/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Studs til vandhane - UDEN luftbobler
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 934 gange
100 point
Dato : 08-09-15 19:56

Man kan købe en vandsparestuds til vandhanen som laver bobler i vandet - og som sparer vand. Desværre indeholder en sådan studs også et filter.

Problemet er så at vores varme vand kar en del kalk i vandet som aflejre sig i vores køkkenvandhane-studs-filtre - og som kræver adskillelse hvert 3. måned.

Men kan man købe en studs som ikke laver bobler i vandet - og som bare kommer med en alm. vandstråle på måske 10 mm ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-09-15 20:56

Hvis du fjerner inderste filter i din perlator, vil du nok få den ønskede effekt.
VH Palle

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-09-15 20:58

Har prøvet at fjerne den inderste del - men så sprøjter det ud over det hele.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-09-15 23:14

De perlator som sælges i dag er jo vandbesparende, med luftblanding da man skyller tallerkner mm. ligegodt om man bruger meget eller lidt vand.
Så du sparer jo let de 15 kr som indsatsen koster:
http://www.vvs-eksperten.dk/badevaerelse/vandhaner-bruser/reservedele2/luftblander/indsats-luftblander

Hvis man vil genbruge sin perlator skal den jo typisk afsyres og gennemblæses, men bliver sjælden som ny.
Nogle husstande bruger jo magnetbehandling af vand:

http://www.vvs-eksperten.dk/vand/vandforsyning/kalkspalter/solvin-magnetisk-vandbeh?search=magnet&description=true&sort=relevance&order=DESC

http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE696726/pas-paa-plattenslagere-i-kalkbranchen/

VH Palle

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-09-15 07:10

Problemet stammer fra det høje kalkindhold i vandet i Kbh. Området, der gør at det varme vand kommer til at indeholde sandkorn af kalk. Og ja vandet varmes kun op til 54 grader i fyret, og ja der er et ugentlig legionella-program i fyret.

Derfor vil magnetisk behandling ikke hjælpe i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-15 10:28

Jeg har sådan et par stykker, og har aldrig haft problemer med dem, bortset fra den ene er revnet:
https://toolworld.dk/Universal-vandsparer-p23107

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-15 11:16

Hvis du ikke vil have bobler i vandet, skal du udskifte din perlator med en strålesamler.
Institutioner og hospitaler må ikke bruge perlatorer bl.a. pga. forstøvningen.
Legionella angriber luftvejene og ved at forstøve vandet kan legionella overføres.
Det er dog værst med disse bruservandsparer, hvor man direkte indånder forstøvningen.
Urensede perlatorer er også en skidtsamler / grobund for diverse.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-09-15 20:24

@ mig-selv

Dit link til universel-vandsparen virker enten som en bruser - eller som en vandstråle med bobler. Tæt på forslag - men stadig med bobler desværre.

Mærkeligt at man slet ikke længere kan købe traditionelle studse !?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-09-15 20:25

@ Eyvind

God information - desværre kan jeg ikke finde nogen studs der kan det som du omtaler. Har du set et link til en egnet studs/strålesamler ?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 09-09-15 20:31
Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-09-15 20:43

Eyvind, som jeg ser det så indeholder alle strålesamlerne en si/filter af en slags som vil stoppe til pga. kalk/sandkornene.

Utrolig at man ikke kan købe en sådan studs uden si/filter/bobler...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-15 20:58

Den hedder en strålesamler for hvis du piller indmaden ud vil den sprøjte ud til alle sider.
Men strålesamleren er rimelig grov i sien/samleren og det vil vare længere før du skal rense den.

Forslag:
Køb 3 stk strålesamlere
Ombyt når den begynder at blive kedelig
Læg den kedelige i eddike 32% (sprøjt ikke op i øjnene)
Skyl den efter et par timer
Så er du klar til næste skift
Den 3. er klar til udskiftning når du lige glemte at rense efter skift.

Ps. Nogle af de gamle vandhaner havde en fast monteret stjerne fastmonteret oppe i udløbet af hanen.............................og den var svær at rense.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-09-15 21:27

Nu tror jeg at det her kunne være en løsning.

Først købes et overgangsstykke fra M22X1 - altså fra vandhanen til ½ tomme. Dernæst næste overgangsstykke fra ½ tomme til 3/8. Begge stykker i krom - så det ser pænt ud.

http://www.billigvvs.dk/Reservedele-Tude-Luftblandere--Overgangsstykke-udvendig-1-2-Roergevind-indvendig-M22X1-gevind-373478.html

http://www.lemu.dk/catalog/products/NITO%20Overgangsstykke%20med%2012%20indvendig%20RG%20og%20udvendig%2038%20RG/744950126

@Eyvind tak for hjælpen/interessen indtil videre - jeg venter lige til i morgen og ser om der ikke kommer en endnu bedre løsning.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-09-15 20:54

Tak for svaret Eyvind.