/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Bredbånd telefoni - erfaringer?
Fra : ingelein
Vist : 707 gange
50 point
Dato : 07-09-15 16:47

Hej
Vi har lige fået installeret bredbåndstelefoni. Er der nogen, som har mindre gode erfaringer?
Ingelein

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-09-15 16:52

Hvad vil du gerne vide desangående - jeg har smidt det ud igen da det jo bare koster penge og man kan jo i alle tilfælde få ligeså billig telefoni via mobilos...

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-09-15 17:12

Jeg har IP-telefoni via en tredjepartsudbyder (redspot.dk). Afhængigt af hvor meget man bruger telefonen så kan det godt være en del billigere end alle andre former for telefoni. Med de rigtige protokoller (SIP & G711a) så vil lydkvaliteten kunne sammenlignes med en god ISDN-telefon. Codec'en G711a er faktisk præcis den samme som bruges på en ISDN-linie og på forbindelserne mellem centralerne i Danmark. Derfor vil man også sagtens kunne bruge en fax på en sådan forbindelse (har prøvet). Men det kræver at man har en router som kan prioritere SIP-protokollen frem for alt andet, ellers kommer samtalerne til at hakke. En telefonsamtale med G711a optager ca. 0,1 Mb af båndbredden begge veje.

Jeg har også mulighed for at kunne sætte en telefon direkte til min internetudbyders udstyr, men den forbindelse er alt for dyr at bruge.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-09-15 17:32

Hej - Ja, jeg burde have fortalt at det er min Bredbåndsforbindelse fra TDC som er opgraderet til 25/5 Mb + IP telefoni.
Jeg forhørte mig og truede med opsigelse for at gå over til Stofa, men fik så et tilbud, som matcher de abonnementsudgifter jeg ville have hos Stofa. Alt i alt sparer jeg dog omkring 300 kr. pr. md og har fri tale både fastnet og mobil i DK. Udland betales ekstra for 23 lande, som man kan ringe til for 3 kr pr. time - derefter normaltakst - men man kan jo bare afslutte og ringe op igen. (Jeg har en søster i Tyskland).
Hos Stofa kunne man ikke garantere at vore Beocom6000 telefoner ville virke. (De kører jo via en PSTN base.
@ Soren_Steen_Nielsen - desværre aner jeg ikke ret meget om protokoller og alle de andre tekniske udtryk du skriver om. Hvornår og hvem har brug for at vide den slags? Tak alligevel -
Ingelein

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-09-15 17:33

jeg har fra bredbåndnord
de er ikke særlig gode med service

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-09-15 17:49

Jeg ville nu prøve at tale med f.eks. CBB Mobil - ikke for at reklamere, men fordi jeg selv har det selskab - og de er billige...

TDC vil jeg holde mig LANGT fra, det er da et firma i stil med Danske Bank som bare skovler penge ind uden hensyn til hverken den ene eller den anden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-15 18:06

Vi har home trio, også fra TDC, med min kones fastnet telefon, som hun vil beholde,
nu kun den lille TV pakke, plus Viasat golf, 50 kr. ekstra, og så bredbånd computer forbindelse.

Selv har jeg herudover telmore på min mobil, nu også TDC, men stadig billigt.

Før, da vi havde den store TV pakke, betalte vi over 1000 kr. pr md. for home trio,
så da vi skiftede til den lille pakke, godt 600 kr. men prisen sniger sig gradvis opad,
nu over 700 kr. pr måned, så jeg vil prøve det samme, med at true med Stofa,
som desværre ikke har forbindelse her på smalle Fjordvej, og det ved TDC sikkert.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 07-09-15 18:26

Jeg skiftede til bredbåndstelefon lige så snart det var muligt og har altid været meget tilfreds med det. Lydforskellen fastnet-bredbånd var ens. Jeg har TDC. Og det skal bemærkes, at i mit område er fiberkabler en by længere væk end i Sibiren. Må nøjes med de gamle kobbertråde med tophastighed 10/1.

Såvidt jeg husker kostede det 80 kr/md, 1 kr pr opkald og så kunne jeg pludre lige så længe jeg orkede.
Udlandsopkald havde jeg ikke behov for og derfor kan jeg ikke sige noget om opkalds/minutpris.

Den tlf er dog skrottet for et år siden, fordi jeg var holdt op med at pludre mig bevidstløs og så var det bare penge ud ad vinduet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-09-15 18:36

Ja undskyld mig for alt det tekniske, man har brug for at vide den slags når man selv installere den slags udstyr.

