsen og håndtaget i døren. Dette har jeg meddelt ejer.

Jeg spurgte efter en nøgle af den ene studerende, men der var kun 1 i huset, og hvis jeg tog den, kunne han ikke komme på arbejde om lidt. Tiden går og jeg får ikke lavet et kopi.

Problemet er nu, jeg kan ikke komme ind i huset, må jeg ringe efter en låsesmed og få omkodet låsen, samt få den lavet, når de ikke er hjemme , de vil få 2 nye nøgler , og der er uden omkostninger for dem.

Jeg har folkeregister adresse, og er det nok at fremvise sundhedskort til låsesmed...

Annuller spørgsmålet
Fra : Helene100

Dato : 13-09-15 21:03

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål