/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hjælpe i nærområdet
Fra : ElvenaR
Vist : 500 gange
30 point
Dato : 11-09-15 11:02

Flere politikere og andre mennesker siger :
"Vi skal hjælpe flygtningene i deres nærområde. Og så kan vi hjælpe 10 gange så mange."
Ja op til 15 gange så mange, har jeg hørt.

Det lyder da smart ! - Ikke mindst, at vi kan hjælpe 10-15 gange så mange.

Men - jeg savner konkrete bud på :
Hvad er det så for nærområder, der er tale om ?
Vil de nærområder være med på ideen ?
Har de nærområder ikke mange flygtninge i forvejen ?
Er de nærområder ikke, i visse tilfælde, i krig ?

Ja, spørgsmålet lyder :
Kan det lade sig gøre, konkret og praktisk ?

Hvordan ?

Hvilke lande ?

Hvorfor har vi ikke gjort det for længe siden ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-09-15 11:40

Ja vi skal hjælpe i nærområderne,
men der er borgerkrig i Syrien, alt er ødelagt der, og der er ingen trykke nærområder.

Skal vi så oprette dem med militær indsats,
hvem vil bo i en sådan ghetto, beskyttet af udenlandske soldater?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 30 point
Dato : 11-09-15 13:37

FN's flygtningafdeling har masser af lejre i Tyrkiet, lige op til Syrien

http://www.unhcr.org/pages/49e48e0fa7f.html

Så en mulighed er at sende flere penge til FN, der netop har nedsat ydelserne til flygtninge i lejrene fordi mange lande LOVER at sende en masse penge, og ikke sender en klink, ikke mindst de arabiske stenrige"brødrelande"

Jeg tror en bedre model ville være, at vi får danske firmaer til at projektere flygtningelejre i nærområderne, ikke mindst for at undgå korruption. Flere danske firmaer har erfaring med at opbygge lejre/byer i udlandet, fx Monberg og Thorsen (nu MT Højgaard) til deres cementfabrik i Irak!

Og så lade Røde kors/halvmåne, stå for driften, altsammen til en brøkdel af hvad det koster at få flygtninge til Europa.

De der har ressourcer til at flygte til Europa er nok de færreste (og dem vi kan få mest gavn af), dem der skal i lejre i nærområderne er formentlig dem, der ikke kan klare strabadserne/ikke har pengene til den lange flugtvej til Europa.

Der er 6 års skolepligt i Syrien, kun et år mindre end da jeg var dreng, og 40% fortsætter endnu 3 år i skolen, så de unge er ikke analfabeter, og bør kunne finde arbejde i et Europa, der ikke magter at få børn nok til at passe os gamle og meget andet!

http://www.denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/P%C3%A6dagogik_og_uddannelse/Uddannelse_i_andre_lande/Syrien_%28Uddannelse%29

Men lad os nu se hvilket hjørne Lille Lars og Tulle maler os op i, bliver det Sveriges økonomi eller Danmarks, der får det bedst fremover?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-09-15 14:37

Tøse Tulle har holdt lav profil, mødre med børn på perronen i Padborg eller i toget i Rødby
er ikke nogen man skal være for hård over for, det kan koste stemmer.

Og rigtigt, Lille Lars er i alvorlige problemer lige nu.
Og det er jo ikke flygtninge lejre de pågældende børn skal vokse op i...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 11-09-15 16:02

Her er en lidt halvgammel artikel om problemet, det er næppe blevet bedre siden.

http://politiken.dk/udland/int_mellemoesten/ECE2428335/lilleputstaten-libanon-er-ved-at-segne-under-millioner-af-syriske-flygtninge/

Det fremgår at der bor ca. 4 millioner Syriske flygtninge i Syrien, dem er det nok lidt svært at komme til at hjælpe. Der bor over en million Syriske flygtninge i Libanon, jeg er ret sikker på at Libanon gerne vil have hjælp til at håndtere og brødføde dem, men Danmark skærer ned på hjælpen til den slags opgaver, selv om det måske kunne lette presset på Europa.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-09-15 19:15

Hvorfor modtager Saudi Arabien ikke sit broderfolk..? Der er masser af plads og lejren står klar.
http://www.infowars.com/saudi-arabia-has-100000-empty-air-conditioned-tents-that-can-house-3-million-people-yet-has-taken-zero-refugees/

Citat
men Danmark skærer ned på hjælpen til den slags opgaver, selv om det måske kunne lette presset på Europa.
Har du et link der fortæller, at regeringen skærer ned på hjælpen..?
Mig bekendt, har regeringen netop bebudet at hjælpen/kronerne skal sættes op, netop til nærområderne.

Svend Giversen. Jeg ser, du er begyndt med dine øgenavne igen.
Hvaeeee, er øgenavne noget vi skal dyrke her..? For så har jeg da også et til dig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-09-15 20:10

Citat
Har du et link der fortæller, at regeringen skærer ned på hjælpen..?

Det minder en del om radikal håndsæbe, som fx denne

http://www.information.dk/544913

hvor man kan se, Dk under SR(SF) skiftevis øgede og nedsatte bevillingerne!

Citat
Mig bekendt, har regeringen netop bebudet at hjælpen/kronerne skal sættes op, netop til nærområderne.

Jeps, ligesom Løkke bebudede at vi ville få færre flygtninge straks de kom til fadet

Money talks, bullshit walks

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-09-15 21:05

Citat
Det minder en del om radikal håndsæbe, som fx denne

http://www.information.dk/544913

hvor man kan se, Dk under SR(SF) skiftevis øgede og nedsatte bevillingerne!
Jo jo, lad os dog endelig se enøjet på det. Det interessante må være; Hvad giver andre lande..? Selvfølgelig mere - men jeg tænker, målt på BNP...?

Citat
Jeps, ligesom Løkke bebudede at vi ville få færre flygtninge straks de kom til fadet
Nu kender jeg ikke det endelige antal, men lad os antage at regeringen har taget flere end SR regeringen havde, må det vel bekomme dig vel, idet, desto flere er der, jo flere til at skubbe din rullestol og skifte din ble, når den tid kommer

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-09-15 21:29

Citat
Jo jo, lad os dog endelig se enøjet på det. Det interessante må være; Hvad giver andre lande..? Selvfølgelig mere - men jeg tænker, målt på BNP...?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_governments_by_development_aid

EU's 500 millioner indbyggere giver 2,5 gange så meget som USAs 300 millioner, men det kompenserer USA med våben og krige, der ikke tæller med som bistand!

Og jo, jeg glæder mig til at få tørret røv af en etner, men jeg har ikke travlt med at komme igang

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-09-15 22:02

Citat
Og jo, jeg glæder mig til at få tørret røv af en etner, men jeg har ikke travlt med at komme igang
Du husker når den tid kommer, at bæ'en ikke må stamme fra grisekød - det er urent.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-09-15 22:50

Nær område?? var det ikke noget med at / i Rhowanda var der masse slagtninger af visse mennesker - som på et tissepunkt? flygtede til Nabo landet - hvor forbryderne til sidst blandede sig med flygtningene og hvor FN? gav pengene DIREKTE til krigs forbryderne/ morderne til videre uddeling i samme lejr og så fortsatte undertrykkelsen BARE i NABO landet - indtil de? FN indstillede betalingerne direkte og så kørte mordene videre i flygtningelejren da de ikke ville have levende beviser for penge/ magt misbrug.

Mener filmen/ dokumentaren blev vist på TV for ikke så længe siden.

At film fotografen så som et møj menneske, også skulle se hvor lang tid det tog om at slå en GED ihjel med en Machete, for at sammenligne det med et menneske - er lang over min fatte evne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-09-15 22:53

Kode
hvor FN?

Tror jeg retter på mig-selv

Tror IKKE det var dem - nærmere noget ALLE her i Danmark har samlet ind til - og dét med stolhed, engang - bare for at det bliver misbrugt af andre

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 12-09-15 09:21

T*A*K til ALLE

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 12-09-15 09:22

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-09-15 12:20

Selv tak, ElvenaR