Så godt som alle internet udbydere som også tilbyder telefoni har 1 - 2 stik på deres udstyr som simulerer en almindelig gammeldags analog telefonlinie. Den væsentligste forskel er at disse somregel ikke kan håndtere opkald med en drejeskivetelefon. Jeg har oplevet et problem med TDC's udstyr hvor noget af mit eget udstyr ikke kunne registrere at der blev ringet til den analoge linie på den. Stofa's udstyr har jeg ingen erfaringer med, men hvis der er et udtag til en almindelig analog telefon så skulle det være mærkeligt hvis din Beocom 6000 ikke skulle kunne fungere, medmindre at det er en ISDN-telefon, for jeg har p.t. ikke kunnet finde entydige oplysninger omkring dette. (PSTN står blot for det offentlige telefonnet og omfatter alle typer af telefoner.)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-09-15 20:04

Hej Soren_Steen_Nielsen - ja, det forstås, men TDC sendte en gratis tekniker + ny Homebox ud, så jeg slap for at bekymre mig om installationen. Det var forresten gratis - så det tager de bare fra et andet sted .
Stofa skriver selv
Citat
** Problemer ved ældre versioner af Beocom6000 og BeoCom1600 PRX. Jeg havde kontaktet dem i forvejen, da jeg gjorde mine prisundersøgelser. Pt. er det også udlandsprisen med de 3 kr. for et opkald til et af 23 lande med 60 minutters taletid, som har betydning for os med familie i Tyskland. Det koster dog 75 kr. i kvartalet.

Så vi vil nødig undvære vore 4 B&O telefoner, som kan ringe til hinanden. Det er der ikke mange tlf. der kan i dag. Vi bruger kun mobilos i nødstilfælde - og kan derfor aldrig huske, hvor vi har lagt dem. Her har vi bare "BASIS" fra Telmore og bruger bruger omkring 200 kr. på årsbasis, så det tynger ikke på budgettet. TV har vi fra Stofa gennem en Antenneforening.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-09-15 20:07

Alt virker nu som det skal, da teknikeren var gået, var der problemer med telefonien, men alt virker nu - TDC har haft problemer de seneste par dage - kan ikke følge med omstillingerne. Lyden er god - mindst lige så god som før. Dertil skal siges, at vi bor tæt ved en central, så også den garanterede hastighed på 25/5 virker - har lige taget en hastighedstest.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 07-09-15 20:13

Citat
TDC vil jeg holde mig LANGT fra, det er da et firma i stil med Danske Bank som bare skovler penge ind uden hensyn til hverken den ene eller den anden.

Skægt nu du siger det. Vi har haft netop disse to, siden sidst i 70`erne. D.v.s. over 35 år. Har været yderst tilfreds. Har jeg så været småmillionær idag, hvis jeg havde valgt dem fra???

Jeg har hele tiden haft glukkerne oppe, set dem efter i sømmene. Og må tilstå, jeg ikke har fundet noget bedre.

Hvad angår TDC, har vi TDC tv lille. Tilkøbt tv2 fri. Bredbånd. To mobiler. På hver fire timers ekstra taletid. 579 kr. Så gider jeg ikke springe fra den ene til den anden, for evt. spare 30 kr.
Een ting mere, ved TDC kører det bare. Og er der en enkelt gang udu i det, ordnes det lynhurtig.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-09-15 20:26

Ja Mosebaek. Den erfaring har vi også gjort, men man skal indimellem presse dem lidt. (Som der stod i artiklen i Søndags Avisen forleden, har de faktisk et mini Abonnement, som de ikke gerne taler om - endsige tilbyder).
Vi har også haft TDC i så lang tid - mindst - som du, og vi gider heller ikke springe fra det ene til det andet. Faktisk kører de fleste udbydere af telefoni jo på TDC's net.

Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-09-15 20:28

Ps. Jeg havde virkelig sat mig ind i konkurrenternes priser før jeg ringede til TDC. Og det virker, når man kan argumentere.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-09-15 23:29

Tak for svaret Mosebaek.
Ja, det du'r bare - og Teknologisk Institut siger jo at TDC er det mest stabile netværk. Man skal bare klø på dem for at få en acceptabel pris!!!
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-09-15 14:22

Selv tak ingelein. Vi er nogle stykker, der stoler på egen dømmekraft....... og erfaringer.

Vh. M.